پیگیر دریافت حقابه تالاب‌ها از وزارت نیرو هستیم

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه حقابه تالاب‌ها باید براساس شرایط بارش سالانه و دبی رودخانه‌ها تخصیص یابد، گفت: پیگیر دریافت حقابه تالاب‌ها از وزارت نیرو هستیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی سلاجقه با اشاره به در پیش بودن روز جهانی تالاب‌ها که مصادف با ۱۳ بهمن‌ماه (دوم فوریه) است، اظهار کرد: در کشور ۱۵۴ تالاب وجود دارد که ۸۴ تالاب آن بین‌المللی و ۳۴ تالاب هم عضو کنوانسیون رامسر است.

وی جنبه‌های زیبایی‌شناختی، تلطیف آب‌وهوا، کمک به معیشت جوامع محلی، جنبه‌های گردشگری و اکوتوریسم، نیز حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری را از کارکردهای عمده تالاب‌ها برشمرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از برگزاری مراسم روز جهانی تالاب‌ها، امسال در استان فارس و در کنار دریاچه بختگان خبر داد و افزود: در سال‌های گذشته، تالاب‌ها هم به دلیل عوامل طبیعی و هم عوامل انسانی دستخوش تغییرات شده‌اند.

وی تغییرات اقلیمی را ازجمله عوامل طبیعی تخریب تالاب‌ها عنوان کرد و ادامه داد: توسعه نامناسب و دخالت‌های انسانی، علاوه بر کمیت آب تالاب‌ها، بر کیفیت آب هم تأثیر منفی داشته است.

سلاجقه با بیان اینکه امنیت حیاتی در گرو حفظ محیط‌زیست است، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست در دوره جدید با تمام توان به دنبال انجام تکالیف قانونی و نظارتی خود خواهد بود.

وی ادامه داد: جدول حقابه رودخانه‌ها و تالاب‌ها را برای سه سناریوی کم‌آبی، میان‌آبی و پرآبی به وزارت نیرو اعلام کردیم و گفتیم چنان‌چه به فرض در یک سال میزان بارش کشور و دبی رودخانه‌ها ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد، همان ۲۰ درصد را در بحث حقابه تالاب‌ها کاهش داده و مابقی را رهاسازی کنند.

ورود برنامه احیای دریاچه ارومیه به فاز اقدامات نرم‌افزاری

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای احیای دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: در دریاچه ارومیه کارهای سخت‌افزاری انجام شده و الان وارد فاز اقدامات نرم‌افزاری شده‌ایم که در واقع مدیریت مصرف‌کننده‌ها است.

وی با بیان اینکه در برنامه جامع ستاد احیای دریاچه ارومیه، تکالیف دستگاه‌های مختلف مشخص شده است، تصریح کرد: وزارت نیرو باید حقابه این دریاچه را همین حالا رهاسازی کند؛ زیرا در اردیبهشت‌ماه، کشاورزان حقابه‌ای دارند و اجازه ورود آب به دریاچه را نمی‌دهند.

سلاجقه با اشاره به افزایش ۱۷ درصدی میانگین بارش‌های امسال در حوضه دریاچه ارومیه، تأکید کرد: توقع ما این است که حقابه دریاچه ارومیه نیز به همین نسبت افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: وزارت جهاد کشاورزی نیز باید با اجرای برنامه الگوی کشت که برایش تبیین شده است، درصدی از آب مصرفی خود را کاهش دهد؛ ضمن اینکه وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صمت هم در بحث ساخت‌وسازها و آلودگی‌ها، وظایفی برعهده دارند که باید به آن عمل کنند.

مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز مغفول مانده است

سلاجقه با بیان اینکه مدیریت جامع حوضه آبخیز در کشور ما مغفول مانده است، گفت: تالاب‌ها انتهایی‌ترین نقطه یک حوضه آبخیز است و برای احیای آن‌ها باید مدیریت حوضه به درستی اتفاق بیفتد.

وی آلاینده‌هایی را که به تالاب انزلی می‌ریزد، یکی از چالش‌های عمده این تالاب عنوان و خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب رشت باید نسبت به ساماندهی منابع آلوده‌کننده اقدامات مناسبی انجام دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: به مقوله فرهنگ‌سازی و جذب مشارکت‌های مردمی، توجه ویژه‌ای کرده‌ایم و در این زمینه از همراهی سمن‌های محیط زیستی هم بهره می‌گیریم.

تعریف ۶۴ پروژه عملیاتی برای کاهش آلودگی هوا

معاون رئیس‌جمهوری از تعریف ۶۴ پروژه عملیاتی برای کاهش آلودگی هوا در سطح کشور، به ویژه ۹ کلان‌شهر اصلی در کمیته ملی هوای پاک خبر داد و گفت: از این تعداد حدود ۲۵ پروژه در همان جلسه اول مصوب شد که شامل برقی کردن اتوبوس‌ها و گازسوزکردن موتورسیکلت‌ها در تهران است.

به گفته سلاجقه، تعداد روزهای ناسالم تهران در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی بر بحث مدیریت درست پسماندها از سوی شهرداری‌ها تأکید و اقدامات شهرداری مشهد را در زمینه مدیریت پسماند، الگوی مناسبی برای کل کشور توصیف کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه به دنبال بهبود شرایط محیط‌بانان هستیم، تصریح کرد: وضعیت حقوقی محیط‌بانان در دو سال اخیر بهتر شده است.

سلاجقه با اشاره به تهیه اصلاحیه قانون محیط‌بان‌ها در دولت، خاطرنشان کرد: تجهیز پاسگاه‌های محیط‌بانی به ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت در حال انجام است و در سال آینده هم ۶۰۰ دستگاه خودرو باکیفیت مناسب در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد.

کد خبر 552290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.