کاهش شتاب تورم در سال آینده استمرار خواهد داشت

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت سیزدهم در حال تلاش برای کم کردن فاصله طبقاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و افزایش پرداخت وام‌های قرض الحسنه است، گفت: شتاب تورم نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافت و کاهش تورم در ماه‌های آتی نیز استمرار خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، احسان خاندوزی امروز _جمعه هشتم بهمن‌ماه_ در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی- سیاسی جمعه تهران اظهار کرد: آنچه امروز بیشترین دغدغه رهبر معظم انقلاب است عدالت اقتصادی است؛ ما که تفسیر عدالت اسلامی را از آموزه‌های شهید مطهری و سایر اندیشمندان آموخته‌ایم، می‌دانیم که عدالت فقط توزیع درآمد نیست و تمام حقوق و آزادی‌های قانونی نیز ستون‌های عدالت هستند.

وی افزود: مقابله سیستمی با علل فقر، بسترسازی برای فرصت برابر، پاسداشت حقوق سرمایه‌گذار، ستیز با رانت و ربا و مراعات حقوق در قراردادها همه عدالت اقتصادی معنا می‌دهد. توجه به توزیع ثروت طبیعی و دسترسی آحاد اقتصادی مردم به پول و اعتبار و نیز مالیات‌گیری و ستاندن یارانه فقرا همه ابعاد عدالت اقتصادی است.

وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: این در حالی است که به رغم تلاش از ابتدای انقلاب هنوز جامعه تا رسیدن به تراز عدالت فاصله دارد و در سه سال اخیر فاصله اقتصادی با شاخص عدالت بیشتر شده است.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب همین موضوع است؛ ایشان در سال ۹۹ در باب اقتصادی فرمودند که به عدالت اقتصادی نرسیدیم. علاوه بر مشکلات نمره مطلوبی در باب عدالت نیاوردیم و تلاش فکری و عملی به رفع مشکل معیشت طبقات پایین نرسید.

به گفته وزیر اقتصاد، دولت سیزدهم با این دغدغه اساسی کار خود را آغاز کرد و در حال تلاش برای کم کردن فاصله طبقاتی است. به اعتقاد دولت سیزدهم تحقق عدالت اقتصادی از اقتصاد مردمی می‌گذرد و برای تحقق عدالت اقتصادی باید شنوای مسائل مردم باشیم.

شتاب تورم کم شده است

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: شتاب تورم در ماه‌های گذشته کم شده است و چند ماه بعد از روی کار آمدن دولت جدید شتاب تورم کاسته شده است. تورم ماهانه از حدود سه درصد در پایان دولت قبل در ماه‌های اخیر به حدود دو درصد کاهش یافته است. تورم سال آینده به طور ملموس کمتر از امسال و از سال‌های ۱۴۰۲ به سطح بهتری خواهد رسید.

خاندوزی گفت: تورم کنونی بالا و نامطلوب است، اما در صورت استمرار سیاست دولت تورم به رقم قابل قبول توجهی کاهش خواهد یافت. نباید توجیه‌گر وضع موجود باشیم و با تلاش مسئولان شاخص‌ها در حال بهبود است، اما وضعیت راضی‌کننده نیست.

صادرات نفت و میعانات ۴۰ درصد افزایش یافت

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: افزایش ملموس صادرات نفت و تأمین ارز کالاهای اساسی، از توفیقات دولت است. برخی آقایان رفع مشکلات صادرات را منوط به توافق هسته‌ای مشروط کرده بودند، اما دولت سیزدهم با سیاست‌های اقتصاد مقاوم و تعامل با کشورهای دوست و همسو دستاوردهای بزرگی در حوزه تجارت خارجی و امنیت اقتصادی به دست آورد. فروش نفت و میعانات کشور نسبت به ماه آخر دولت قبل بیش از ۴۰ درصد رشد کرده است.

این وزیر کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: یکی از اقدامات اصلی در شرایط تحریم افزایش صادرات نفت بود. در حالی که هنوز توافقی نشده است فروش نفت و میعانات نسبت به آخرین ماه فعالیت دولت سیزدهم ۴۰ درصد رشد داشت که نشان‌دهنده رویکرد فعالانه در شرایط سخت است. دولت سیزدهم معیشت مردم را به توافق با قدرت‌ها گره نزده است.

وی گفت: در عین حال رویکرد منطقه‌گرایی و سیاست همسایگی دولت در حال ثمر دادن است. با فاصله کمی نسبت به سفر به رئیس‌جمهور به روسیه، اولین ثمره اقتصادی این سفر به بار نشست. نامه رسمی روسیه به وزارت اقتصاد مبنی بر اینکه اولین بخش خط اعتباری برای ساخت نیروگاه سیریک تخصیص داده شده است، ارسال شد.

دسترسی به وام بانکی آسان از هفته آینده اجرا می‌شود

خاندوزی سومین تلاش دولت را دسترسی آسان به وام بانکی عنوان کرد و گفت: دسترسی به وام بانکی دشوار بوده و هست و در حالی که بدهکاران بزرگ ۱۰ میلیاردی فراری بودند مردم برای وام ۵۰ میلیون تومانی ماهها گرفتار بروکراسی زائد اخذ تضامین می‌شدند. به فضل خدا این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفت و با دستور مستقیم رئیس‌جمهور، اعطای تسهیلات با اعتبار بر مبنای خوش‌حسابی و اعتبار سنجی از هفته آینده اجرا می‌شود و مردم می‌توانند به سهولت وام بگیرند. هم‌چنین توسعه منابع بانک‌های قرض‌الحسنه و افزایش سقف وام قرض‌الحسنه از اوایل سال آینده اجرایی خواهد شد.

وزیر اقتصاد هم‌چنین از فزایش نظارت‌ها بر سیستم بانکی خبر داد و گفت: پیشتر جامعه احساس نمی‌کرد قانون در حال رعایت شدن است.

وزیر اقتصاد به برطرف شدن مانع بزرگ تولید که مورد شکایت فعالان اقتصادی است، اشاره کرد و گفت: شروع کسب‌وکار و فعالیت اقتصادی و اخذ مجوز لازم دردسر زیادی داشت. طولانی بودن دوره مجوزدهی و امضاهای طلایی مدیران دستگاه‌های اجرایی بسیار مورد شکایت بود. وزارت اقتصاد یک تیم انقلابی را مسئول تسهیل فرآیند مجوزها قرار داد و از اول فروردین سال آینده، هر ماه تعدادی از مجوزها برخط و در کمتر از چند روز صادر خواهد شد.

خاندوزی گفت: اعتماد به مردم و حرکت به سمت نظارت پسینی برای شروع فعالیت و بعد شروع نظارت بر فعالیت اقتصادی برنامه ما است. نه اینکه از ابتدا آن‌قدر سرمایه‌گذار را معطل نگاه داریم تا جایی که کلاً از سرمایه‌گذاری پشیمان شود.

برای نخستین‌بار در کشور پنج درصد مالیات بر تولید را کاهش دادیم

وی به عدالت مالیاتی هم اشاره کرد و گفت: در کشور ما بار مالیاتی بر دوش صنایع تولیدی و بخش‌های شفاف مثل مردم حقوق‌بگیر است. دسترسی به هر کس راحت‌تر بوده مالیات از او گرفته شده است و کسانی که باید مالیات دهند، اما مالیات‌ستانی از آنها نیازمند فرآیند پیچیده بوده رها شده‌اند. در حالی که برخی اشخاص از سوداگری و سفته‌بازی درآمد بسیاری دارند.

خاندوزی گفت: جهت‌گیری اصلی دولت کاهش مالیات بر صنایع تولیدی است، باید بار مالیاتی صنایع از تولید کاهش یابد. برای اولین بار در کشور پنج درصد مالیات بر تولید را کاهش دادیم تا شاهد شکوفایی مولد باشم.

مبارزه با فرار مالیاتی در دستور کار قرار است

وی گفت: مبارزه با فرار مالیاتی در دستور کار است و در پنج ماه اخیر چند هزار مؤدی جدید با ۱۰۰ درصد فرار مالیاتی شناسایی شد.

خاندوزی از اجرای قاطعانه پایانه‌های فروشگاهی خبر داد و گفت: کمک و تعامل سازنده با مجلس برای تصویب مالیات بر سوداگری در دستور کار جدی بخش اقتصادی دولت است. مهم‌ترین بی‌عدالتی نحوه توزیع یارانه کالای اساسی است. هدر رفت منابع و افزایش فاصله دهک‌ها به همین دلیل تشدید شده است. این موضوع با تصمیم مشترک دولت و مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ اصلاح خواهد شد.

وی هم‌چنین گفت: کاهش جذابیت واردات نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی نیز در دستور کار است. در گام دوم انقلاب و ذیل رویکرد اقتصاد مردمی؛ در حال بهره‌گیری از ظرفیت مردم در نظارت هستیم و امیدواریم با کمک مردم این مسئله محقق شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 551786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.