بی‌قانونی در چهاردیواری‌های آپارتمانی

با تغییر سبک زندگی و رواج شهرنشینی تعداد آپارتمان‌ها و برج‌های مسکونی افزایش یافته و جنس معضلات شهرنشینی هم به مرور زمان تغییر کرده و موضوع جدیدی به نام آپارتمان‌نشینی وارد جامعه شده است، برای این امر نیازمند ایجاد فرهنگ آپارتمان‌نشینی و توجه به همسایه و همسایگی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرنشینی با گسترش آپارتمان‌نشینی روبه افزایش است، به نحوی که حتی در یک ساختمان دو طبقه دو مالک ساکن هستند و معمولاً چنین همسایگانی بدون آشنایی قبلی با یکدیگر، در یک ملک همسایه شده و همین امر منجر به ایجاد مشکلاتی می‌شود. در آپارتمان‌ها بسیاری موارد مانند پارکینگ و درب ورودی ساختمان میان ساکنان مشترک است و رعایت نکردن فرهنگ شهرنشینی و آپارتمان‌نشینی منجر به تشدید اختلافات می‌شود. خانه محل آسایش و آرامش است و اختلافات میان همسایگان می‌تواند اتفاقات جبران‌ناپذیری را همراه داشته باشد.

توجه به ریشه مشکلات آپارتمان‌نشینی، ضعف فرهنگ شهرنشینی و نبود قوانین بازدارنده را آشکار می‌سازد و با گذری هرچند کوتاه در محلات و کوچه‌های شهر به کرات شاهد مصادیق متعددی از همسایه‌آزاری خواهیم بود که این امر مغفول، دردسرهای فراوانی را با خود همراه کرده است.

پنج راهکار جهت مقابله با همسایه پر سر و صدا عبارتند از: روش‌های مسالمت آمیز و گفت‌وگو، برگزاری جلسه در ساختمان، ارسال اظهارنامه، تماس با پلیس ۱۱۰ و مراجعه به مراجع قضائی. شکایت از مزاحمت به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با مزاحمت همسایه هم از طریق مرجع حقوقی و هم از طریق مرجع کیفری امکان‌پذیر است.

همسایه‌آزاری و لزوم آرامش در ساختمان

یک شهروند در این باره می‌گوید: در یک ساختمان دو طبقه ساکن هستم و در تمام لحظات مراقبم تا هیچ آزاری برای همسایه طبقه بالا نداشته باشم اما متأسفانه همسایه طبقه بالا این موارد را رعایت نمی‌کند. درب ورودی ساختمان مشترک است و فرزندان او مرتب درب را باز می‌گذارند یا همراه دوستان خود جلوی درب تجمعی پر سر و صدا دارند.

وی می‌افزاید: حتی در ساعات مختلف شبانه‌روز ازجمله نیمه شب، آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند و این امر آسایش را از من و خانواده‌ام سلب کرده است. امکان شکایت از آنها نیز وجود ندارد زیرا چنین آزار و اذیت‌هایی باید اثبات شود و شاهدی مبنی بر آن وجود داشته باشد؛ در حالی که تنها من و خانواده‌ام در این ساختمان ساکن هستیم. بارها به آنها تذکر دادم اما بی‌فایده بوده و آزارشان افزایش یافته است.

این شهروند ادامه می‌دهد: فرزندانم در مدت زمان شیوع بیماری کرونا فعالیت‌های درسی خود را در منزل به صورت مجازی انجام می‌دهند و نیاز به آرامش بسیاری دارند اما متأسفانه راه به جایی ندارم و با شرایط اقتصادی کنونی نیز امکان فروش و خرید ملک دیگری وجود ندارد.

اهمیت انتصاب مدیر برای ساختمان‌های بیش از دو واحد

مهدی چراغ‌پور کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی فارسان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: آپارتمان‌نشینی ممکن است مشکلاتی به وجود آورد که منجر به همسایه‌آزاری شود. در قانون مواردی درخصوص آپارتمان‌نشینی ذکر شده اما هر ساختمان نیازمند یک مدیر و رعایت شدن قوانینی در آن است. اگر ساکنان یک ساختمان قوانین مربوطه را رعایت نکنند، مدیر ساختمان می‌تواند میان ساکنان یا در مراجع قانونی مشکل را حل کند اما معمولاً در ساختمان‌های دو یا چهار طبقه مدیری وجود ندارد یا به ندرت مشاهده می‌شود.

وی می‌افزاید: وظایف مدیر ساختمان، برای ساکنان مشخص نیست و طبق قانون هر ساختمانی که بیش از دو واحد داشته باشد، نیازمند انتصاب مدیر است. درخصوص همسایه‌آزاری در ساختمان‌های دو طبقه که مدیری ندارد، طبق قانون اگر همسایه‌ای موجب آزار همسایه دیگر شود، شخص مورد اذیت قرار گرفته می‌تواند از آن شخص شکایت کند.

این کارشناس ارشد حقوق با بیان اینکه مشکلات میان همسایگان حقوقی یا کیفری است، تصریح می‌کند: به عنوان مثال در تصرف عدوانی یا مزاحمت در ورود و خروج همسایه، ایجاد پنجره در مکان نامناسب و سایه‌اندازی، شخص مورد آزار می‌تواند با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرد و آن را گزارش کند زیرا چنین مواردی جزو موارد حقوقی بوده، قابل پیگیری و مطالبه است و تفاوت آن باید با همسایه‌آزاری مشخص شود.

وی می‌گوید: گاهی مشکلات ایجاد شده از جمله آلودگی‌های صوتی و مهمانی‌های بیش از حد و نامتعارف شامل خسارت مالی نشده و کیفری محسوب می‌شود و مجازات خاص خود را دارد؛ لذا در آئین دادرسی باید عدله اثبات جرم وجود داشته باشد و براساس عدله موجود، جرم محرز شود.

چراغ‌پور اضافه می‌کند: اقرار فرد، شهادت شهود و مکتوب شدن همسایه‌آزاری می‌تواند جرم را اثبات کند. اگر شاهدان خانواده و وابستگان فامیلی باشند شهادت آن‌ها مکتوب می‌شود اما در دادگاه برای اثبات، بهتر است جمعی از همسایگان برای آزار و اذیت یک همسایه صورت جلسه تنظیم کرده و آن را تأیید کنند. در نهایت اگر برای دادگاه این امر محرز شود از شش ماه تا دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق دارد.

وی ادامه می‌دهد: در چنین دادگاهی، صورت جلسه کلانتری که هنگام مزاحمت صورت گرفته و در آن مزاحمت همسایه ذکر شده باشد، اهمیت بالایی دارد و قاضی می‌تواند راحت‌تر رأی مربوطه را صادر کند.

عناوین همسایه آزاری و اهمیت مهندسی‌در ساختمان‌سازی

استاد دانشگاه آزاد اسلامی فارسان اظهار می‌کند: در قانون آئین‌نامه امور خلاف سال ۱۳۲۴ که هنوز منسوخ نشده است عناوین همسایه‌آزاری ملموس‌تر عنوان شده و دادگاه می‌تواند به آن استناد کند. در این قانون برای اموری مانند نشستن همسایه جلوی در یا مزاحمت ایجاد کردن، مجازات در نظر گرفته شده در صورتی که در قانون مجازات اسلامی به صورت ریز عنوان نشده است.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر همسایه‌ای یک یا دو بار به ایجاد آلودگی صوتی بپردازد، با تذکر می‌توان آن را حل کرد اما اگر فرد ناچار به شکایت شد، پروسه‌ای طولانی در پیش دارد. در بسیاری از موارد این امر اثبات می‌شود که اثبات آن اهمیت بالایی دارد.

چراغ‌پور با تاکید بر لزوم مهندسی‌های لازم در ساختمان‌سازی، تصریح می‌کند: در ساختمان‌سازی نیز مهندسی لازم باید صورت گیرد تا هر نوع آلودگی صوتی توسط همسایگان احساس نشود و برای آن‌ها مزاحمت ایجاد نکند. همچنین بنگاه‌های مشاور املاک نیز باید در قراردادها رعایت حقوق همسایگان را ذکر کنند. بیشتر در قراردادهای اجاره‌ای رعایت حقوق همسایگان ذکر می‌شود اما در قراردادهایی که توسط اتحادیه میان مشاوران املاک توزیع می‌شود این موارد عنوان نشده است و خود باید به ذکر کردن آن بپردازند.

وی می‌افزاید: افزایش مشکلات اقتصادی در روابط اجتماعی افراد تأثیرگذار است و ممکن است تبعاتی نیز به همراه داشته باشد. حتی این امر در کنار گسترش شهرنشینی و آپارتمان‌نشینی می‌تواند منجر به درگیری دو همسایه یا قتل شود لذا افراد باید به حقوق و تکالیف خود آشنا باشند. همچنین بهتر است برای هر موضوعی به دادگستری مراجعه نشود زیرا پروسه‌ای طولانی دارد و در روحیه و اعصاب افراد تأثیرگذار است. در واقع بهتر است پیشگیری سرلوحه کار قرار گیرد.

گسترش آپارتمان‌نشینی بدون قانون

احسان محمدی کارشناس ارشد حقوق هم با اشاره به آپارتمان‌نشینی بدون قانون، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: آپارتمان‌نشینی بدون قانون در حال گسترش است و حتی قانون تملک آپارتمان‌ها تنها در یک تا دو ماده به این موضوع پرداخته است. موارد همسایه‌آزاری مانند ایجاد آلودگی صوتی برای همسایگان، تنها باید در قالب مزاحمت و ممانعت اثبات شود که آن هم طرح دعوا بوده و نیازمند اثبات است لذا برای شخص آزاردیده وقت‌گیر و بسیار مشکل است به نحوی که از آن منصرف می‌شود.

وی می‌افزاید: با وجود مدیر ساختمان در آپارتمان‌ها، منشوری تهیه می‌شود که همه افراد موظف به رعایت آن هستند. به عنوان مثال صدای تلویزیون نباید از میزانی بیشتر نشود، صدای بحث و جدل خانوادگی در ساختمان نباشد یا نگهداری حیوانات خانگی ممنوع است و رعایت نکردن این موارد برای همسایگانی که تملک شش دانگ دارند و هر کدام یک ساختمان جدا در مجاورت هم دارند نیز، مزاحمت محسوب می‌شود.

این کارشناس ارشد حقوق با تاکید بر اینکه همه چیز در آپارتمان‌ها از جمله راه‌پله و پشت‌بام جزو مشاعات است و شش دانگ نیست و فرهنگ آپارتمان‌نشینی باید در همه بخش‌ها رعایت شود، می‌افزاید: افرادی که از این امر آزار می‌بینند باید همان لحظه با پلیس ۱۱۰ تماس گیرند تا این امر صورت جلسه شود، وجود شاهدان سببی در موارد مختلف برای اثبات، یک ضعف قانون است که در مواردی همچون نزاع در آپارتمان‌ها افراد با آن مواجه می‌شود و وکلا نیز نسبت به این امر ایراد گرفته و از مجلس درخواست اصلاح آن را داشته‌اند.

وی خاطرنشان می‌کند: فرهنگ آپارتمان‌نشینی باید به صورت ماده قانونی تدوین شود، تعهدنامه رسمی محضری از ساکنان گرفته شود و انتصاب مدیر برای ساختمان‌های دو مالک به بالا الزام شود تا اگر کار به دادگاه رسید به راحتی قابل رأی گرفتن برای فردی که این موارد را رعایت نکرده است، باشد. همچنین برای خرید، فروش و اجاره آپارتمان نیز این تعهدنامه بدو انتقال سند قرار گیرد تا در جامعه جای گیرد.

تاکید بر حفظ حقوق شهروندی در آموزه‌های دینی

سیاوش سلیمانی رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: حقوق شهروندی در تمام امور باید حفظ شود، در آموزه‌های دینی نیز به آن تاکید شده است و لذا شورای استان در این راستا با شهردار برای رسیدن به راه‌حلی مناسب جلسه‌ای برگزار خواهد کرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ آپارتمان‌نشینی باید افزایش یابد، می‌افزاید: به همین منظور شورای عالی استان با شورای عالی کشور نیز مکاتبه خواهد کرد تا آنها با مجلس در این راستا مکاتبه‌ای برای تبیین قانون داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه علاوه برای ایجاد آلودگی صوتی در یک ساختمان و مزاحمت برای همسایگان ساکن در آن ملک مسکونی، نوع دیگری از مزاحمت سایه‌اندازی و ایرادات در ساخت‌وساز است که باید در آن تجدیدنظر شود، ادامه می‌دهد: نمی‌توان به یک شهروند اجازه ایجاد پنجره روبروی ساختمان مقابل داده شود و بعد به او گفته شود که نباید از آن پنجره به ساختمان مقابل نگاه کنی؛ لذا برای افزایش فرهنگ شهرنشینی و آپارتمان‌نشینی نیازمند شکل‌گیری قوانین بازدارنده محکم هستیم.

وی با بیان اینکه توجه نشدن به این موضوع توسط متولیان امر جای تعجب دارد، می‌گوید: مهندسان باید در طراحی ساختمان‌ها به این نکته توجه کنند و املاک را به نوعی طراحی کنند که آلودگی صوتی به وِیژه در آپارتمان‌ها کمتر شود.

سلیمانی خاطرنشان می‌کند: برای حل این موضوعات شورای شهر و شهرداری نقش مهمی دارند و برای ایجاد قوانین و فرهنگ‌سازی باید کمک‌کننده باشند. در این خصوص حتماً بازید میدانی توسط شورای استان انجام خواهد شد زیرا پیگیری آن امری ضروری است و چشم‌انداز آینده شهر باید مدنظر قرار گیرد. شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه منابع را محدود و تورم بالا زندگی را بر مردم سخت کرده و توان خرید یا اجاره یک خانه را هم کاهش داده است.

کد خبر 551641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.