تنفس سریع کودکان؛ نشانه خطر ابتلا به امیکرون

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: پزشکان علائم خطر بیماری امیکرون را بهتر از والدین می‌شناسند؛ تنفس سریع مهم‌ترین نشانه است که یک کودک مبتلا به ویروس کرونا با علائم سرماخوردگی دارد.

مجید کیوانفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص خطر ابتلاء به کرونا امیکرون در بین کودکان اظهار کرد: همه کودکان در معرض ابتلاء به امیکرون قرار دارند و ریسک ابتلاء به این ویروس در بین تعدادی از کودکان مانند کودکان دیابتی کنترل نشده، دارای اضافه وزن و چاقی، کودکان دارای نقص ایمنی و نارسایی کلیه، سرطانی و شیمی‌درمانی و کودکانی که در بدو تولد نارس به دنیا آمدند، بیشتر است. خانواده‌ها باید خودمراقبتی را برای بالا بردن ایمنی بدن این کودکان در راستای کاهش خطر ابتلاء به سویه جدید کرونا، اجرا کنند.

وی اضافه کرد: کودکان سالم در ریسک ابتلای بیشتر به به ویروس جدید کرونا نیستند، اما باید والدین رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را مورد توجه قرار دهند. با سردی هوای زمستان سیستم ایمنی بدن کودکان ضعیف‌تر بوده و دچار سرماخوردگی می‌شوند.

سرفه شایع‌ترین علامت ویروس کووید ۱۹

این فوق‌تخصص ریه و بیماری‌های تنفسی کودکان تاکید کرد: تب، سرفه و آبریزش بینی از علائم سرماخوردگی است و والدین با دیدن این علائم در بین کودکان نمی‌توانند تشخیص دهند که بیماری کودک آن‌ها آنفولانزا، سرماخوردگی یا کرونا است و با دیدن این علائم نمی‌توان ابتلای به نوع بیماری را مشخص کرد، اما هنوز هم شایع‌ترین علامت ویروس کووید -۱۹ سرفه است.

وی تصریح کرد: کروناویروس از جمله ویروس‌هایی بوده که همیشه موجب سرماخوردگی شده است. در موارد خفیف‌تر که بستری بیمار لازم نیست، انجام تست PCR برای تشخیص ابتلای کودکان ضرورت ندارد. هر کودکی که دچار علائم سرماخوردگی می‌شود، لازم است والدین برای انجام معاینه و تشخیص نهایی بیماری کودک به پزشک مراجعه کنند.

کیوانفر خاطرنشان کرد: پزشکان علائم خطر بیماری امیکرون را بهتر از والدین می‌شناسند، تنفس سریع مهم‌ترین نشانه است که یک کودک مبتلا به ویروس کرونا با علائم سرما خوردگی دارد. در صورتی که کودک زیر یک سال در هر یک دقیقه بیش از ۵۰ بار در حال استراحت یا خواب نفس بکشد، با شرایط خطر مواجه شده است.

نفس تند کودکان فاکتور خطر است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کودکان یک تا پنج سال می‌توانند در هر یک دقیقه بیش از ۴۰ بار نفس بکشند؛ از فاکتورهای خطر ابتلاء به کرونا برای کودکان داشتن نفس تند خیلی زیاد در هر دقیقه است. در فصل زمستان که شیوع سرماخوردگی و آنفلوانزا وجود دارد، باید والدین با دیدن نشانه نفس تند فرزند حتماً به پزشک مراجعه کنند تا نشانه‌های کودک مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: همه کودکان مبتلا به سرماخوردگی و دارای تنفس‌های شدید نیازمند انجام آزمایش، گرفتن سی‌تی‌اسکن، عکس برداری و تست PCR نیستند. والدین نباید این موارد را به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک انجام دهند؛ انجام این موارد را پزشک معالج تشخیص می‌دهد.

این فوق تخصص ریه و بیماری‌های تنفسی کودکان گفت: در حال حاضر سویه امیکرون در کشور شیوع پیدا کرده و سویه غالب شده است و میزان ابتلاء به این ویروس زیاد بوده و سرایت بالاتری دارد. آسیب‌های آن مانند سویه‌های قبلی است و باید اقدامات حفاظتی برای کودکان هم صورت بگیرد.

کودکان را در مکان‌های شلوغ قرار ندهیم

کیوانفر خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از ابتلای کودکان به امیکرون رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک و پروتکل‌های بهداشتی و شست‌وشوی دست‌ها مهم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: معمولاً بیماری‌های تنفسی از جمله کروناویروس از طریق قرار گرفتن در فضای آلوده به کودکان منتقل می‌شود؛ یعنی ویروسی که در هوا منتشر شده و کودکان در معرض این هوای آلوده به ویروس قرار بگیرند به احتمال زیاد مبتلا می‌شوند. با زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی می‌توان مانع ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا شد؛ باید والدین موارد بهداشتی را رعایت کنند و از بردن کودکان به مکان‌های شلوغ بپرهیزند.

کد خبر 551779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.