جایزه فارسینما به جشنواره فجر رسید

دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی و دبیر جایزه فارسینما گفت: این جایزه نخستین بار در سال ۱۳۹۷ به بخش تجلی اراده ملی وارد شد و امسال نیز با حمایت شورای فرهنگ عمومی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

به گزارش ایمنا، مهدی صالحی درباره حضور جایزه فارسینما در چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: این جایزه نخستین‌بار در سال ۱۳۹۷ به بخش تجلی اراده ملی وارد شد که در آن سال نخستین جایزه در حوزه مشترک سینما، زبان و ادب فارسی و نخستین حضور یک انجمن مردم‌نهاد در جشنواره را با خود به همراه داشت و امسال نیز با حمایت شورای فرهنگ عمومی در جشنواره حضور دارد.

دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی و دبیر جایزه فارسینما افزود: در فارسینما، هیئت‌داوران فیلم‌ها را از نظر کاربرد زبان فارسی بررسی می‌کنند. توجه به لهجه‌ها و گویش‌ها و درستی استفاده از آن‌ها، یک‌دستی لحن و لهجه، یک‌دست‌بودن زبان بازیگران، درستی کاربرد خط فارسی، توجه به واژگان فارسی در عنوان‌بندی‌ها و زیرنویس‌ها از جمله معیارهای داوران این جایزه است.

وی گفت: هیئت داوران، برگزیدگانی در تخصص‌های مختلف زبانی مانند زبان‌شناسی، نویسندگی، ادبیات و شعر، ویرایش، ترجمه، کارگردانی و مستندسازی هستند که بیش از دو سال و در جلساتی منظم، فیلم‌ها را از نظر زبانی بررسی کرده و بر روی چارچوب‌های داوری زبانی سینمایی به توافق رسیده‌اند.

صالحی ادامه داد: امسال گروهی از منتقدان و کارگردانان سینمایی نیز مشاوران جایزه هستند و امید داریم به‌زودی با حمایت نهادهای سینمایی، دبیرخانه جایزه فارسینما راه‌اندازی شود تا بتوانیم فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی در این عرصه را پیگیری کنیم.

منبع: مهر

کد خبر 552460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.