شرایط ذخیره خون استان مطلوب نیست

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: ذخیره خون استان اصفهان حدود سه روز است و در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد. نیاز به اهداکنندگان همه گروه‌های خونی به ویژه اهداکنندگان بار اولی، وجود دارد. در اهدای پلاکت به روش «آفرزیس»، پلاکت خون باکیفیت‌تری با کمترین عوارض به فرد تزریق شود.

علی فتوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص میزان ذخیره خون استان اصفهان اظهار کرد: ذخیره خون استان اصفهان درحال‌حاضر حدود سه روز است و در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد. با توجه به افزایش جراحی‌های الکتیو به همراه مصرف مداوم فرآورده‌های خونی، نیاز به اهداکنندگان همه گروه‌های خونی به ویژه اهداکنندگان بار اولی وجود دارد. مصرف‌کنندگان مداوم فرآورده‌های خونی، شامل بیماران خاص، بیماران سرطانی، بیماران تالاسمی ماژور و بیماران دارای بیماری‌های خون‌ریزی‌دهنده هستند.

وی با اشاره به استفاده محدود از پلاسمای کوویدی افزود: استفاده از پلاسمای کووید ۱۹ همچنان در دنیا وجود دارد؛ اما بسیار محدود شده است. استفاده از پلاسمای کوویدی در ایران تقریباً از گایدلاین‌های وزارت بهداشت حذف شده است اما هنوز به صورت محدود در برخی بیمارستان‌ها توسط برخی متخصصان استفاده می‌شود. در صورت نیاز و درخواست، زیرساخت‌های آن موجود بوده و استفاده خواهد شد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: «آفرزیس» فناوری نوینی است که در سیستم انتقال خون مطرح شده و دستگاه‌های آن در ایران موجود است. آفرزیس از اهدای خون سنتی فاصله می‌گیرد. در این طرح، اهداکننده به جای اهداکردن خون کامل، براساس نیاز و درخواست‌ها، خون یا فرآورده‌های خونی خود را اهدا می‌کند. به عنوان مثال در صورت نیاز به پلاسمای هاری، افراد واکسینه می‌شوند و سپس پلاسمای خون آن‌ها به صورت مستمر و هفتگی گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اهدای پلاکت خونی به روش آفرزیس، خاطرنشان کرد: در طرح فناوری آفرزیس، در صورت درخواست برای پلاکت با افراد واجد هماهنگی شده و به صورت هفتگی بنابه درخواست سازمان انتقال خون و بیمارستان، فرد یک واحد پلاکت آفرزیس اهدا می‌کند. این واحد بین شش تا هشت برابر و طبق اعتقاد برخی افراد تا ۱۰ برابر، میزان پلاکت بالاتری نسبت به روش سنتی دارد و فرد نیازمند به پلاکت، تنها با یک آنتی‌ژن تماس دارد و پلاکت خون باکیفیت‌تری با کمترین عوارض به فرد تزریق می‌شود.

کد خبر 552394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.