خرید سربازی نباید در انحصار عده‌ خاصی باشد/این طرح آسیب‌های اجتماعی به همراه دارد

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: از منظر اقتصاد، فروش سربازی می‌تواند کارایی اقتصادی را افزایش دهد به طوری که افرادی که هزینه فرصت سربازی برای آنها زیاد است حاضرند در ازای آن پول بپردازند اما این طرح آسیب‌های اجتماعی به همراه دارد.

هادی امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با طرح "خرید سربازی" اظهار کرد: از منظر اقتصادی، فروش سربازی می‌تواند کارایی اقتصادی را افزایش دهد به طوری که افرادی که هزینه فرصت سربازی برای آنها زیاد است حاضرند در ازای آن پول بپردازند و در مقابل افرادی که هزینه فرصت سربازی برای آنها مبلغ زیادی نیست به سربازی رفته و حقوق و دستمزد بیشتری دریافت کنند. بنابراین هر دو گروه از این مسئله منتفع خواهند شد و رفاه اجتماعی افزایش می‌یابد.

وی افزود: البته خرید سربازی فقط بعد اقتصادی نداشته و از بعد روانی هم قابل بررسی است. به این صورت که در خانواده‌ای که می‌تواند سربازی فرزند خود را بخرد و خانواده‌ای که توان خرید آن را ندارد احساس متفاوتی ایجاد خواهد شد که آسیب‌های اجتماعی به همراه دارد.

این اقتصاددان گفت: به نظر می‌رسد اگر قرار باشد سربازی خرید و فروش شود طرح حساب شده‌ای از پیش باید برای آن تهیه شود زیرا در به کارگیری نیروهای فارغ‌التحصیل در نظام وظیفه ایده‌های خوبی تا کنون وجود داشته اما آنطور که نتیجه بخش باشد عملی نشده است.

با استفاده صحیح از افراد علمی بار اجتماعی طرح خرید سربازی کاهش می‌یابد

امیری اضافه کرد: اگر بتوان به طور صحیح از افرادی که به سطوح عالی علمی رسیده‌اند در نظام وظیفه بهره‌برداری کرد بار اجتماعی طرح خرید سربازی هم کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: افرادی که خودشان به تمکن مالی رسیده و می‌توانند سربازی خود را بخرند تفاوت زیادی با افرادی که صرفاً در خانواده‌های متمکن متولد شده و یا توانسته‌اند از سربازی فرار کنند، دارند، فروش سربازی به چنین افرادی با امنیت اجتماعی در تضاد است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: در شرایطی که دولت با کسری بودجه و مشکلات مالی مواجه است، انجام چنین اقداماتی پسندیده نیست. لازم است خرید سربازی در طرح ویژه‌ای جدا از بودجه‌های سالانه بررسی شود.

امیری اضافه کرد: خرید سربازی باید به گونه‌ای باشد که افراد مختلف امکان آن را داشته باشند. اکنون در نظام وظیفه جایگاه مناسبی برای پزشکان و افرادی از این دست وجود ندارد، بنابراین لازم است شرایطی فراهم شود که افرادی که می‌توانند به جامعه خدمت رسانی کرده و درآمد قابل توجهی هم دارند بتوانند پس از مدتی خدمت به مردم مبلغی پرداخت کند که این مبلغ هم به افرادی که به جای او به سربازی می‌روند تعلق بگیرد.

کد خبر 552390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    5 1
    درودبه نظرشما از۱۵میلیون چطورشد۲۵۰میلیون