دلایل محبوبیت لوله‌های پلی اتیلن را بهتر بشناسیم!
قیمت روز لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن کاربردهای بیشماری دارند و یکی از دلایل محبوبیت آن مقرون به‌صرفه بودن است، قیمت لوله پلی اتیلن نسبت به مزایای آن مناسب است که ما در این مقاله به بررسی کاربردهای لوله‌های پلی اتیلن و دلایل محبوبیت آن پرداخته‌ایم.

امروزه در سراسر جهان، به دلایل مختلفی استفاده از لوله‌های پلی اتیلن، جایگزین بسیاری از انواع دیگر لوله‌ها مثل لوله‌های فلزی، بتنی و چدنی شده است. مزایای فراوان لوله‌های پلی اتیلن، همچون سبک و مقاوم بودن سبب شده که قابلیت استفاده از این لوله‌ها در شرایط آب و هوایی مختلف و با کارایی گوناگون وجود داشته باشد. از این رو در این مقاله، آهن آنلاین ابتدا لوله پلی اتیلن را معرفی کرده و سپس به بررسی مزایا و کاربردهای گوناگون این نوع لوله‌ها که منجر به محبوبیت بالا و استفاده گسترده آن‌ها شده است، می‌پردازد.

لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن در حقیقت به لوله‌هایی گفته می‌شود که از مواد پلی اتیلن P.E. ساخته می‌شوند. پلی اتیلن در پالایشگاه‌های نفت خام و با انجام واکنش‌های پلیمریزاسیون واحدهای مونومر اتیلن (یا اتن) ساخته می‌شود. بنابراین یک مولکول پلی اتیلن می‌تواند به عنوان مثال از ۵۰۰ مولکول اتیلن تشکیل شده باشد. امروزه اکثر کشورهای اروپایی، در صنایع مختلف خود همچون خودروسازی، بسته‌بندی و غیره، از مواد پلی اتیلن بهره می‌گیرند.

پلی اتیلن ماده‌ای جذاب با خصوصیات منحصر به فردی است که با ویژگی‌های مثبت الکتریکی، مکانیکی و شیمیایی خود سبب محبوبیت بالای لوله‌های ساخته شده از این مواد است. چگونگی فرایند سنتز و انواع پلیمرهای تولید شده، در تعیین نوع و گریدهای مختلف لوله پلی اتیلن تأثیرگذار بوده و کاربرد آن را مشخص می‌کند.

۱۰ مزیت استفاده از لوله پلی اتیلن

از آن جایی که سرمایه‌گذاران و پیمانکاران فعال در عرصه‌های مختلف صنعتی و عمرانی مسئولیت ساخت و پشتیبانی پروژه‌های خود را برعهده دارند، لذا باید از مواد باکیفیت بهره گیرند تا هزینه‌های فراوان ناشی از خرابی‌ها و تعمیرات بعدی را به حداقل برسانند. به خصوص در کاربردهایی همچون انتقال انرژی، آب و گاز این موضوع حساس‌تر شده و ترکیدگی یا نشت این لوله‌ها ممکن است به تخریب گسترده، انفجارهای خطرناک و به خطر افتادن جان و مال انسان‌ها منجر شود.

همان طور که گفته شد، ویژگی‌های خاص ماده پلی اتیلن به کار رفته برای ساخت لوله‌های پلی اتیلن، سبب شده تا این نوع لوله مزایای بسیاری بر انواع دیگر لوله‌ها که از گذشته به کار می‌رفتند، داشته باشند. این مزایای فراوان در کنار مقرون به صرفه بودن قیمت لوله، موجب محبوبیت بالای لوله پلی اتیلن و به کار گرفتن آن در صنایع مختلف شده است. از جمله مهم‌ترین مزایای لوله پلی اتیلن، به عنوان عوامل مؤثر در محبوبیت این نوع لوله‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک بودن لوله پلی اتیلن

حمل لوله‌ها جهت نصب و برقراری اتصالات، یکی از مشکلات اصلی انواع لوله‌ها بوده است. اتصالات و لوله پلی اتیلن با وزن بسیار کم و سبک، می‌توانند نسبت به لوله‌های سنگین بتنی و فولادی، به راحتی بارگیری و جابجا شوند. این سهولت جابجایی سبب کاهش هزینه‌های حمل و نقل و صرفه‌جویی مالی نیز خواهد شد. همچنین لوله‌های پلی اتیلن با داشتن چگالی کم، می‌توانند روی آب شناور مانده و در انجام پروژه‌های آبی و دریایی نیز نقش مفیدی را ایفا کنند.

  • مقاوم بودن لوله پلی اتیلن در برابر ضربه

لوله پلی اتیلن با استحکام بالا در برابر ضربات و تنش‌های فشاری تا ۱۶ اتمسفر، مقاومت بسیار مناسبی را از خود نشان می‌دهد. این ویژگی فوق‌العاده لوله‌های پلی اتیلن، از ضرورت به کارگیری لوله‌های با فشار بالاتر و خرید تجهیزات ضد ضربه کاسته و به این ترتیب در اجرای پروژه‌های بزرگ، در کنار کاهش قابل توجه هزینه‌ها، سبب سهولت فرایند نصب و اجرا و سریع‌تر پیش رفتن پروژه نیز خواهد شد. لذا با به کارگیری لوله پلی اتیلن، به جای لوله‌های فلزی و بتنی، می‌توان مقدار ضایعات را به صفر رساند که این نکته یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این نوع لوله‌ها شده است.

  • مقاوم بودن لوله پلی اتیلن در برابر سایش

سطوح درونی و بیرونی لوله پلی اتیلن در برابر سایش کاملاً مقاوم بوده و انتقال مایعات حاوی مواد جامد غیرمحلول، هیچ صدمه‌ای به لوله‌ها وارد نمی‌کند. همچنین جوندگان و ریزجانداران موجود در اطراف لوله پلی اتیلن با سطح بسیار سخت و مقاوم لوله و اتصالات پلی اتیلنی مواجه شده و قادر به آسیب رساندن و جویدن سطح لوله نخواهند بود. این عامل تأثیر به سزایی در افزایش طول عمر مفید لوله پلی اتیلن خواهد داشت و می‌توان از این نوع لوله‌ها برای انتقال انواع مواد استفاده کرده و در محیط‌های مختلف آن را به کار گرفت.

  • مقاوم بودن لوله پلی اتیلن در برابر خوردگی

ساختار غیرقطبی لوله پلی اتیلن سبب شده تا قرار گرفتن در محیط‌های اسیدی، بازی، محلول‌های شیمیایی، مواد شوینده، روغن‌های معدنی و خاک‌های اسیدی و سولفاته، تأثیر محسوسی در کیفیت این لوله‌ها نداشته و در برابر هر نوع خوردگی، پوسیدگی و زنگ‌زدگی مقاوم باشند. در حالی که یکی از بزرگترین ایرادات لوله‌های فلزی، مشکل زنگ‌زدگی و پوسیدگی بود که طول عمر این لوله‌ها را به شدت کاهش داده و سبب تعمیرات مداوم و تحمیل هزینه‌های فراوان می‌شد. همچنین از آن جایی که هیچ کدام از جلبک‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها قادر به آسیب رساندن به سطح لوله پلی اتیلن نیستند، این لوله‌ها از کپک‌زدگی نیز در امان خواهند بود.

  • مقاوم بودن در شرایط دمایی مختلف

یکی دیگر از مزایایی که استفاده از لوله‌های پلی اتیلن را گسترش داده مقاومت در شرایط دمایی مختلف و در دماهای بسیار سرد یا بسیار گرم است. به طوری که انواع تک جداره این لوله‌ها قادر هستند حرارت بالا را تا دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد تحمل کرده یا در آب و هوای بسیار سرد و دماهای به شدت پایین حتی تا ۷۰ درجه سانتی گراد زیر صفر نیز مقاوم بوده و هیچ گونه ترکیدگی ناشی از یخ‌زدگی و برودت شدید نداشته باشند. البته اگر این لوله‌ها روی زمین به کار گرفته شوند، در برابر اشعه ماورای بنفش آفتاب و عناصر ازن نیز مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهند.

قیمت لوله پلی اتیلن و کاربرد آن

  • مقرون به صرفه بودن لوله پلی اتیلن

قیمت لوله پلی اتیلن با توجه به مزایای فراوان آن، بسیار مناسب بوده و خرید و نصب این لوله‌ها نسبت به لوله‌های دیگر، صرفه اقتصادی بالاتری خواهد داشت؛ چرا که این هزینه فقط یک بار اتفاق می‌افتد و تا ده‌ها سال، تعمیرات مداوم با صرف هزینه‌های فراوانی را به دنبال نداشته و در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی خواهد کرد.

  • نصب آسان لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن به دو حالت کلاف یا شاخه‌ای عرضه می‌شوند. اندازه قطرهای بزرگ‌تر از ۱۱۰ میلی‌متر به صورت شاخه‌ای و با طول ۱۲ متری یا کوتاه‌تر به درخواست مشتری تولید می‌شوند. نوع کلاف در اندازه‌های کوچک‌تر با رول‌های ۵۰ یا ۱۰۰ متری و قطرهای مختلف کمتر از ۱۱۰ میلی‌متری تولید می‌شوند که هزینه اتصال کمتری داشته و از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه‌تر خواهند بود.

بنابراین در حالت کلی نسبت به روش حمل و نقل مشتری، لوله‌های پلی اتیلن در طول‌های مختلفی می‌توانند عرضه شوند. هر چه طول لوله بیشتر باشد، اتصالات کمتری مورد نیاز بوده و نصب و راه‌اندازی سریع‌تر، راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود. برای نصب لوله‌های پلیمری توجه کنید که از افراد کاربلد و متخصص بهره گیرید، هر چند که نصب این نوع لوله‌ها پیچیدگی خاصی ندارد، اما همیشه افراد آموزش دیده و کاردان عملکرد بهتری در زمینه‌های مختلف ایفا خواهند کرد.

  • طول عمر بالای لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن به صورت میانگین، طول عمر بسیار بالاتری نسبت به انواع لوله‌های فلزی و بتنی خواهد داشت. بررسی‌های کارشناسان نشان دهنده طول عمر بالای ۱۰۰ سال برای این نوع لوله‌ها است و به صورت متوسط در شرایط محیطی مختلف، عمر مفید این لوله‌ها احتمالاً کمتر از ۵۰ سال نخواهد بود.

  • انعطاف پذیر بودن و اتصال آسان لوله پلی اتیلن

انعطاف پذیر بودن یک نکته مثبت دیگر لوله پلی اتیلن است که حتی در دماهای پایین نیز قابلیت خم شدن تا ۲۰ برابر قطر خارجی را خواهند داشت که این امر همراه با کاهش هزینه‌های نصب، سرعت و سهولت نصب را نیز به دنبال دارد؛ البته قیمت لوله نیز در تخمین هزینه‌ها بی تأثیر نیست. اتصالات پلی اتیلن این لوله‌ها نیز متنوع بوده و بستگی به پروژه دارد.

  • عدم وجود افت فشار درون لوله پلی اتیلن

کم بودن ضریب اصطکاک و سطح صاف و صیقلی درون لوله پلی اتیلن سبب می‌شود جریان مایعات بسیار سریع‌تر از لوله‌های قدیمی اتفاق افتاده و افت فشار در طول مسیر به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد. همچنین این سطح داخلی تمیز، باعث بهداشتی بودن آب شده و از تولید رسوب نیز جلوگیری می‌کند.

کاربرد گسترده لوله پلی اتیلن

با توجه به مزایای بیان شده، لوله پلی اتیلن امروزه از محبوبیت بسیاری برخوردار بوده و در کاربردهای مختلف از کشاورزی و آبیاری گرفته تا شبکه‌های فاضلاب، آبرسانی، گازرسانی و پوشش انواع کابل‌های برق و مخابراتی استفاده می‌شوند. البته این‌ها تنها مهم‌ترین کاربردهای لوله پلی اتیلن بودند نه تمامی کاربردهای آن. لوله‌های پلی اتیلن به سبب این کاربرد گسترده در صنایع مختلف، در اندازه‌ها و قطرهای گوناگون و با گریدهای مختلف به صورت یک جداره و دوجداره تولید می‌شوند.

لوله پلی اتیلن؛ محبوب، پرکاربرد و مقاوم

لوله پلی اتیلن، به دلایل مختلفی از جمله مقاومت و استحکام بالا در برابر هر نوع پوسیدگی و خوردگی، نصب آسان و کم‌هزینه، داشتن عمر طولانی بدون نیاز به تعمیرات زیاد، مقرون به صرفه بوده و امروزه بیشترین استفاده را در صنایع و پروژه‌های عمرانی مختلف دارند. قیمت لوله پلی اتیلن نیز با توجه به این مزایا، کاملاً منصفانه است که البته این قیمت به عوامل مختلفی همچون میزان عرضه و تقاضا، نوسانات مواد اولیه و نرخ ارز، هزینه حمل و نقل و دستمزد کارگران وابسته است. برای اطلاع لحظه‌ای از قیمت لوله پلی اتیلن، آهن آنلاین همواره در کنار شما خواهد بود.

آدرس ساختمان مرکزی: تهران، ستارخان، خیابان حبیب اللهی، نبش کوچه بنفشه، پلاک ۱۱۴ (ساختمان آهن آنلاین)

تلفن تماس: ۰۲۱۵۴۷۱۲

آدرس وب سایت: https://ahanonline.com/

کد خبر 552218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.