استراتژیستِ دفاع مقدس

شهید حسن باقری حماسه‌سازی کم‌نظیر، اسوه‌ای ناشناخته و آموزگاری بود که شاید بتوان مهم‌ترین نقش برجسته او در ابتدای جنگ را در تغییر رویکرد به جنگ، مبانی آن و شیوه‌های نبرد دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میان افراد شاخص و نخبگان سال‌های انقلاب و دفاع مقدس، شخصیت حسن باقری به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین این افراد مطرح بوده است. وی در ۲۴ سالگی وارد عرصه جنگ شد و تنها ظرف مدت دو سال توانست به استراتژیست بزرگ جنگ تبدیل شود و واحد اطلاعات رزمی در سپاه و جنگ را پایه‌گذاری کند. توانمندی وی تا جایی بود که به او لقب نابغه دفاع را دادند.

حسن باقری پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تصمیم به تحصیل در رشته علوم انسانی گرفت و بعد از دو هفته مطالعه در رشته حقوق قضائی دانشگاه تهران قبول شد. در کنار تحصیل، کار در روزنامه جمهوری اسلامی را شروع کرد و بعد از یک سال در سال ۱۳۵۹ خورشیدی، وارد اطلاعات سپاه شد. برای غلامحسین افشردی نام مستعار حسن باقری را انتخاب کردند. وظیفه او شناسایی گروهک‌ها بود.

زمانی که رژیم بعثی عراق به ایران حمله کردند، حسن مبارزه در جبهه فرهنگی و سیاسی را رها کرد و وارد جبهه‌ها شد. پس از مدتی با بروز لیاقت و خصوصیات منحصربه‌فرد خود در ردیف فرماندهان سپاه قرار گرفت.

حسن باقری در دی‌ماه ۱۳۵۹ مسئول یکی از معاونت‌های ستاد عملیات جنوب شد. در عملیات امام مهدی (عج)، الله‌اکبر، فتح و دهلاویه نقش به‌سزایی ایفا کرد. همچنین در عملیات ثامن‌الائمه، نیروهای ایرانی را در محورهای دارخوین و جاده ماهشهر هدایت می‌کرد.

در عملیات طریق‌القدس از طرف سپاه به عنوان فرمانده لشکر نصر و در عملیات آزادسازی خرمشهر فرمانده قرارگاه مشترک عملیاتی انتخاب شد. او در تصرف شلمچه و خرمشهر فعال‌ترین و سخت‌ترین وظایف را عهده‌دار بود. آخرین مسئولیتی که به وی واگذار شد، جانشین فرماندهی یگان زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

چگونگی شهادت این فرید عرصه‌های نبرد، با تمام خصلت‌های خوب و والای انسانی، برای اقدام‌های نظامی خود، در پی معشوق و معبودش بود و سرانجام به وصل جانان رسید و از آلام دنیا رهید. شهید باقری میقاتش را در جبهه‌ها یافته بود. از این روی، ماندن در جبهه را به رفتن سفر حج در سال ۱۳۶۱ ترجیح داد. نهایتاً روز نهم بهمن ۱۳۶۱، روز میعاد شهید باقری بود و او به دیدار معبودش شتافت.

شهید حسن باقری نابغه بود

سردار اصغر عرب‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ویژگی‌های شهید حسن باقری اظهار می‌کند: شهید باقری ازجمله فرماندهان باهوش سپاه پاسداران در جنگ تحمیلی بود.

وی می‌افزاید: شهید باقری خدمات فراوانی در جریان جنگ هشت ساله از خود به جای گذاشت.

جانشین فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهدا (ع) می‌گوید: این شهید والامقام طراح اصلی بسیاری از عملیات‌های دفاع مقدس به ویژه عملیات فتح خرمشهر بود.

عرب‌پور خاطرنشان می کند: به‌رغم اینکه شهید حسن باقری در زمان دفاع مقدس جوان و بی‌تجربه بود، اما در امور نظامی نابغه بود.

شهید باقری استراتژیست جنگ بود

حسین سالمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص ویژگی‌های شهید حسن باقری اظهار می‌کند: سردار شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی) یکی از فرماندهان بی‌نظیر دوران دفاع مقدس بود که در اوج جوانی با ابتکارات و خلاقیت توانست بنیان‌گذار نیروی اطلاعات عملیات جنگ باشد.

وی ادامه می‌دهد: اقداماتی که حسن باقری در عملیات‌های دفاع مقدس انجام داد، زبانزد تمام فرماندهان رده بالای جنگ اعم از ارتش، سپاه، نیروی زمینی و دریایی در زمان دفاع مقدس بود.

این رزمنده دوران دفاع مقدس تصریح می‌کند: شهید باقری نیروی اطلاعات عملیات سپاه پاسداران را با کمترین امکانات بنیان‌گذاری کرد. قطعاً این اقدام تأثیر فراوانی نتایج فراوانی را به همراه داشت.

وی اضافه می‌کند: اطلاعاتی که افسران و امیران ارتش عراق در اختیار شهید باقری قرار می‌دادند مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گرفت و این شهید بزرگوار با استعداد سرشار خود سرنخ‌هایی از عملیات دشمن به دست می‌آورد.

وی با بیان اینکه مدیریت و نظرات شهید باقری مورد توجه فرماندهان نظامی جنگ بود، می‌گوید: شهید باقری فردی با ایمان، با اخلاق، مدبر و قاطع بود، پیشنهاداتی که به ذهن این شهید می‌رسید مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گرفت و در نهایت اقدامات با قاطعیت کامل انجام می‌شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس از شهید باقری به عنوان استراتژیست جنگ یاد می‌کند و می‌افزاید: شهید حسن باقری در رفاقت با تمام فرماندهان همچون برادر بود.

وی ادامه خاطرنشان می‌کند: اگر شهید حسن باقری در فکه به شهادت نرسیده بود و تا پایان جنگ زنده می‌ماند قطعاً جنگ ایران و عراق هشت سال طول نمی‌کشید و ایران در مدت زمان کوتاه‌تری با نتیجه بهتر و هزینه کمتر به پیروزی می‌رسید.

کد خبر 552001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.