مشکلات پوستی ناشی از بیماری کووید-۱۹

انگشت پای کوویدی، اگزما، کهیر، بثورات دهانی و پیتریازیس روزه‌آ، جزو مشکل‌های پوستی ناشی از بیماری کووید-۱۹ در نظر گرفته شده‌ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رعایت اقدامات پیشگیرانه مؤثرترین و بهترین راه برای حفاظت از خود در برابر بیماری‌های واگیردار مانند کووید -۱۹ است؛ اما در صورت ابتلاء به ویروس کرونا، شناسایی به موقع علائم، به درمان سریع آن کمک می‌کند و مانع انتقال آن به دیگران می‌شود. بیماری کووید -۱۹ فقط سیستم تنفسی افراد را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد و ممکن است بر قسمت‌های مختلف بدن اثر بگذارد و باعث بروز راش پوستی، سردرد و درد عضلانی شود. راش پوستی، مانند سرفه یا از دست دادن حس بویایی و چشایی جزو علائم اولیه بیماری کووید ۱۹ نیست. گروهی از محققان به منظور انجام مطالعه‌ای در این زمینه ۱۱ هزار و ۵۴۴ فرد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ را مورد بررسی قرار دادند، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۸.۸ درصد آن‌ها دچار مشکلات پوستی شدند. در ادامه به مشکلات پوستی ناشی از بیماری کووید -۱۹ پرداخته می‌شود:

انگشت پای کوویدی

مشکل انگشت پای کوویدی به صورت برآمدگی‌های قرمز و بنفش روی انگشتان پا بروز پیدا می‌کند. این عارضه معمولاً در ماه‌های سردتر سال رایج‌تر است، اما در صورت ابتلاء به کووید -۱۹ ممکن است در هر فصلی رخ دهد. ضایعات ناشی از بروز انگشت پای کوویدی باعث احساس سوزش یا خارش دردناک می‌شود و گاهی اوقات پوشیدن کفش یا راه رفتن را برای افراد دشوار می‌کنند.

اگزما

اگزما یک بیماری التهابی است که باعث می‌شود پوست افراد ملتهب، ترک خورده و زبر به نظر برسد. افراد مبتلا به اگزما دچار خارش پوستی می‌شوند و حتی در میان افرادی که پیش از این بیماری پوستی نداشته‌اند نیز رخ می‌دهد. اگزما ممکن است در حین عفونت یا پس از آن ظاهر شود و معمولاً دوران بهبود آن چند روز طول می‌کشد. این عارضه پوستی بیشتر در قسمت‌هایی از بدن مانند گردن، سینه یا دست‌ها که در معرض نور خورشید قرار دارد، رخ می‌دهد. هنوز دلیل ابتلاء به این مشکل پوستی به ناشی از بیماری کووید -۱۹ مشخص نشده است.

کهیر

کهیر نوعی مشکل پوستی است که به صورت ناگهانی و طی چند ساعت ظاهر می‌شود و به شکل برآمدگی‌های قرمز بروز پیدا می‌کنند. برجستگی‌های ناشی از کهیر پوستی، اندازه‌های مختلفی دارد و هرازگاهی در صورت ابتلاء به هر نوع عفونتی، ایجاد می‌شود و پس از گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند. کهیر ممکن است همراه با خارش باشد و در قسمت‌هایی از بدن مانند ران، کمر و صورت پدیدار شود. اگر برآمدگی‌های ناشی از کهیر پس از گذشت شش هفته بهبود پیدا نکند، فرد دچار مشکلات پوستی مزمن خواهد شد.

بثورات دهانی

بثورات دهانی، یکی دیگر از علائم بیماری کووید -۱۹ است. این نوع بثورات روی لب‌ها پدید می‌آید و موجب خشکی دهان می‌شود. در برخی موارد نیز ممکن است افراد مبتلا به این مشکل پوستی، درد لب را احساس کنند. علاوه بر این، ممکن است دهان از داخل متورم شود، به طوری که فرد هنگام غذا خوردن و صحبت کردن با مشکل روبه‌رو شود. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که علائم بثورات پوستی از دو روز قبل از شروع دیگر علائم بیماری کووید -۱۹ تا ۲۴ روز پس از آن ممکن است پدیدار شود. زمان بروز این علائم از فردی به فرد دیگر متغیر است.

پیتریازیس روزه‌آ

پیتریازیس روزه آ، یک عارضه پوستی است که معمولاً به صورت نقطه دایره‌ای یا بیضی شکل روی سینه، شکم یا کمر افراد پدیدار می‌شود. این لکه دایره‌ای شکل که ممکن است تا چهار اینچ عرض داشته باشد، معمولاً توسط یک عفونت ویروسی به وجود می‌آید. این لکه‌های پوستی با حداقل میزان خارش همراه است و ممکن است چهار تا پنج روز پس از شروع علائم ظاهر شود و پس از مدتی بهبود پیدا کند.

کد خبر 552080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.