توجه به مباحث فرهنگی، رویکرد اصلی مدیریت شهری اصفهان

نشست صمیمانه ائمه جماعات مساجد منطقه با مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان در راستای هم‌اندیشی برای ارائه راهکارها جهت نیل به تحقق شهر اسلامی و استفاده از ظرفیت ائمه جماعات و تشویق شهروندان به مشارکت گسترده در مسائل شهری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد صیرفی نژاد، مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان در این نشست، اظهار کرد: فضای معنوی زندگی انسان‌ها در شهر اسلامی با واژه‌هایی چون شهر مقدس، مدینه فاضله گویای این حقیقت هستند که پیش‌تر از آنکه ایده‌ای به نام شهر اسلامی مطرح شود، هویت معنایی و معنوی فضای زیست انسان‌ها بر کالبد و ساختار شهر وجود داشته است.

وی افزود: شهر، زیستگاه انسان، محیط و خاستگاه مدنیت و بستر زندگی اجتماعی آدمیان، زیستاری چند مؤلفه‌ای بوده که ویژگی‌های سرزمینی، سازه‌ها و فضاهای کالبدی ساکنان، شهروندان، نهادهای اجتماعی، روابط و مناسبات شهروندی و هنجارهای نهادینه از آن جمله است.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به این تعریف از شهر، تنها وجود مساجد، گنبدها و مناره‌ها در بافت یک شهر نمی‌تواند به معنای اسلامی بودن آن شهر باشد، شهر اسلامی عبارت است از نمایش فضایی شکل و ساختمانِ اجتماعی که بر اساس ایده‌آل‌های اسلامی، شکل‌های ارتباطی و عناصر تزئینی شکل‌گرفته باشد.

وی ادامه داد: در شهرهای اسلامی، مظاهر تمدن اسلامی نمود دارد و دارای هویت خاص فضایی، فرهنگی و تاریخی است که ویژگی‌های آن در ارتباط با دین اسلام و از قرآن و سنت نشأت گرفته باشد.

صیرفی نژاد ادامه داد: نمازهای جماعت و کانون‌های و مراکز اجتماعی شهری، آینده‌ساز است که امیدواریم با تعامل میان ائمه جماعات و شهرداری بتوانیم زمینه حضور حداکثری شهروندان به‌ویژه جوانان را در عرصه مشارکت امور شهر فراهم کنیم.

نیاز به جبهه قوی فرهنگی در مقابل دشمنان داریم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منوچهر مهروی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، نیز ضمن تشکر از مدیر منطقه دو و سایر مسئولان به‌منظور برگزاری این نشست هم‌اندیشی، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های مهم شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم، موضوع اهمیت مباحث فرهنگی است.

وی افزود: در اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر و تمدن ایران اسلامی و رویکرد توجه به مباحث فرهنگی محور همه برنامه‌ها بوده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: بر همین اساس برنامه‌های قابل‌اجرا با رویکرد فرهنگی تاکنون ارائه و تدوین‌شده و بر این اساس در تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری نیز مبلغی بالغ‌بر ۱۲ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است.

وی گفت: منطقه دو شهرداری اصفهان جز مناطق کم برخوردار بوده و سرانه فرهنگی، ورزشی و خدماتی آن بسیار پایین است که امیدواریم شروع فعالیت‌های ویژه‌ای برای سال آینده را در این منطقه، به همت مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان شاهد باشیم.

حجت‌الاسلام مهروی پور خاطرنشان کرد: امروزه ما نیاز به یک جبهه قوی فرهنگی در مقابل دشمنان داریم که سخت‌افزار آن مجموعه‌های دست‌اندرکار حکومتی، دولتی و غیردولتی ازجمله شهرداری به عنوان یکی از متولیان اصلی در جهت تلاش در ساخت فرهنگ‌سراهای جدید در مجاورت و یا همسایگی مساجد است.

وی تأکید کرد: انجام این مهم، مشارکت همه محلات، بسیج، هیئت‌ها را دوشادوش هم می‌طلبد که شایسته است در آستانه جشن‌های دهه فجر نیز این امر بسیار چشمگیر و نمود داشته باشد.

کد خبر 551488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.