طرح جدید فنلاند برای محاسبه انتشار گازهای گلخانه‌ای

شهرداری‌های فنلاند برای سنجش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، در طرح جدید محاسبات مبتنی بر مصرف مشارکت می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ۱۵ شهرداری فنلاند در طرح جدیدی مشارکت کرده‌اند که برای اولین بار میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را مبتنی بر مصرف محاسبه می‌کند. این طرح توسط "سیتوینن"، بخشی از شرکت مشاوره ساخت‌وساز و طراحی محیط سیتووایز و لوک (سازمان تحقیقاتی مرکز منابع طبیعی)، به مرحله اجرا گذاشته شده است و نشان می‌دهد که مصرف غذا و خدمات غذایی سهم قابل توجهی از انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص داده و به طور متوسط تقریباً یک چهارم ردپای کربن مصرف شهری را تشکیل می‌دهد.

در محاسبه انتشار گازهای گلخانه‌ای شهری، اغلب به انتشارهای محاسبه شده با استفاده از مدل‌های محاسبه انتشار منطقه‌ای اشاره می‌شود حال آن که محصولات و خدمات اغلب در مکانی متفاوت از محل تولیدشان به مصرف می‌رسد.

مدل‌های محاسبه انتشار منطقه‌ای عمدتاً انتشارات ناشی از مصرف انرژی و مدیریت ضایعات شهرداری، همچنین سایر انتشارات در منطقه جغرافیایی شهرداری را پوشش می‌دهد. برای مثال این مدل‌ها بر محاسبه انتشار گازهای گلخانه‌ای در محلی متمرکز می‌شود که کارخانه‌ای در حال فعالیت است. با این حال مدل مبتنی بر مصرف، محلی را در نظر می‌گیرد که محصولات مصرف می‌شود. در این مدل محاسباتی جدید انتشار به چهار حوزه "مصرف انرژی و ساخت‌وساز"، "جابه‌جایی"، "غذا و کالا" و "خدمات" تقسیم می‌شود. این دو مدل نه در مقابل هم بلکه در کنار یکدیگر قرار دارد و به صورت مکمل برای به‌دست آوردن تصویری جامع‌تر از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت شهرها و شهرک‌ها، همچنین ساکنان هر منطقه مورد نیاز است.

طرح جدید فنلاند برای محاسبه انتشار گازهای گلخانه‌ای

فنلاند با اجرای مکمل هر دو مدل دریافت که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در میان شهرداری‌هایش تفاوت عمده‌ای با یکدیگر ندارد اما نتایج بررسی‌ها نشان داد که در بزرگترین شهرها میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای اندکی کمتر از شهرهای دیگر بوده است. ردپای کربن شهرداری‌های فنلاند به‌طور متوسط حدود ۸.۷ تن دی‌اکسیدکربن بوده است.

طرح محاسبه انتشار مبتنی بر مصرف همچنین اطلاعات جدیدی در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای در ترافیک ارائه داده است. این محاسبه، بدون توجه به شهری که رانندگی در آن انجام می‌شود، انتشار گازهای گلخانه‌ای را از کیلومتر خودروهای سواری تخمین می‌زند که توسط ساکنان محلی رانده می‌شود و با محاسبات منطقه‌ای تفاوت دارد که در آن تمام آلاینده‌های ناشی از تردد خودروهای سواری در بخش‌های مختلف شهری و شهرک‌ها (حتی اگر خارج از شهر باشد) به شهرها تخصیص داده می‌شود.

داده‌های جدید مدل محاسبه انتشار گازهای گلخانه‌ای مبتنی بر مصرف همچنین اطلاعات جدیدی را برای حمایت از فعالیت‌های آب‌وهوایی به ارمغان می‌آورد و شهرها می‌توانند با بهره‌گیری از آن‌ها نقشه راه جدیدی برای مقابله با ردپای کربن خود طراحی کنند.

کد خبر 552142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.