فرهنگ، هنر و آداب و رسوم مردم فرانسه

فرهنگ کشور فرانسه، از هنر و مُد تا غذا و زبان، یکی از تأثیرگذارترین فرهنگ‌های امروزی در جهان است. فرهنگ فرانسوی بیشتر با پاریس مرتبط است که مرکز مد، آشپزی، هنر و معماری است، اما زندگی خارج از شهرِ نورها بسیار متفاوت است و باتوجه به مناطق مختلف آن تفاوت دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جالب است بدانید که کلمه "فرهنگ" در اصل فرانسوی است. به گفته کریستینا دی روسی، انسان‌شناس کالج ساوت‌گیت در لندن، واژه "فرهنگ" از یک اصطلاح فرانسوی گرفته شده که به معنای گرایش به رشد، پرورش و تربیت است.

از نظر تاریخی، فرهنگ فرانسه تحت تأثیر فرهنگ‌های "سلتیک" و "گالو رومی" و همچنین یک قبیله آلمانی به نام فرانک‌ها قرار گرفته است. فرانسه ابتدا به‌عنوان منطقه غربی آلمان معروف به "راینلند" معرفی شد، اما بعد به سرزمینی اشاره شد که در عصر آهن و دوران روم باستان به نام گال شناخته می‌شد.

در قرن‌های بعد، فرانسه به محل زندگی برخی از قدرتمندترین خانواده‌های سلطنتی قرون وسطی و اوایل دوره مدرن تبدیل شد و با انقلاب فرانسه، لقب مرکز روشنگری را از آن خود کرد. سپس ظهور ناپلئون باعث شد که نفوذ فرانسه در اروپا و فراتر از آن گسترش پیدا کند و در طول قرن‌های ۱۹ و ۲۰ به یکی از قدرت‌های بزرگ جهانی تبدیل شود. جنگ‌های جهانی اول و دوم نیز فرانسه را به‌صورت کشوری شکل داده است که امروز آن را می‌شناسیم.

فرهنگ، هنر و آداب و رسوم مردم فرانسه

جمعیت کشور فرانسه

مؤسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی (INSEE)، جمعیت فرانسه را تا یکم ژانویه ۲۰۲۲ حدود ۶۷ میلیون و ۸۱ هزار نفر برآورد کرده است. از این جمعیت، ۸۷.۸ درصد از شهروندان فرانسوی‌تبار بوده و ۴.۸ درصد دیگر نیز پس از تولد تابعیت این کشور را به دست آوردند. طبق آمار سال ۲۰۲۰ مؤسسه ملی جمعیت‌شناسی (INED)، متداول‌ترین ملیت ساکنان خارج از کشور فرانسه، الجزایری، مراکشی، پرتغالی، تونسی، ایتالیایی، ترکی و اسپانیایی است.

طبق آمار مؤسسه ملی جمعیت‌شناسی تا ماه فوریه ۲۰۲۱، حدود ۴۸.۳۵ درصد از جمعیت فرانسه را مردان و ۵۱.۶۵ درصد آن را زنان تشکیل داده‌اند. همچنین کمتر از یک چهارم از جمعیت این کشور زیر ۲۰ سال و بیش از ۲۰ درصد آن سنین بالای ۶۵ سال هستند.

اکثریت فرانسوی‌ها و حدود ۸۰.۶۹ درصد از جمعیت این کشور تا سال ۲۰۲۰ در مناطق شهری زندگی می‌کردند. این میزان، افزایش زیادی نسبت به ۶۱.۸۸ درصد افرادی داشت که در سال ۱۹۶۰ ساکن شهرها بودند.

فرهنگ، هنر و آداب و رسوم مردم فرانسه

زبان فرانسوی

زبان فرانسوی، زبان رسمی و زبان اول ۸۸ درصد از مردم این کشور است. به گفته وزارت امور خارجه و توسعه بین‌الملل فرانسه، زبان فرانسوی، دومین زبان خارجی در جهان است که تقریباً دو میلیون دانش‌آموز آن را به‌عنوان زبان دوم در ۵۰ کشور جهان یاد می‌گیرند. بر اساس آمار، ۲۶۷ میلیون نفر فرانسوی را به عنوان زبان مادری خود می‌شناسند و به عنوان هفتمین زبان پرتکلم در جهان شناخته می‌شود.

حدود سه درصد از مردم این کشور به گویش آلمانی سخن می‌گویند و گروه کوچکی از افرادی که به زبان فلاندری صحبت می‌کنند در شمال شرق فرانسه سکونت دارند. زبان عربی نیز سومین زبان اقلیت مردم این کشور است.

فرهنگ، هنر و آداب و رسوم مردم فرانسه

غذاهای فرانسوی

غذا در کشور فرانسه برای زندگی در تمام سطوح اجتماعی و اقتصادی نقش اساسی دارد و بسیاری از معاشرت‌ها در خانواده‌های فرانسوی در زمان شام انجام می‌شود. در حالی که سبک‌های آشپزی این کشور بر غذاهای سبک تغییر کرده است، بسیاری افراد هنوز آشپزی فرانسوی را با سس‌های سنگین و آماده‌سازی پیچیده مرتبط می‌دانند.

غذاهای فرانسوی در سرتاسر جهان با آشپزی‌های تند مرتبط است، اما سنت‌های غذای خانوادگی مردم این کشور نیز به همان اندازه مهم است. سیب‌زمینی سرخ‌کرده فرانسوی نیز که غذای جالب و لذیذی محسوب می‌شود، ممکن است اصلاً فرانسوی نباشد. به گفته «نشنال جئوگرافیک»، ممکن است این غذا از اسپانیا یا بلژیک نشأت گرفته باشد.

فرهنگ، هنر و آداب و رسوم مردم فرانسه

هنر فرانسه

هنر در همه شهرهای کشور فرانسه به ویژه در پاریس و سایر شهرهای بزرگ وجود دارد. تأثیرات گوتیک، روکوکو رومی و نئوکلاسیک را می‌توان در بسیاری از کلیساها و سایر ساختمان‌های عمومی مشاهده کرد.

همچنین الهامات بسیاری از مشهورترین هنرمندان تاریخ از جمله کلود مونه، ادگار دگا و کامیل پیسارو از شهر پاریس گرفته شده است. آن‌ها جنبش امپرسیونیسم را به وجود آوردند و به دنبال آن جنبش آرت نوو ایجاد شد. بر اساس فرم‌های نامتقارن، ارگانیک و متأثر از هنر ژاپنی، سبک آرت نوو در نقاشی و هنرهای گرافیک و همچنین در معماری و طراحی اشیا روزمره پدیدار شد.

نمونه‌های خارق‌العاده‌ای از معماری‌های جهان مانند موزه لوور و برج ایفل در پاریس قرار دارند. موزه لوور پاریس یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان است که بسیاری از آثار هنری معروف از جمله مونالیزا و ونوس دو میلو را در خود جای داده است.

کد خبر 551667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.