صادرات ۱.۲ میلیارد دلاری روسیه به ایران

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه در سال ۹۸ سهم صادرات ایران به روسیه به بیش از ۴۸۰ میلیون دلار رسید، گفت: در سال جاری نیز تاکنون صادرات ایران به روسیه ۲۱ درصد درصد افزایش داشته است و تا پایان سال این رقم به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار هم خواهد رسید.

کامبیز میرکریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: روسیه هر ساله بین ۲۳۰ تا ۲۷۰ میلیارد دلار واردات دارد که سهم ایران از این مقدار بسیار ناچیز است. تا سال ۹۷ سهم ایران از این مقدار کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار بوده است اما موافقت‌نامه‌ای برای تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا امضا و از ابتدای سال ۹۸ عملیاتی شد. حاصل این موافقت‌نامه جهش صادراتی ایران به روسیه شد؛ به طوری که در همان سال صادرات ایران به روسیه ۶۱ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ سهم صادرات ایران به روسیه به بیش از ۴۸۰ میلیون دلار رسید، افزود: این روند ادامه یافت و در سال ۹۹ با وجود شیوع کرونا و رکود اقتصادی، صادرات ایران به روسیه به ۵۰۴ میلیون دلار رسید. در سال جاری هم تاکنون صادرات ایران به روسیه ۲۱ درصد افزایش داشته است و تا پایان سال این رقم به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار هم خواهد رسید.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه روند افزایشی صادرات به روسیه ادامه خواهد داشت، گفت: موافقت‌نامه تجارت آزاد ترجیحی است و تا سال آینده که کاملاً اجرایی شود، شاهد جهش قابل توجه مبادلات تجاری ایران و روسیه خواهیم بود.

میزان کل تجارت ایران و روسیه افزایش یافته است

میرکریمی اضافه کرد: امتیازاتی که بین ایران و روسیه مبادله شده برمبنای مزیت‌های نسبی دو کشور است. قیمت کالاهای اساسی ازجمله نهاده‌های دامی افزایش یافته و در مقابل قیمت کالاهای صادراتی ایران هم افزایش داشته است. درمجموع میزان کل تجارت دو کشور افزایشی است.

وی ادامه داد: صادرات روسیه به ایران هم نسبت به سال گذشته افزایش یافته و از یک میلیارد دلار به ۱.۲ میلیارد دلار رسیده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: در بخش نفت و گاز نیز برای توسعه میادین نفتی و تأمین اعتبار پروژه‌های نیمه‌کاره همچون راه‌آهن رشت_ آستارا، قراردادهای همکاری مشترک با روسیه بسته شده که در عمل برای بخش خصوصی استفاده‌ای ندارد.

کد خبر 552262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.