گروه پالایشی بورس را سبزپوش کرد

در این روزها شاهد لیدری گروه پالایشی در بازار هستیم، برخی از نمادهای گروه خودرویی شاهد افزایش عرضه‌ها بودند و آخرین قیمت آن‌ها در دامنه منفی بسته شد. در روز جاری شاخص هم وزن متناسب با شاخص کل رشد نداشت و این به معناست که عمده رشد بازار در نمادهای بزرگ بازار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا بر اساس آنچه در تصویر زیر قابل مشاهده است نسبت به روز گذشته نمادهای مثبت کمتر و نمادهای منفی افزایش یافته است.

گروه پالایشی بورس را سبزپوش کرد

شاخص‌ها

گروه پالایشی بورس را سبزپوش کرد

تغییرات شاخص‌کل و هم‌وزن در روز جاری

گروه پالایشی بورس را سبزپوش کرد

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد ۲۵ هزار ۵۵۸ واحدی به سطح ۱ میلیون ۲۸۴ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد ۲ هزار ۶۱۹ واحدی در سطح ۳۲۷ هزار ۷۵۵ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۲.۰۳ درصد و شاخص هم وزن رشد ۰.۸۱ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۲۷

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۵۸

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۷۳ واحدی به سطح ۱۷ هزار ۵۲۹ واحد رسید و نسبت به روز گذشته یک درصد رشد یافت.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۴۷

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۹۰

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۹ هزار ۶۰۵ و ۲۴ هزار ۲۰۰ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵ میلیارد ۶۴۴ و ۳ میلیارد ۸۶۰ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل‌

گروه پالایشی بورس را سبزپوش کرد

اخبار بازار

از تشکیل کانون سهامداران حقیقی استقبال می‌کنیم

رئیس سازمان بورس در رابطه با علت عدم تشکیل کانون سهامداران حقیقی گفت: تشکیل کانون سهامداران حقیقی تا جاهایی پیش رفته است و اساسنامه به صورت اولیه آماده شده ما نیز این آمادگی را داریم تا اگر کسانی درخواست بدهند که کانون سهامداران حقیقی تشکیل شود آن را بررسی کنیم و اساسنامه را بر روی سایت سازمان قرار دهیم تا افرادی که می‌توانند نظر بدهند و از نظر سازمان مشکلی در این رابطه وجود ندارد و از تشکیل کانون سهامداران حقیقی استقبال می‌کنیم.

عملکرد شرکت‌ها

چراغ سبز سازمان بورس برای تغییر دامنه نوسان

عشقی در نشست هم اندیشی با اعضا اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اظهار کرد: پیشنهادهای بورس‌ها برای تغییر دامنه نوسان در حال جمع بندی است و به سازمان ارسال شده، بزودی برنامه زمانی این تغییرات به صورت شفاف اعلام و پس از آن اجرا می‌شود.

جزئیات جلسات شورای عالی بورس منتشر شد

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون تمام جلسات شورای عالی بورس هر ماه به صورت منظم برگزار شده است. این جلسات در تاریخ‌های ۹ شهریور، ۲۱ مهر، ۱۸ آبان، ۱۶ آذر و ۱۴ دی برگزار شده و جلسه آتی این شورا نیز در روز چهارشنبه ۱۳ بهمن برگزار می‌شود.

جلسات کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس نیز در تاریخ‌های ۱۶ شهریور، ۲۳ شهریور، ۱۱ آبان، ۲ آذر، ۷ دی و ۵ بهمن برگزار شده است.

اهم مصوبات این شورا از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون بدین شرح است:

۱- تصمیم‌گیری در خصوص صندوق مشترک توسعه بازار به عنوان بازارگردان در عرضه‌های اولیه شرکت‌های دولتی

۲- تعیین رئیس هیئت مدیره و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و اعضای هیئت مدیره این سازمان

۳- تصویب برنامه‌های راهبردی و عملیاتی بازار سرمایه

۴- تصمیم‌گیری درباره شرکت‌کنندگان در معامله عمده سهام بانک سینا وفق ضوابط مربوط به شرایط متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام

۵- تعیین تکلیف جبران خدمات شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی تا پایان سال ۱۳۹۸

۶- تعیین سازوکار اجرای موضوع جز (۲-۴) بند الف تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

۷- تصویب اساسنامه پیشنهادی صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله اجرای موضوع جز (۲-۴) بند الف تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور برای طرح در هیئت وزیران

۸- دستورالعمل اجرای موضوع جز (۲-۴) بند الف تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

۹- تعیین کارمزد یا سود دریافتی اعتبارات اعطایی به مشتریان کارگزاری‌های به عنوان یکی از مصادیق خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا بر اساس بند (۹) بخش (ب) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ ۰۲/‏۰۳/‏۱۴۰۰‬

۱۰- اصلاح ماده (۹) آئین نامه معاملات در شرکت بورس اوراق بهادار تهران

۱۱- اصلاح تبصره (۴) ماده (۲) ضوابط مربوط به شرایط متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در خصوص عرضه‌های عمده سازمان خصوصی سازی

در بازارهای اول و دوم فرابورس حجم مبنا در یکی از شرایط زیر حذف خواهد شد:

۱. سهم، طی سه ماه گذشته دارای میانگین حجم معاملات بیش از دو برابر حجم مبنا باشد.

۲. مجموع حداقل تعهد معاملات روزانه بازارگردان‌های فعال در آن نماد، دو برابر حجم مبنا باشد.

گروه پالایشی بورس را سبزپوش کرد

اخبار شرکت‌ها

جم پیلن در دی

متوسط فروش سال گذشته شرکت برای هر ماه ۵۴۷ میلیارد تومان بوده است. در فصل اول سال مالی جاری ۶۶۶ میلیارد هر ماه به طور متوسط فروش داشته است. متوسط فروش تابستان هم ۷۵۰ میلیارد بوده است. در آبان و آذر با فروش خوب در بورس کلاً به سوپر فروش ۱،۰۹۲ و ۹۵۲ میلیاردی دست یافت. در دی افت داشته و ۶۰۵ میلیارد فروش گزارش کرده است.

متوسط تولید پلی پروپیلن شرکت در سال گذشته بر ۲۴ هزار تن برای هر ماه استوار بوده است. در شش ماه اول امسال هم به طور میانگین هر ماه ۲۲ هزار تن تولید کرده است و تولید مهر، ۲۴ هزار تن و آبان ۲۰ هزار تن و آذر ۱۷ هزار تن و دی ۱۴ گزارش شده است. جم پیلن در این ماه ۱۶ هزار تن فروش داشته است. متوسط فروش ماهانه نه ماه ۱۴۰۰ در حدود ۲۲ هزار تن بوده است. نرخ پلی پروپیلن شرکت در شش ماه سال جاری به طور متوسط ۳۵ هزار تومان و در مهر ۳۶ و در آبان ۴۰ و در آذر ۳۹ هزار تومان و در دی ۳۷.۵ هزار تومان ثبت شده است.

توضیحات سایپا در خصوص صورت‌های مالی منتشر شده

گروه پالایشی بورس را سبزپوش کرد

گروه پالایشی بورس را سبزپوش کرد

بازار جهانی

بیلت

افزایش قیمت مواد اولیه، خصوصاً قراضه، و همچنین بهبود تقاضا در برخی بازارها، دلیل افزایش جهانی قیمت بیلت بوده است. نرخ بیلت CIS با ۲۳ دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در قیمت ۶۴۹ دلار معامله شد. بیلت ایران نیز ۵۵۳ دلار معامله شد.

طی هفته اخیر با تقویت یافتن تقاضای مواد اولیه در مصر در نتیجه قیمت آن افزایش یافته که سبب افزایش قیمت بیلت ترکیه نیز شده است.

تولیدکنندگان ایرانی به دلیل تأمین نشدن انرژی مصرفی مورد نیازشان، تولید خود را محدود کرده‌اند و به همین دلیل در هفته گذشته مزایده‌ای برای فروش صادراتی برگزار نشد. برخی از متقاضیان تایلندی سفارش‌هایی در قیمت ۶۲۰ دلار در هر تن CIF تایلند برای بیلت ایران داشتند و انتظار دارند تا به دلیل گران شدن قراضه قیمت بیلت بیشتر بالا رود.

تأثیر گذار بر شرکت‌های فخوز ارفع کاوه هرمز ذوب

پلی پروپیلن

پلی پروپیلن رافیا چینی در هفته منتهی به ۲۶ ژانویه، قبل از تعطیلات سال نو با افزایش ۶۰ دلاری در هر تن همراه بود. زیرا قیمت‌های آتی داخلی به دلیل قیمت‌های بالای انرژی افزایش یافته است. با این حال، فعالیت تجارت فیزیکی نسبتاً کم بود زیرا بخش‌های پایین دستی در حال آماده شدن برای کاهش تولید قبل از تعطیلات سال نو بودند.

بازار هند از اوایل هفته در روند صعودی قرار دارد و معاملات با قیمت بالاتر به پایان رسید. بازار هند با توجه به سود بالاتری که برای فروشنده فراهم می‌کند و به ویژه در حالی که تقاضا از بزرگترین بازار وارداتی یعنی چین در دو تا سه هفته آینده کند باقی می‌ماند، گزینه جذابی برای فروشندگان خاورمیانه خواهد بود.

بخش‌های پایین‌دستی در هند در برخی از زمینه‌ها، مانند صنعت خودروسازی، نسبتاً بهبود یافته‌اند و این باعث افزایش تقاضا برای PP در این کشور شده است. قیمت‌های بالاتر نفت خام نیز به تمایلات صعودی نیرو بخشیده است.

قیمت پلی پروپیلن ترکیه (PP) ثابت و رو به بالا است. اختلال عمده در عملیات عادی تولید، فضای مستحکم بازار را مختل نکرده است . بارش برف سنگین در آغاز هفته باعث شد بسیاری در استانبول نتوانند به دفاتر و کارخانه‌های خود برسند و لجستیک تعطیل شد. قطع برق توسط دولت نیز در طول هفته بر مناطق مختلف تأثیر گذاشته است. تعطیلات سال نو چین می‌تواند جریان تخصیص محصول به ترکیه را بهبود بخشد.

پلی اتیلن

قیمت‌های وارداتی پلی اتیلن چین در آستانه تعطیلات سال نو تقریباً ثابت و رو به بالا بود. برخی از تولیدکنندگان پایین دستی به دلیل افزایش مداوم قیمت‌های آتی در آستانه تعطیلات و از آنجایی که فعالان بازار چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ای نسبت به تقاضای پس از تعطیلات داشتند، علاقه خرید بیشتری نشان دادند. حجم واردات چین ممکن است در ماه فوریه تا مارس افزایش یابد زیرا به احتمال زیاد تمایل خرید خوش‌بینانه تر می‌شود.

قیمت پلی اتیلن در کشورهای شورای همکاری خلیج (GCC) و مدیترانه شرقی (East Med) در این هفته عمدتاً ثابت بود، زیرا قبل از اعلام قیمت در ماه فوریه فعالیتی خاصی رخ نداد. تقاضای چین پس از تعطیلات سال نو ممکن است بر عرضه در شورای همکاری خلیج فارس تأثیر بگذارد. همچنین قیمت‌های فعلی نفت خام بدون توجه به شرایط تقاضا ممکن است از قیمت‌های بالاتر فوریه حمایت کند.

قیمت پلی اتیلن ترکیه در این هفته ثابت بود زیرا بازیگران برای انجام تجارت با مشکل مواجه شدند. بارش برف سنگین در آغاز هفته باعث شد بسیاری از استانبول نتوانند به دفاتر و کارخانه‌های خود برسند و لجستیک تعطیل شد.

قطع برق توسط دولت نیز در طول هفته بر مناطق مختلف تأثیر گذاشته است. همچنین یک موضوع فنی تعریف نشده منجر به قطع صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه شده است. ایران سومین تأمین کننده گاز طبیعی به ترکیه است. همچنین در تلاش برای محدود کردن تقاضا برای برق که عمدتاً از طریق گاز در ترکیه تأمین می‌شود، صنایع غیر ضروری مجبور به تعطیلی شدند. قطع برق تا هفته آینده ادامه دارد.

ذغال کک شو

با توجه به تقاضای ضعیف در چین، قیمت‌ها کاهش پیدا کردند اما قیمت‌ها در بازارهای خارج از چین همچنان باثبات است. خریداران قبل از سال جدید از بازار خارج شده‌اند. بنابراین در بازار داخلی چین با توجه به اینکه فعالیت ذخیره سازی تقریباً کامل شده است انتظار نمی‌رود که قبل از سال جدید فعالیت خرید در بازار زیاد باشد. در بازار جهانی، سفارشات برای زغال سنگ کک شو نقدی با توجه به دسترسی محدود به این مواد، کم بود. جهت قیمت در کوتاه مدت با توجه به کاهش سطح تولید در نتیجه افزایش هزینه مواد خام و تمایل کارخانه‌های بزرگ به ارائه محصول با قیمت‌های شناور، مشخص نیست.

نقشه بازار بورس

گروه پالایشی بورس را سبزپوش کرد

کد خبر 552272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.