دولت سیزدهم چگونه قیمت سیمان و فولاد را کاهش داد؟

ایجاد شفافیت معاملات و زمینه‌سازی رونق تولید در کشور به عنوان ذو اولویت دولت در دستور کار است. در این راستا از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم شاهد عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا و بهبود روند عرضه زنجیره فولاد بودیم که به ثبات قیمت آنها انجامیده است.

به گزارش ایمنا، به دنبال حمایت‌ها و تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت سیزدهم در راستای بهبود روند معاملات بازار سرمایه، عرضه سیمان در بورس کالا و خروج این کالا از قیمت‌گذاری از جمله اقداماتی بود که در نخستین روزهای فعالیت این دولت به مرحله اجرا رسید.

در نخستین روزهای روی کار آمدن دولت جدید، حذف قیمت‌گذاری دستوری در سیمان با افزایش عرضه این کالا در بورس شروع شد و به مرور شاهد حذف قیمت‌گذاری دستوری در بازار این محصول بودیم که این امر خوش‌بینی‌های زیادی را در میان فعالان بازار برای حذف این نوع قیمت گذاری در اکثر کالاها ایجاد کرد.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، اقداماتی که در جریان کنترل قیمت سیمان در وزارت صنعت انجام شد، برخورد تعزیراتی و دستوری نبود؛ بلکه اصلاح ساختارها منجر به تعادل بازار و کاهش قیمت‌ها شد.

برای مثال در آهن‌اسفنجی که مهمترین شاخص تعیین قیمت محصولات فولادی است، قیمت‌ها از زمان عرضه در بورس رو به کاهش بوده است.

اکنون عرضه همه محصولات فولادی شامل کنسانتره، گندله، شمش، میلگرد و مقاطع در بورس کالا در دستور کار است؛ به‌طوری که عرضه این محصولات در خارج از بورس کالا ممنوع بوده و تولیدکنندگان باید در صورت کمبود محصول در داخل کشور ابتدا تا سه بار عرضه در بورس کالا اقدام کنند و پس از آن در صورت نبود تقاضای داخلی به امر صادرات مبادرت ورزند.

مسوولان وزارت صمت معتقدند با پیگیری های وزیر صمت و تلاش مسوولان و کارکنان بخش‌های دولتی و خصوصی مرتبط، به‌زودی شاهد ثبات، تعادل و پایداری قیمت‌ها در بازار فولاد همانند بازار سیمان خواهیم بود.

در این زمینه، سیف الله امیری اظهار کرد: از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا به امروز شاهد روند نزولی قیمت‌ها به‌ویژه سیمان و فولاد هستیم.

وی گفت: ورود سیمان به بورس کالا از خرداد ماه امسال آغاز شد و از آن زمان تاکنون، همه هفته قیمت پایه برای آن تعیین می‌شود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: از زمانی که سیمان به بورس کالا وارد شده، قیمت آن از کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان فراتر نرفته است.

وی همچنین گفت: در سیمان فله نیز قیمت‌ها در محدوده تنی ۳۸۷ هزار تومان با نوسانات اندکی همراه بوده است.

وی با اشاره به عرضه دی‌ماه سیمان در بورس کالا، یادآور شد: قیمت‌ها در سیمان کیسه‌ای حدود ۲۵ هزار تومان و در سیمان فله تنی ۳۸۷ هزار تومان ثبات داشت و از زمان عرضه به بورس، حداکثر نوسانات قیمتی سیمان کیسه‌ای بین ۴.۵ تا ۵.۵ درصد بوده است.

امیری ادامه‌داد: اکنون و با محدودیت‌هایی که برای برق و گاز کارخانجات اعمال شده، اما همچنان تولیاد با کف عرضه در بورس ارائه می‌شود.

وی گفت: در ماه‌های اخیر با هر بار عرضه سیمان در بورس، بین یک تا ۱.۲ میلیون تن عرضه شد، در حالی که تقاضا برای آن بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن بوده است.

ثبات قیمت در گروه فولادی‌ها

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه به قیمت‌های شمش فولاد اشاره کرد که از تیرماه امسال با قیمت ۱۳ هزار و ۲۱۹ تومانی در هر کیلو، با کاهش تدریجی اکنون به ۱۲ هزار و ۴۹۵ تومان رسیده است.

وی یادآور شد: ورود به بورس شمش فولاد از چند سال قبل اتفاق افتاده است، اما شرکت‌ها استقبال چندانی نمی‌کردند تا اینکه از سال ۹۷ با تشدید تحریم‌های ظالمانه آمریکا، عرضه در بورس این کالا با شدت بیشتری پیگیری شد.

امیری به قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان هر کیلو ورق فولاد گرم در تیرماه امسال اشاره کرد که تا ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان در مرداد ماه هم رسید، اما با پیگیری‌های متعدد وزارت صمت و برگزاری جلسات اکنون به ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

وی خاطرنشان‌کرد: در این مدت قیمت ورق سرد فولادی تقریباً با ثبات همراه بود و اکنون در محدوده کیلویی ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان قرار دارد.

این مقام مسوول با اشاره به رصد همه روزه قیمت‌ها و بازار از سوی کارشناسان وزارت صمت، تصریح‌کرد: روند کاهشی قیمت‌ها در بخش فولاد ادامه دارد و به ثبات خواهد رسید.

برنامه ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی

امیری در ادامه به برنامه دولت سیزدهم برای ساخت سالیانه یک میلیون دستگاه واحد مسکونی اشاره کرد و گفت: در بخش تامین سیمان برای این طرح بزرگ هیچ مشکلی وجود ندارد، زیرا از یک طرف سالیانه به‌طور متوسط ۲۰ میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر داریم که به معنای وجود ظرفیت مازاد است.

وی افزود: از سوی دیگر از مجموع ظرفیت ۸۸ میلیون تنی سیمان کشور، اکنون ۶۵ میلیون تن آن فعال است و در صورت لزوم، ظرفیت‌های خالی موجود فعال خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ادامه‌داد: در موضوع میلگرد که دیگر کالای پرمصرف در احداث ساختمان است نیز هم اکنون بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن در انبارهای شرکت‌ها وجود دارد که مقرر شده شرکت‌ها طی قراردادی با وزارت مسکن، آن را با قیمت بورسی به فروش برسانند.

وی خاطرنشان‌کرد: به‌طور قطع در صورت نیاز به میلگرد بیشتر، امکان واردات نیز وجود دارد.

امیری بیان‌داشت: به‌طور قطع اجازه نخواهیم داد قیمت میلگرد دستخوش نوسان شود، زیرا طرح ملی مسکن نیز قرار نیست یک‌روزه ساخته شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 551761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.