اسناد مالی شهرداری و شورای شهر باید به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: شهرداری این تکلیف را بر عهده دارد که در زمینه مالی شفاف عمل کند، به طوری که ماده ۸۶ قانون شورا به صراحت اعلام کرده است که اسناد مالی شهرداری باید به اطلاع عموم برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر یارمحمدیان در گردهمایی اعضای باشگاه شهراندیشان که با هدف ارائه پیشنهادها و ایده‌ها درباره لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان و با حضور متخصصان، صاحبان اندیشه و اساتید دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: بودجه، سند مهم شهرداری‌ها محسوب می‌شود و در واقع رابط مالی شهروندان و شهرداری به عنوان دولت ارائه کننده خدمات محلی را مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه شهروندان حق دارند در رابطه با بودجه اظهار نظر کنند، افزود: شهرداری این تکلیف را بر عهده دارد که در زمینه مالی شفاف عمل کند، ماده هشت قانون تشکیلات و ماده ۸۶ قانون شورا به صراحت اعلام کرده است که اسناد مالی شهرداری باید به اطلاع عموم برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با بیان اینکه تاکنون سند کامل بودجه که به‌صورت لایحه از سوی شهرداری تقدیم شورا شده و آنچه در نهایت در شورا تصویب شده به اطلاع عموم نرسیده است تصریح کرد: لازم است این مهم در راستای شفافیت انجام شود، حتی در امر شفافیت باید گامی جلو برداریم و اسناد حسابرسی نیز منتشر شود، هر چند اغلب شهرداری‌ها به این موضوع اهتمام ندارند اما مدیریت شهر اصفهان می‌تواند در اجرای آن پیش‌قدم شود.

یار محمدیان با بیان اینکه نه تنها بودجه شهرداری بلکه بودجه شورای اسلامی شهر نیز باید به اطلاع عموم برسد، ادامه داد: در تدوین بودجه باید به اصل جامعیت نیز توجه شود، زیرا همه منابع و درآمدها باید یک‌جا جمع و خزانه واحد ایجاد شود، در این راستا اتفاقات خوبی در چند سال گذشته رخ داده است و سازمان‌ها و شرکت‌های فرابودجه‌ای در ذیل سند بودجه قرار گرفتند که اتفاق خوبی است، اما سرمایه‌گذاری‌های شهرداری که کمتر از ۵۰ درصد است در بودجه انعکاس پیدا نمی‌کند که باید شهرداری آن را رصد کند و آن‌ها را هم ذیل بودجه بیاورد.

وی با تاکید بر اینکه اطلاعات به طور مجدد باید بررسی شود، خاطرنشان کرد: به طور مثال سهم شهرداری در شرکت نمایشگاه ناچیز است این در حالی است که شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری که خدمات موردنیاز شهروندان را ارائه می‌کند، باید سود ده باشد و سود شرکت به حساب شهرداری به عنوان درآمد واریز شود، اما طبق بررسی تراز عملیاتی این شرکت‌ها منفی است، بنابراین شهرداری باید سودده بودن شرکت‌ها را بررسی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در خصوص بودجه سازمان‌ها تصریح کرد: درآمد حاصل از فعالیت سازمانی همچون سازمان مشارکت‌ها در واقع تبدیل دارایی به نوعی دارایی دیگر است، به این صورت که شهرداری مجوز ساخت زمینی را می‌دهد و آن زمین تبدیل به مجتمع می‌شود که این در واقع تبدیل دارایی به دارایی دیگر است بنابراین درآمدی اتفاق نمی‌افتد.

یارمحمدیان خاطرنشان کرد: در این راستا باید دارایی‌ها مولدسازی شود که اکنون دولت به این سمت حرکت کرده و شهرداری‌ها در این شرایط نیز باید بر اساس آن فعالیت کنند، این مولدسازی به معنای فروش و واگذاری نیست و در واقع کسب بازدهی از دارایی‌ها است.

ضرورت بررسی عوارض بهینه حمل‌ونقل

وی با اشاره به بودجه پروژه مترو اظهار کرد: با توجه به هزینه‌های سنگین پروژه قطار شهری، شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند آن را عملیاتی کند، بنابراین چاره‌ای جز تأمین منابع مالی از اعتبارات دولتی و بودجه عمومی در این زمینه نیست. همان طور که می‌دانید اعتبارات متروی کلانشهرها در بودجه کشور حذف و اعتبارات یارانه حمل‌ونقل نیز ۵۰ درصد کاهش یافته است؛ در واقع یک بودجه انقباضی را در رابطه با شهرداری‌ها برای سال ۱۴۰۱ می‌بینیم، حتی برای افزایش یک درصدی سهم شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده نیز قید و شرط گذاشته شده است بنابراین باید با دولت مذاکره کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر خاطرنشان کرد: به رئیس فراکسیون مدیریت شهری پیشنهادهایی را درباره پروژه قطار شهری مبنی بر اینکه از محل تولید نفت و واگذاری آن به شهرداری‌ها منابعی تأمین شود، ارائه دادیم؛ به این صورت که شهرداری‌ها از طریق پیمانکار، نفت را به فروش برسانند و از این طریق درآمد کسب کنند.

یارمحمدیان افزود: شهرداری باید اعتباراتی را به وظایف ذاتی خود و رفع چالش‌هایی که در شهرها وجود دارد اختصاص دهد، البته لزوماً اختصاص اعتبار نیست و باید به سیاست‌گذاری‌ها توجه کنیم.

وی تصریح کرد: به طور مثال برای رفع مشکل آلودگی هوا راهکار اساسی استفاده از عوارض آلودگی و رفع ازدحام رفت و آمد و حمل‌ونقل است، در این راستا مطالعات زیادی انجام شده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بررسی عوارض بهینه حمل‌ونقل برای حلقه اول ترافیک شهر اصفهان است که جا دارد شورای اسلامی شهر به این مهم ورود کند، زیرا قطار شهری به‌تنهایی نمی‌تواند مشکل آلودگی را رفع کند.

عضو باشگاه شهراندیشان با بیان اینکه شهرداری بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها باید مسکن ارزان‌قیمت برای افراد بی‌بضاعت ایجاد کند، تصریح کرد: هیچ‌کدام از شهرداری‌ها به این موضوع ورود نکرده‌اند که امیدوارم سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها این وظیفه را عملیاتی کند.

یارمحمدیان با تأکید بر اینکه شهرداری در بحث عوارض محلی می‌تواند اقدامات بیشتر و مؤثرتری داشته باشد، گفت: با توسعه کسب و کارهای نوین می‌توانیم عوارض محلی نوین را تعیین کنیم، البته محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد، اما با هوشمندسازی محاسبه عوارض و ایجاد عوارض جدید می‌توانیم ظرفیت‌های درآمدی شهرداری را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: توزیع عوارض بین کسب و کارها باید به نحوی تغییر کند که درآمدها افزایش یابد در این صورت تمایل به پرداخت ایجاد خواهد شد، در واقع اگر به سمت هوشمندسازی محاسبه عوارض برویم، مخالفت‌های اجتماعی با افزایش عوارض کمتر می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر خاطرنشان کرد: کسب و کارهای جدید، ظرفیت درآمدی جدید برای شهرداری ایجاد می‌کند که در این راستا فهرستی از این نوع کسب و کارها تهیه شده است.

کد خبر 551384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.