خلأ کامل در هیچ‌ نقطه‌ای از فضا وجود ندارد

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها گفت: خلأ کامل با فشار گازی صفر مطلق به طور کلی مفهومی است که در عمل مشاهده نشده و تنها در تئوری‌ها بازتاب فیزیک پیش‌بینی می‌شود. در واقع در هیچ نقطه‌ای از فضا خلأ کامل برابر با فشار گازی صفر مطلق مشاهده نشده است.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه خلأ فضایی خالی از ماده و برگرفته از واژه لاتین Vacuum است، اظهار کرد: در بهترین حالت، خلأ مکانی است که ماده و مولکول‌های هوا در آن وجود ندارد.

وی افزود: خلأ بر اساس فرآیندها و محدوده‌های فشار هوا به چهار دسته ابتدایی، متوسط، بالا و بسیار بالا تقسیم می‌شود که در هر یک از بخش‌ها می‌توان فعالیت‌هایی انجام داد؛ به طور مثال فرآیندهایی که در خلأ ابتدایی انجام می‌شود شامل تقطیر کردن و گاززدایی از فولاد است.

این کارشناس فضایی آسمان‌سرای سها ادامه داد: در خلأ متوسط می‌توان به فعالیت‌هایی نظیر تقطیر مولکولی، تولید یخ خشک یا باردار کردن فلزات اشاره کرد. در خلأ بالا نیز فرآیندهایی نظیر اسپکتروفتومتر جرمی، میکروسکوپ‌های الکترونی، کارخانه‌های اشعه الکترونی و شتاب‌دهنده ذرات را می‌توان نام برد.

وی اشاره کرد: در خلأ بسیار بالا که نهایت خلأ مشاهده شده است، می‌توان به شکافت هسته‌ای، تحقیقات فضایی و فیزیکی اشاره کرد؛ البته در تمام موارد گفته شده فشار گاز برابر با صفر نیست، در نتیجه خلأ به صورت کامل وجود ندارد.

بیات در رابطه با خلأ کامل گفت: در خلأ کامل، فشار گاز برابر با صفر است که چنین مکانی در عمل مشاهده نشده و تنها در تئوری‌های بازتاب فیزیک پیش‌بینی می‌شود؛ بنابراین در هیچ نقطه‌ای از فضا خلأ برابر با فشار گازی صفر مشاهده نشده است.

کد خبر 552445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.