راهکار کاهش خطر مسمومیت با مازوت‌ چیست؟

یک‌ فوق‌تخصص بیماری‌های ریه گفت: درحال‌حاضر اطلاعات درباره آلاینده‌ها و مضرات هوای آلوده بین شهروندان کم است و باید همه افراد به خصوص گروه‌های حساس، بیماران قلبی، ریوی، عصبی و عضلانی در این مورد بیشتر بدانند تا کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند.

مرضیه هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اثرات منفی سوخت مازوت بر سلامتی بدن انسان، اظهار کرد: مازوت نوعی نفت کوره با آلایندگی بالا، کیفیت پایین و دارای سطح‌های مختلفی از گوگرد است که به دلیل انرژی سوختن بسیار بالایی که دارد، برای گرم کردن دیگ‌های بخار در کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: مازوت آلودگی‌های بسیار بالایی دارد و معمولاً کشورهای پیشرفته روش‌های دیگری برای تولید سوخت دارند و از این روش استفاده نمی‌کنند. عمده مازوت در کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان‌و ترکمنستان و ایران تولید می‌شود.

اثرات آلودگی وارد بدن می‌شود

این فوق تخصص بیماری‌های ریه با تاکید بر عوارض مازوت برای محیط‌زیست تاکید کرد: این نفت سیاه به دست آمده یک ترکیب نفت خام است و به آن نفت کوره گفته می‌شود. نفت‌های کوره‌ای مانند مازوت از مواد شیمیایی مختلف مانند گوگرد تشکیل شدند و وقتی وارد خاک و آب‌های سطحی شوند، بخشی از آن‌ها تبخیر و در سطح آب و خاک رسوب می‌کند و باعث مسمومیت آب، خاک و محیط‌زیست می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: مازوت و بقیه سوخت‌ها وقتی در هوا، آب و غذای آلوده تجمع پیدا کنند یا در اثر تماس با پوست وارد بدن انسان شوند، اگر محل کار یا زندگی افراد نزدیک کارخانه یا نیروگاهی باشد که از سوخت مازوت استفاده شود، به راحتی وارد بدن آن‌ها می‌شود و گوگرد مازوت با اکسیژن ترکیب شده، دی‌اکسیدگوکرد ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: دی‌اکسیدگوگرد ترکیبات گاز سمی بوده که برای سلامتی انسان بسیار مضر است. این گاز وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و در نتیجه وقتی غلظت آن در هوا بیشتر شود، بوی بسیار بدی در هوا ایجاد می‌کند و غلظت گوگرد در این سطح کشنده است.

علائم تنفسی و قلبی شدیدتر با آلودگی هوا

این فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: آلودگی هوا در غلظت‌های پایین‌تر هم می‌تواند در افراد سالم یا مبتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی باعث ایجاد درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی و در مراحل اولیه موجب قرمزی چشم شود؛ به همین علت در روزهایی‌که هوا آلوده است اکثر افراد چشم‌های قرمزی دارند و دچار احساس تنگی نفس و سرفه می‌شوند.

هاشمی اظهار کرد: وقتی غلظت نمودار آلاینده‌ها بیشتر باشد درد قفسه سینه بیماران افزایش پیدا می‌کند و احساس تنگی نفس شدیدتر می‌شود؛ وقتی سطح غلظت گاز دی‌اکسیدگوگرد در اتمسفر بیشتر باشد، علائم تنفسی و قلبی شدیدتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اثر منفی دوم اینکه سوخت مازوت برای سلامتی بدن انسان ضرر دارد، برای اینکه باعث تشکیل سولفات و نیترات‌ها می‌شود و به شکل ذرات معلق بسیار ریزی در هوا است و با تشدید آلودگی هوا باعث بدتر شدن علائم بیماران تنفسی و تشدید آسم و حملات قلبی می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه تصریح کرد: سومین اثر منفی سوزاندن مازوت برای بدن انسان، واکنش اکسیدهای گوگرد در اتمسفر و در بخار آب و هوا است که باعث تبدیل CO۲ به اسید می‌شود؛ در نتیجه با ایجاد H۲SGAS گاز هیدروژن سولفید در هوا رسوب‌های اسیدی تحت شرایط خاص هواشناسی تبدیل به باران‌های اسیدی شده و با ایجاد برف و مه حالت اسیدی پیدا می‌کنند.

گروه‌های حساس کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند

هاشمی اضافه کرد: اگر آلودگی هوا ناشی از عملکرد انسانی نباشد PH باران‌های اسیدی عددی حدود پنج و نیم است و به دلیل وجود اسید کربنیک ناشی از واکنش بخار آب با دی‌اکسیدکربن اتفاق می‌افتد و سوخت‌هایی مانند مازوت موجب حل شدن فلزات سنگین در باران اسیدی شده و باعث از بین رفتن پوشش‌های گیاهی می‌شود.

وی اظهار کرد: کاهش مصرف میزان مازوت بهترین کار برای کاهش خطر مسمومیت با این سوخت است. باید میزان سوزاندن مازوت در کلان‌شهرها به حداقل برسد و در مصرف سوخت خانگی صرفه‌جویی شود تا از این طریق نیاز جامعه برای استفاده از سوخت‌های مشابه مازوت کمتر شود. سوزاندن مازوت منجر به افزایش تولید گازوئیل می‌شود و در کشور با صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل، مازوت کمتری سوزانده می‌شود و آسیب کمتری به انسان وارد خواهد شد.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه تاکید کرد: در حال حاضر اطلاعات در مورد آلاینده‌ها و مضرات هوای آلوده بین شهروندان کم است و باید همه افراد به خصوص گروه‌های حساس، بیماران قلبی، ریوی، عصبی و عضلانی در این مورد بیشتر بدانند تا کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند.

کد خبر 552570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.