توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، نیازمند تنوع روش‌های تامین مالی است

رئیس سازمان ساتبا، تنوع بخشی به روش‌های تامین مالی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور را بسیار ضروری و اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمود کمانی" روز چهارشنبه، در نشست با اعضای انجمن‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و فعالان بخش خصوصی این حوزه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با تشریح وضعیت موجود و برنامه‌های در دست اقدام و توسعه‌ای، با ذکر این نکته که در حال حاضر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر صرفاً از طریق منابع مالی دولتی در حال انجام است، این را یک آسیب جدی و محدودیت برای توسعه تجدیدپذیرها در کشور دانست و تاکید کرد: تنوع بخشی به سبد تأمین مالی این حوزه بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی در همین راستا راهکارهای صادرات برق تجدیدپذیر، تأمین بخشی از برق صنایع پرمصرف با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، قراردادهای تولید رمز ارز با استفاده از برق تجدیدپذیر و مدل‌های مشابهی که در صنایع متوسط و کوچک امکان اجرا دارد را جز برنامه‌های در دست اقدام و پیگیری ساتبا برشمرد و از انجمن‌ها و نمایندگان بخش خصوصی خواست که در این امر مهم با ساتبا مشارکت کنند.

رئیس سازمان ساتبا در خصوص برنامه توسعه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر از طریق منابع مالی ناشی از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، افزود: در پی استقبال قابل توجه از فراخوان انجام شده از سوی ساتبا، پس از مبادله تفاهم‌نامه با متقاضیان در حال پیگیری اخذ مجوزهای لازم به‌منظور ارائه مدل قرارداد اجرایی هستیم و امیدواریم به‌واسطه بهره‌مندی از منابع مالی قانون مذکور بتوانیم بخش قابل توجهی از برنامه پیشنهادی را محقق کنیم.

کمانی در این جلسه با بیان اینکه ساتبا و دیگر تولیدکنندگان برق در کشور عملاً سهم قابل توجهی از منابع مالی ناشی از فروش برق را ندارند، ابراز امیدواری کرد: با مساعدتی که در این بخش صورت خواهد گرفت، شاهد دریافت منابع مالی از محل فروش برق برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور باشیم.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری نشست با تشکل‌های مردمی و فعالان بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، این هم اندیشی را فرصتی برای رشد و تکامل متوازن تجدیدپذیرها برشمرد و همراهی آنها در تحقق اهداف توسعه‌ای در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر را مهم دانست و اعلام آمادگی کرد تا این جلسات به صورت دوره‌ای ادامه داشته باشد.

در این دیدار همچنین، نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و بخش خصوصی به موارد و مسائل موجود و پیش روی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور پرداختند. همچنین سوالات خود را در خصوص برنامه‌های در دست تدوین برای مسیر توسعه تجدیدپذیرها مطرح نموده و در ادامه با ارائه پیشنهاد، علاقه‌مندی و همراهی خود را برای حل مسائل موجود و توسعه تجدیدپذیرها ابراز کردند.

کد خبر 551634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.