رونمایی وین از استراتژی جامع هوشمند اقلیمی

پایتخت اتریش در کنار برداشتن گام‌های مداوم در زمینه سیاست‌های پایداری، در نظر دارد تلاش‌های خود را برای کربن‌خنثی شدن تا سال ۲۰۴۰ اصلاح کند و در این راستا از استراتژی جامع هوشمند اقلیمی خود برای ۲۰ سال آینده رونمایی کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هفته گذشته، مقامات شهری وین در راستای دستیابی به هدف مهم خود یعنی کربن‌خنثی شدن در ۲۰ سال آینده، از اصلاح استراتژی آب‌وهوایی خود خبر دادند. این سند با عنوان "شهر هوشمند آب‌وهوایی وین" نسخه به‌روز شده مفهوم شهر هوشمند قبلی است که تأکید زیادی بر اهداف آب‌وهوایی همراه با اتخاذ یک سیاست اجتماعی دارد. مفهوم اصلی طرح جدید که در اواخر فوریه به تصویب نهایی شورای محلی خواهد رسید، کمک به وین است که در آینده زیست‌پذیرترین شهر جهان باقی بماند و در واقع شهری سازگار با آب‌وهوا شود. این شهر دارای ویژگی‌های مثبت بسیاری است، با این حال طبق شاخص جهانی زیست‌پذیری سال ۲۰۲۱، در میان ۱۰ شهر برتر لیست زیست‌پذیرترین شهرها قرار نگرفت.

رونمایی وین از استراتژی جامع هوشمند اقلیمی

وین، در مسیر کربن‌خنثی شدن

پایتخت اتریش از نظر فضای سبز شهری، حمل‌ونقل پایدار و کاهش CO۲ گام‌های بلندی برداشته و موفق به کاهش ۴۰ درصدی انتشار این گاز نسبت به سال ۱۹۹۰ شده است. این امر باعث می‌شود که وین علی‌رغم کوچک‌ترین و پرجمعیت‌ترین بودن، به ایالتی فدرال با کمترین انتشار سرانه CO۲ در کل اتریش تبدیل شود. بدیهی است که پایتخت اتریش قصد ندارد بر موفقیت‌های فعلی خود تکیه کند و برای رسیدن به نقطه عطف کربن‌خنثی شدن در سال ۲۰۴۰ دست به تلاشی هماهنگ زده است.

عدالت اجتماعی از دیگر جنبه‌های اصلی استراتژی جدید است، به‌ویژه در بخشی که سیاست آب‌وهوایی بر افراد با درآمد پایین، سالمندان و افراد آسیب‌پذیر تأثیر می‌گذارد. در واقع محور اصلی این سیاست کل‌نگر حفاظت از آب‌وهوا، مردم و نیازهای آن‌ها است و با اجرای آن، همه مردم وین از مشاغل و فرصت‌های جدید، محله‌هایی که سزاوار زندگی در آن‌ها هستند و حتی پایداری بیشتر بهره‌مند خواهند شد.

رونمایی وین از استراتژی جامع هوشمند اقلیمی

نقشه راه استراتژی جامع هوشمند اقلیمی در وین

نقشه راه آب‌وهوایی وین شامل بیش از ۱۰۰ اقدام است که به‌طور مداوم در حال تکمیل و انطباق است. همه این اقدامات با هفت ارزش کلی پشتیبانی می‌شود که مقصد نهایی آن‌ها ایجاد تصویری ایده‌آل از مسیر بهبود وضعیت آب‌وهوایی است. این اهداف عبارتند از "در نظر گرفتن اصل فراگیری و اتخاذ سیاست‌های سازگار با آب‌وهوا که عدالت اجتماعی را در نظر می‌گیرد"، "استفاده از مزیت‌های اولیه وین شامل زیرساخت‌های عالی، مدیریت کارآمد و سطح بالایی از انسجام اجتماعی"، "بهره‌گیری از فرصت‌های بازار و تقویت اقتصاد منطقه‌ای با نوآوری‌های پایدار"، "ایجاد مشاغل سبز (سازگار با محیط‌زیست) و حرفه‌های جدید تأثیرگذار بر این امر"، " مشارکت فعال شهروندان و آینده‌نگری در کنار هم"، "به‌کارگیری نوگرایی در بخش آب‌وهوایی وین و ادغام علم، هنر و فرهنگ" و در نهایت "انجام تکلیف فردی و یافتن مثال‌هایی خوب در این زمینه".

پس از آن تمام اقدامات در یک یا چند منطقه هدف که برای کاهش بالقوه انتشار CO۲ مشخص شده است به مرحله اجرا گذاشته می‌شود. برای مثال در بخش انرژی این اقدامات شامل گسترش استفاده از فتولتائیک و سیستم‌های گرمایش و سرمایش منطقه‌ای می‌شود، در بخش جابه‌جایی، گسترش حمل‌ونقل عمومی، توسعه و ارائه پیشنهاد به‌اشتراک‌گذاری خودروهای سواری الکترونیکی، تأسیس شهرک‌های خودکفا با مسافت‌های کوتاه و رانندگی با خودروهای هیدروژنی را در بر می‌گیرد و در بخش ساختمان‌سازی شامل ساخت‌وسازهای پایدار، تخصیص یارانه و ساده‌سازی سیستم‌های فتولئاتیک است.

رونمایی وین از استراتژی جامع هوشمند اقلیمی

در بخش اقتصاد و کار نیز تخصیص بودجه آب‌وهوایی، بهره‌وری مواد و اقتصاد اشتراکی را در بر دارد و برای صفر کردن میزان ضایعات و افزایش اقتصاد دایره‌ای، گسترش شبکه تعمیرات و اجتناب از تولید زباله‌های غیر قابل بازیافت را پیشنهاد می‌کند. در راستای سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی، اقدامات شامل ایجاد فضای سبز بیشتر، سازگار شدن با محیط‌زیست و ایجاد محیط‌های سایه‌دار می‌شود و در زمینه اکولوژی شهری، محیط زیست و آب شامل برنامه‌ریزی مناطق جدید در ساخت‌و ساز فشرده و تراکم مناسب شهری است.

در زمینه سلامت و شمول اجتماعی، برنامه مذکور تقویت سواد سلامت و ایجاد امکانات جدید بهداشتی با استفاده از ساخت‌وسازهایی با انرژی صفر را در بر می‌گیرد و در رابطه با آموزش، علم و تحقیق شامل گسترش مناطق آموزشی و ساخت ساختمان‌های مدارس خودکفا با انرژی جدید می‌شود. این اقدامات در بخش دیجیتال‌سازی، تصویب حقوق دیجیتال پایه و ارتقای مهارت‌های دیجیتال را در بر دارد و در نهایت برای قسمت مشارکت، تعهد و فرهنگ شامل مشارکت فرهنگی و تشکیل تیم اقلیمی وین می‌شود.

رونمایی وین از استراتژی جامع هوشمند اقلیمی

کد خبر 552365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.