مقابله با کرونا با جویدن نوع خاصی از آدامس

دانشمندان معتقدند که جویدن آدامس تولید شده از عصاره قارچ می‌تواند از افراد در برابر بیماری کووید-۱۹ محافظت کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کیتوزان نوعی قند مشتق شده از صدف‌ها و قارچ‌ها است؛ مطالعات آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد که این ماده توانایی ویروس در متصل شدن به سلول‌های سالم و ایجاد عفونت را دچار اختلال می‌کند. محققان اعلام کرده‌اند که جویدن آدامس تولید شده از عصاره قارچ می‌تواند از افراد در برابر بیماری کووید -۱۹ محافظت کند.

نتایج بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که کیتوزان موجود در آدامس تولید شده از عصاره قارچ پس از ۳۰ دقیقه جویدن به مقدار زیادی در بزاق باقی می‌ماند و با ویروس کرونا مقابله می‌کند. بنابراین زمانی که ویروس کرونا وارد دهان افراد می‌شود؛ در مرحله اول با ذرات کیتوزان مواجه می‌شود در این صورت توانایی ویروس برای آلوده کردن بدن و حمله به سلول‌های آن کاهش پیدا می‌کند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کیتوزان هم به ویروس کرونا و هم به گیرنده‌های ACE2 روی سطح سلول مخاطی متصل می‌شود؛ بنابراین خطر آلوده شدن سلول‌ها به ویروس کرونا به میزان قابل توجهی و از دو جهت کاهش پیدا می‌کند. متصل شدن کیتوزان به پروتئین اسپایک ویروس کرونا باعث ایجاد تغییراتی در سطح سلول می‌شود و اتصال ضعیف آنتی‌بادی‌ها به ویروس کرونا را به اتصال قوی تبدیل می‌کند؛ بنابراین جویدن آدامس تولید شده از عصاره قارچ به تقویت آنتی‌بادی‌های ضعیف نیز کمک می‌کند.

آدامس تولید شده از عصاره قارچ بیشتر برای افرادی که در ارتباط نزدیک با دیگران قرار دارد یا برای پزشکانی که با بیماران مبتلا به کووید -۱۹ در ارتباط هستند بسیار مفید است. پیش از این نیز محققان آدامس دیگری تولید کرده بودند که حاوی پروتئین خاصی بود و ذرات ویروس کرونا را به دام می‌انداخت و انتشار ذرات آلوده به ویروس را هنگام صحبت کردن یا سرفه کردن فرد آلوده به میزان قابل توجهی کاهش می‌داد. البته هنوز هم واکسیناسیون بهترین و مؤثرترین راه برای پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته شده است.

کد خبر 551363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.