هویت‌بخشی به فضاهای شهری با نصب تندیس‌ها

نصب تندیس، سردیس و المان شهری مرتبط با اسطوره‌ها در یک شهر، تأثیر بسزایی در انتقال مفاهیم ارزشی جامعه به مردم آن شهر دارد و باعث ایجاد خاطرات شهری و هویت بخشیدن به فضاهای شهری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرهای امروزی سرشار از عناصر و آرایه‌های نامناسب و آشفته است و شهروندان به نوعی غرق در این همه آشفتگی، نیازمند مواجهه با فضاهایی مناسب، زیبا و هماهنگ با محیط خود هستند. بی‌شک ورود هنر و به طور ویژه «مجسمه‌های شهری» به عرصه فضاهای شهری، یکی از مناسب‌ترین راه‌حل‌ها، جهت زیباسازی فضاهای محیطی و ساختن فضاهایی جهت تمرکز و تعامل شهروندان در شهرها است.

اگر این آثار هماهنگ و متناسب با فضای محیطی خود باشد، مجسمه در فضای شهری مورد نظر به شیوه‌ای هماهنگ قرار می‌گیرد و شهروندان می‌توانند به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند و به نوعی درک و سلیقه زیباشناسانه این مخاطبان نیز ارتقا یابد. در این راستا، علاوه بر مهارت هنرمند در خلق یک اثر حجمی زیبا و متناسب، شناخت فضاهای شهری و تسلط هنرمند به آن نیز می‌تواند به توفیق هر چه بیشتر اثر بینجامد.

طراحی و ساخت فضاهایی حاوی عناصر، آرایه‌ها و آثار هنری، به‌ویژه مجسمه‌های شهری، به دلیل قابلیت‌های زیباشناسانه و تأثیرگذاری آن، می‌تواند در تسکین آشفتگی شهر و خستگی بصری شهروندان، مفید باشد و در عین حال باعث ارتقای سلیقه و درک هنری و بصری شهروندان، به عنوان مهم‌ترین مخاطبان این آثار شود.

با توجه به نقش تندیس‌ها و سردیس‌های شهری برای تعامل شهروندان با محیط زندگی خود و وجود مشاهیری همچون استاد محمود فرشچیان، استاد حسن کسایی و سهراب سپهری، مدیریت شهری اصفهان با قرار دادن چندین مجسمه در اقصی‌نقاط شهر، زمینه القای این تعامل را فراهم آورده و بوستان جداگانه با نام «مشاهیر صفوی» احداث کرده است.

بوستان مشاهیر صفوی، یکی از نقاطی است که چند سردیس در خود جای داده و حدفاصل میدان امام (ره) و کاخ چهل‌ستون و خیابان استانداری در منطقه ۳ شهرداری اصفهان واقع شده است.

ایجاد خاطرات شهری و هویت بخشیدن به فضاهای شهری

سمیه محمودصالحی، کارشناس شهرسازی و معماری در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نصب تندیس، سردیس و المان شهری مرتبط با اسطوره‌ها در یک شهر، تأثیر بسزایی در انتقال مفاهیم ارزشی جامعه به مردم آن شهر خواهد داشت. عرصه‌های شهری در کلان‌شهرها، محل حضور و برخورد روزافزون فرهنگی و اجتماعی شهروندان است که در سال‌های اخیر، رسیدگی به امور فرهنگی و زیباسازی شهرها و توجه به نیازهای روحی و روانی شهروندان در کلان‌شهرها، جایگاه ویژه‌ای پیداکرده است.

وی اضافه می‌کند: از اهداف نصب مجسمه و تندیس‌ها در شهرها می‌توان به ایجاد خاطرات شهری و هویت بخشیدن به فضاهای شهری، غنا بخشیدن به فضاها و تکمیل مبلمان شهری، تقویت حس زیباشناختی، شهردوستی، تفکر و تعمق در شهروندان، ارائه آیینه‌ای از تاریخ در فضاهای شهری، مطرح کردن الگوها، نمادها و اسطوره‌های ملی و مذهبی در مقابل تهاجم فرهنگی، تقویت هویت نسل جوان در برابر الگوهای بیگانه و نمایش جلوه‌هایی از هنر معاصر ایران اشاره کرد.

این کارشناس شهرسازی و معماری می‌افزاید: با توجه به مبحث محله‌محوری در این دوره مدیریت شهری اصفهان، پرداختن به تندیس‌ها و مجسمه‌های درون محلات، همچنین کار در زمینه نمادهای ارزشی روی مجسمه‌های سطح شهر مانند نمادهای انقلاب، ایثار و شهادت و نمادهای مخصوص سرداران شهید و توسعه آب‌نماها و نمادهای مفهومی، از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که مدیران شهری باید به آن توجه داشته باشند.

ماجرای کثیف ماندن سردیس‌های پارک مشاهیر اصفهان چه بود؟

چندی پیش برخی از شهروندان در انتقاد از عملکرد مدیریت شهری به دلیل کثیف بودن تعدادی از این سردیس‌ها، تاکید داشتند که شهرداری اصفهان باید به تندیس‌ها و سردیس‌های شهر بیشتر توجه کند.

در همین رابطه حسین کارگر، مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تعدادی از سردیس‌ها با همکاری سازمان زیباسازی مورد مرمت قرار گرفت و مقرر شد به صورت روزانه و هفتگی از آن‌ها بازدید شود. همچنین شست‌وشوی سردیس‌ها به طور مستمر در دستور کار قرار گیرد.

وی می‌افزاید: در صورت نیاز این تندیس‌ها حتی به صورت روزانه شست‌وشو می‌شود تا منظر شهری اصفهان بیش از پیش زیبا بماند.

همچنین حمید قنادنیا، سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در این باره اظهار می‌کند: مرمت و بازسازی سردیس‌ها و تندیس‌های شهری بر عهده سازمان زیباسازی و پاکسازی و شست‌وشوی آن مربوط به خدمات شهری هر منطقه است.

وی اضافه می‌کند: خدمات شهری منطقه و سازمان زیباسازی در زمینه مرمت سردیس‌ها با هم تعامل دارند و با تأمین هزینه توسط شهرداری منطقه، عملیات مرمت و بازسازی تندیس‌ها انجام می‌شود.

سرپرست سازمان زیباسازی تصریح می‌کند: عملیات مرمت با انتخاب پیمانکار و انعقاد قرارداد توسط سازمان زیباسازی انجام می‌شود.

کد خبر 552205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.