پیشتازی گروه خودرویی و بانکی/ بورس پشت سنگر یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد

روز جاری نسبت به روزهای گذشته شاهد رشد آهسته‌تری از شاخص کل بودیم، با عرضه صفوف خریدنمادهای پالایشی به تعادل رسید، فلزات هم کم تقاضاتر بوده و گروه خودرویی و بانکی پیشتاز بود؛ پیش‌بینی می‌شود این روند برای فردا توسط این دو گروه ادامه داشته باشد و سطح یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد شکسته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روند بازار سرمایه در روز جاری در تصویر زیر قابل مشاهده است:

پیشتازی گروه خودرویی و بانکی/ بورس پشت سنگر یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد

شاخص‌ها

پیشتازی گروه خودرویی و بانکی/ بورس پشت سنگر یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد

تغییرات شاخص‌کل و هم‌وزن در روز جاری‌

پیشتازی گروه خودرویی و بانکی/ بورس پشت سنگر یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد ۱۰ هزار ۲۲ واحدی به سطح ۱ میلیون ۲۹۴ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد ۲ هزار ۹۷۲ واحدی در سطح ۳۳۰ هزار ۷۳۲ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۷۸ درصد و شاخص هم وزن رشد ۰.۹۱ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۹۰

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۸۸

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۸۷ واحدی به سطح ۱۷ هزار ۶۱۸ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۱.۰۰% رشد یافت.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۷۰

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۳۳

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۵ هزار ۳۸۶ و ۱ میلیون ۵۴۰ هزار ۵۴۹ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۷ میلیارد ۱۱ و ۴ میلیارد ۶۴۸ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

پیشتازی گروه خودرویی و بانکی/ بورس پشت سنگر یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد

اخبار بازار

توافق با صندوق توسعه ملی برای واریز ماهانه نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه

رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان اینکه مسائل مطرح شده در مصوبه اخیر ستاد اقتصادی دولت نشان‌دهنده اهمیت بازار سرمایه برای دولت سیزدهم است، گفت: طبق توافقات انجام شده با صندوق توسعه ملی قرار بر این است تا واریزی ثابتی به صورت ماهانه به صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام شود.

دامنه نوسان همان قیمت‌گذاری دستوری است

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: دامنه نوسان همان قیمت‌گذاری دستوری است زیرا نمی‌گذارد بازار در مسیر عرضه و تقاضا و بدون دخالت‌های دستوری مسیر و راه خود را پیدا کند. اکنون با توجه به جلسات متعددی که در سازمان بورس با بورس‌ها در خصوص این مورد برگزار شده به جمع بندی‌های لازم رسیده‌ایم. اکنون با توجه به جمع‌بندی‌ها و تصمیمات اخذ شده امید می‌رود طی یک یا دو ماه آتی شاهد تغییرات اساسی در حوزه دامنه نوسان باشیم، اما ناگفته نماند این موضوع قرار است به صورت تدریجی رخ دهد تا لطمه‌ای به بازار سهام وارد نشود.

وی افزود: امید می‌رود تا پایان سال شاهد تغییر تدریجی دامنه نوسان باشیم، معتقدم که بازار سرمایه در حال حاضر می‌تواند موتور محرک اقتصاد کشور باشد زیرا اکنون مجموع ارزش بازار شرکت‌های بورسی به بیش از شش هزار همت می‌رسد که این رقم حتی در نظام بانکی نیز دیده نمی‌شود.

صدور مجوز برای تشکیل شش کارگزاری

رئیس سازمان بورس گفت: برای توسعه نهادهای مالی در ۶ ماه گذشته ۶ مجوز کارگزاری صادر شده است این در حالی است که ۱۲ سال هیچ مجوز کارگزاری صادر نشده بود و بنا داریم تا پایان امسال به صف‌های تشکیل شده پایان دهیم و به شرکت‌های دارای صلاحیت مجوز کارگزاری دریافت خواهند کرد. عشقی افزود: همچنین به ۷ شرکت سبدگران مجوز داده است و برای شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین سرمایه‌گذاری نیز آمادگی صدور مجوز وجود دارد.

قطعی برق صنایع از فردا رفع می‌شود

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده باید تا ۳۰ درصد از میزان مصرف صنایع محدود می‌شد که فقط ۲۰ درصد محقق شده است. در حال حاضر برق کشور تأمین است و محدودیت‌هایی که در برخی از صنایع اعمال شده است نیز تا دوشنبه ۱۱ بهمن ماه برطرف خواهد شد.

وی افزود: هفته گذشته به دلیل ایجاد وقفه در تأمین گاز و سوخت نیروگاه برای مدیریت شرایط مجبور به اعمال محدودیت برخی صنایع شدیم که این برنامه با همکاری وزارت صمت و طبق اولویت بندی انجام شده است. طبق پیش بینی سازمان هواشناسی دمای هوا در حال افزایش است که این موضوع سبب کاهش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری خواهد شد. بنابراین تأمین سوخت نیروگاه‌ها با محدودیت مواجه نیست و به همین دلیل محدودیت اعمال شده در برخی از صنایع از دوشنبه برطرف خواهد شد.

تشکیل کمیته‌ای برای اصلاح شاخص کل بورس

اعضای اتاق بازرگانی ایران که میزبان رئیس سازمان بورس کشور بودند از ارائه پیشنهادی برای تشکیل یک کمیته مشترک برای اصلاح شاخص بورس سخن گفتند. کمیته بورس کمیسیون بازار پول و سرمایه پیشنهادی را مبنی بر تشکیل کمیته‌ای مشترک به منظور انجام کارهای مطالعاتی برای تعریف شاخص کل و اصلاح آن به صورت دقیق و بر اساس معیارهای کارشناسی شده، مطرح کرد.

الگوهای جدید عرضه نفت در بورس اعلام شد

علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران اظهار کرد: بورس انرژی الگوهای جدید عرضه نفت خام در بورس را به شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده و همواره آماده عرضه نفت خام، میعانات گازی و نفت کوره است.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۱۵۰ تن متانول به ارزش یک‌هزار و ۱۵۱ میلیارد ریال از طریق بورس انرژی به خارج از کشور صادر و ۲۸۰ هزار تن متانول برای مصارف داخلی عرضه شده که ۲۶۰ هزار تن آن به ارزش یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است. در آینده به‌دنبال راه‌اندازی بازار آتی متانول هستیم.

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: اگر شرکت ملی نفت ایران و بورس انرژی یکدیگر را به‌عنوان شریکی راهبردی در برنامه‌های توسعه‌ای خود ببیند، هم شفافیت در فرآیندها و تأمین مالی پایدار افزایش می‌یابد و هم منجر به افزایش درآمدهای ناشی از رقابت می‌شود.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس افزود: در این زمینه الگوهای جدید عرضه نفت خام در بورس را به شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده‌ایم و همواره برای عرضه نفت خام، میعانات گازی و نفت کوره آمادگی لازم را داریم.

وی ادامه داد: فروش نفت کوره در بورس انرژی به‌صورت عرضه‌های زمینی انجام می‌شود. ما پیشنهاد داده‌ایم وزارت نفت عرضه‌های دریایی این محصول را در بورس به‌صورت منظم و مستمر انجام دهد، ضمن آنکه وزارت نفت می‌تواند از روش گواهی سپرده نیز برای فروش نفت کوره استفاده کند.

اخبار شرکت‌ها

کویر: شرکت در آذر ماه تولید ۷۳ هزار تنی را گزارش کرد و در دی با توانسته تولید ۷۲ هزار تنی داشته باشد. متوسط تولید هر ماه این شرکت در سال جاری برابر ۶۴ هزار تن است. کویر در سال جاری بطور متوسط هر ماه ۶۴ هزار تن فروش ثبت کرده است. در آذر فروش ۶۷ هزار تنی را گزارش کرد و در دی نیز همانند ماه گذشته فروش ۶۷ هزار تنی را ثبت کرده است. فروش شرکت در ده ماهه برابر با ۶۳۵ هزار تن است. مبلغ فروش این فولادساز در سال جاری بطور میانگین هر ماه ۹۸۹ میلیارد تومان بوده که در آذر فروش ۱،۱۴۹ میلیارد تومانی فروش را گزارش کرد و در دی نیز فروش ۱،۱۳۴ میلیارد تومانی را ثبت کرده است. مبلغ فروش کویر در ده ماهه برابر با ۹،۸۸۶ میلیارد تومان است. نرخ فروش میلگرد با ۲ درصد کاهش نسبت به ماه گذشته به ۱۷۱،۱۵۲ ریال / کیلو رسیده است.

بازار جهانی

تحلیل بازار جهانی اتیلن

اتیلن آسیا افت چند هفته خود را جبران کرد و در هفته گذشته با رشد ۷۵ دلاری به ۱,۰۶۱ دلار رسید.

اتیلن جنوب شرق آسیا در هفته گذشته با افزایش ۷۵ دلاری به ۱,۰۶۱ دلار رسید. این رشد ناشی از رشد قیمت جهانی نفت خام و نفتا به عنوان ماده اولیه تولید اتیلن بوده است. بسیاری از فعالان بازار به دلیل چشم انداز مبهم، نوسانات بالادست اتیلن و حاشیه سود ضعیف پایین دست از خرید دست برداشته و نظاره گر بازار هستند. گپ قیمتی سفارش‌های خرید و فروش زیاد شده است. یک تولید کننده استایرن منومر در تایوان گفته است که ما شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم اما خریدی انجام ندادیم چرا که حاشیه سود تولید بسیار پایین است. رونق کم بازار ناشی از قیمت‌های زیاد نفتا و حاشیه سود نامناسب پایین دست همچنان در بازار اتیلن وجود دارد.

مس: قیمت مس در معاملات هفته گذشته مانند سایر فلزات پایه با افت قیمت همراه شد و به محدوده ۹,۵۰۰ دلار رسید. قیمت آتی مس ۳ ماهه روز جمعه با توجه به حجم معاملات بالا، بیشترین افت قیمت را داشت و به کمترین قیمت از ۶ ژانویه تاکنون رسیده است. کاهش قیمت مس با تقویت دلار آمریکا در مقابل سایر ارزها همزمان شد. شاخص دلار در معاملات روز جمعه به ۹۷.۴۴ رسید که بالاترین سطح از جولای ۲۰۲۰ تاکنون است. بیانیه فدرال رزرو و اینکه تمایل دارد نرخ بهره را به زودی افزایش دهد تقویت دلار آمریکا را به همراه داشت.

تمایل به خرید کارخانه‌های ذوب برای کنسانتره مس قبل از سال نو چین حداقل بود. در هفته جاری با توجه به اینکه بازارهای چین به دلیل سال نو چین تعطیل است انتظار می‌رود حجم معاملات پایین باشد و این می‌تواند منجر به نوسانات بالاتر قیمت شود. به طور کلی اگرچه دارایی‌ها انتظار می‌رود واکنش بیشتری به چشم انداز نرخ بهره‌های بالاتر نشان دهند، اما چشم انداز فلزات به نظر می‌رسد نزولی شود.

سنگ آهن: رشد سنگ آهن و رسیدن به سطح ۱۴۷ دلار به دلیل تعطیلات سال نو چینی در هفته گذشته. با نزدیک شدن به تعطیلات یک هفته‌ای سال نو چین، قیمت سنگ آهن دریایی به حرکت صعودی خو ادامه داد. تهدید اختلال عرضه ناشی از کرونا در استرالیا یا به عبارتی عدم قطعیت عرضه یکی از دلایل افزایش قیمت‌های نقد و آتی است. البته افزایش موقعیت خرید، برگرفته از خوش بینی بازار نسبت به تقاضای چین نیز عامل دوم این افرایش قیمت هیجانی است. شرکت Atlas Iron ظاهراً با تأثیر منفی کمبود نیروی کار به علت ابتلاء به اومیکرون دست به گریبان است. محدودیت‌های کرونایی، انتقال کارگران به معادن جهت حفظ فعالیت عادی خود را برای معدنکاران به شکل فزاینده ای دشوار کرده است. با این حال محرک اصلی این موضوع، انتظارات رو به رشد بازار چین است که احتمالاً قیمت فولاد را در هفته‌های آتی بالا می‌برد. این امر منجر به افزایش موقعیت‌های خرید در بازارهای آتی سنگ آهن و فولاد در روز جمعه به عنوان آخرین روز معاملاتی قبل از تعطیلات برای بورس‌های چین شد. چین در تلاش است به توسعه دهندگان امکان دسترسی بیشتر به منابع مالی را بدهد. این موضوع می‌تواند به معنای تأمین مالی فراوان برای بخش ساخت و ساز باشد زمانی که آب و هوا و دسترسی به کارگران پس از تعطیلات سال نو بهبود می‌یابد.

اوره: تمایلات در بازار اوره نزولی است. سطح فعالیت در بازار این محصول با توجه به اینکه خریداران ترجیح می‌دهند تماشاگر بازار باشند، کاهش پیدا کرده است. سفارشات فروش هر روز درحال کاهش هستند اما نتوانسته اند تقاضا را تحریک کنند. قیمت در ایالات متحده و برزیل در حال کاهش است و این امر خریداران را در سایر بازارها نگران کرده است. قیمت در برخی بازارهای آمریکا به زیر ۵۰۰ دلار کاهش پیدا کرده اگرچه مقداری بازار با توجه به اینکه انتظار می‌رود یک تندر وارداتی هند به زودی اعلام شود، تمایلات صعودی بهبود پیدا کرد. در بازار اروپا و ترکیه، سطوح مصرف انتظار می‌رود کاهش پیدا کند زیرا خریدارن خریدشان را تا فوریه و مارس که پایان فصل اول است به تعویق می‌اندازند. کمبود بارندگی و نااطمینانی حول قیمتها نیز در بی میلی خریداران تأثیر داشته است. قیمت اوره گرانول ایران براساس نشریه پلتس در محدوده ۶۲۰ تا ۶۵۰ دلار گزارش شده است.

نقشه بازار بورس

پیشتازی گروه خودرویی و بانکی/ بورس پشت سنگر یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد

کد خبر 552495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.