بودجه شهرداری‎‌ها برمبنای CDS بسته شود

یک کارشناس شهرسازی گفت: پروژه‌ها و بودجه‌‎ای که شهرداری‌‎ها برای یک سال تعریف می‌کنند سلیقه‌ای است؛ درحالی‎‌که پروژه‌های شهری باید تحت عنوان طرح استراتژی توسعه شهری «CDS» دیده شود.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مفهومی به نام کسر بودجه در شهرداری‌ها و سایر نهادهای دولتی وجود دارد و بدین دلیل اتفاق می‌افتد که بودجه‌ها معمولاً حداکثری و بدون در نظر داشتن برنامه‌ای مشخص بسته می‌شود.

وی افزود: کسری بودجه، زمینه را برای بروز مسائل زیادی فراهم می‌کند و درحال‌حاضر بسیاری از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و شهرداری درگیر آن هستند.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه بودجه جاری معمولاً شامل حقوق و دستمزد می‌شود، خاطرنشان کرد: چنان‌چه شهرداری طرحی مثل آسفالت معابر را انجام دهد، این اقدام جزو پروژه‌های عمرانی محسوب می‌شود؛ درحالی‌که آسفالت معابر جزو اقدامات روزمره در حوزه خدمات شهری شهرداری است که بودجه آن باید در بخش جاری دیده شود.

وی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی شهر شامل چند طرح شاخص است، تاکید کرد: نظام حقوق و دستمزد، شرایط را برای انجام سایر اقدامات عمرانی دشوار می‌کند و درعین‌حال درآمدزایی شهرداری‌ها نیز با چالش مواجه شده است؛ لذا شهرداری‌ها به نوعی خود را ورشکست اعلام می‌کنند.

مؤمنی اضافه کرد: پروژه‌ها و بودجه‌ای که شهرداری‌ها برای یک سال تعریف می‌کنند، سلیقه‌ای است درحالی‌که پروژه‌های شهری باید تحت عنوان طرح‌های «سی‌دی‌اس» دیده شود.

وی با بیان اینکه در طرح CDS طرح‌ها و برنامه‌ها، اولویت‌بندی شده و هزینه‌ها مشخص می‌شود، اما متأسفانه شهرداری‌ها برنامه مدون و راهبردی ندارند، گفت: ازآنجاکه عمده درآمد شهرداری‌ها از طریق ساخت‌وساز بوده و درآمدزایی از این طریق طی سال‌های اخیر با چالش مواجه شده است، شهرداری اقدام به فروش املاک و زمین‌های خود به صورت خام می‌کند که این اقدام غیراصولی بوده و کارشناسی شده نیست.

کد خبر 551579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.