از رزمایش‌های کمک مومنانه تا بصیرت‌افزایی در یگان‌های نظامی

دوراندیشی معمار کبیر انقلاب اسلامی و عزم جدی ایشان برای شکل‌گیری ارتش مکتبی با انتصاب نماینده ولی‌فقیه در ارتش و تاسیس سازمان عقیدتی_سیاسی، باعث حضور اثربخش و مبتنی بر باورهای دینی ارتش مردمی در سال‌های دفاع مقدس و شکل‌گیری جبهه قدرتمند مبارزه با شبیخون و تهاجم فرهنگی دشمن شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، گروهی از نیروهای مذهبی، انقلابی و عده‌ای از کارکنان مؤمن ارتش، در ستاد مشترک ارتش حضور یافتند و در محل ساختمان مستشاران نظامی آمریکا که تنها ساختمان خالی ستاد بود، کمیته نظامی حضرت امام خمینی را تشکیل دادند. از طرفی، گروهک‌ها با تشکیل نشست‌ها، ایراد سخنرانی‌ها و به‌راه انداختن تظاهرات، خواستار انحلال ارتش و ایجاد ارتش به‌اصطلاح خلقی بودند.

در اواخر سال ۱۳۵۷ حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) جلساتی را درباره ارتش تشکیل می‌دادند که برخی از اعضای کمیته نظامی حضرت امام (ره) در ستاد مشترک ارتش، در آن شرکت می‌کردند. در همین جلسات و به ابتکار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، فکر ایجاد نهادی فرهنگی در ارتش شکل گرفت و اصول حاکم بر آن بررسی و تدوین شد.

در پی ایجاد این تحولات، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای که در آن زمان عضو شورای انقلاب و نماینده حضرت امام خمینی (ره) در وزارت دفاع بودند، در حکمی در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۵۸ دستور ایجاد «اداره سیاسی ایدئولوژیک» در ارتش و فراهم آوردن اقدامات لازم برای پیاده کردن آن را صادر فرمودند. در نهایت طرح ایجاد اداره سیاسی ایدئولوژیک در روز ۲۴ مهر ۱۳۵۸ در شورای انقلاب مطرح شد و تأسیس آن به تصویب رسید.

این حرکت، نخستین گام در جهت قانونی شدن نهاد عقیدتی_سیاسی در ارتش بود. تأسیس این نهاد، یک اقدام ابتکاری بود که منشأ تحولات عظیمی در ارتش شد. مأموریت کلی سازمان عقیدتی_سیاسی ارتش، نشر فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در جهت افزایش ایمان، دانش، بینش و بصیرت عقیدتی‌_ سیاسی کارکنان و خانواده‌ها و تقویت بهره‌وری آنان در سازمان ارتش و ایجاد آمادگی برای مقابله با تهدید ناهمطراز براساس تدابیر و رهنمودهای فرماندهی معظم کل قوا تعیین شد.

پیامد این ابتکار هوشمندانه مقام معظم رهبری، انسجام فعالیت‌های مذهبی و مکتبی در ارتشی بود که تا پیش از انقلاب عملکرد و هویت دینی کارکنانش به‌عنوان یک وظیفه و اقدام فردی محسوب می‌شد؛ اما دیگر یک مأموریت سازمانی و مشخص برای نهادی با شرح وظایف مشخص ایجاد شده بود و این، هویت اسلامی را نه صرفاً برای افراد ارتش که برای تمام ساختار ارتش تعریف و ترسیم می‌کرد. افق مشخصی هم برای این فعالیت‌ها تعریف شده بود؛ ارتش باید به جایگاهی می‌رسید که به‌عنوان ارتش مکتبی تربیت و تجهیز شود؛ بنابراین جمعی از کارکنان مکتبی ارتش جذب این سازمان شدند تا نخستین گام‌ها برای تبدیل ارتش به ارتش مکتبی، محکم برداشته شود.

به مناسبت سالروز پیوستن پرسنل پایگاه شهید بابایی اصفهان به صفوف انقلابیون با حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدرضا سبحانی، رئیس سازمان عقیدتی_ سیاسی پایگاه شهید بابایی اصفهان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در راستای جهاد تبیین چه اقداماتی در پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی انجام شده و چه اقداماتی مد نظر قرار گرفته است؟

هدف از تشکیل سازمان عقیدتی_ سیاسی، نزدیک کردن دل‌ها به یکدیگر است. در راستای جهاد تبیینی طبق بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با هر موضوعی، چه بصیرتی و چه اخلاقی برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است. یکی از این برنامه‌ها که برای پرسنل و نیروهای کار نیروی هوایی در نظر گرفته شده، طرح بصیرت است چنان که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «بصیرت خود را افزایش دهید.»

افزایش بصیرت باعث می‌شود دشمن را به خوبی شناسایی و با تدبر بیشتر رفتار کنیم؛ امروز اندیشه پرسنل و نیروها همان افکار بسیج، سپاه و ارتش هشت سال دفاع مقدس بوده و تفکر آن‌ها برگرفته از تفکر همان نیروهای مخلص است که در هشت سال دفاع مقدس هنگامی که متوجه حمله دشمن شدند، علیه باطل سرازیر شده، در مقابل آن‌ها سینه سپر کردند و حتی یک وجب از وطن عزیز خود را از دست ندادند، متوجه شوند چنان‌چه جنگی صورت گیرد و بخواهند دست درازی کنند، نیروهای مخلص و والا با قدرت تمام، بهتر از گذشته در مقابل دشمن و اهداف آنها ایستاده‌اند.

در حال حاضر علاوه بر پرسنل محیط کار، برای خانواده‌های ساکن شهرک، پرسنل وظیفه و کار و حتی سربازان متأهل نیز برنامه‌ریزی شده تا طرح‌های بصیرت به صورت جداگانه در جهت جهاد تبیینی انجام شود.

بصیرت‌افزایی به‌خصوص در یگان‌های نظامی تا چه میزان ضرورت دارد؟

بصیرت‌افزایی باعث زدودن جهل و نادانی است، آگاهی و هوشیاری در تمام زمینه‌ها اهمیت دارد و یکی از این زمینه‌ها دشمن‌شناسی است. هنگامی که دشمن شناخته و حیله، هدف و منظور او از ترسیم نقشه مشخص شود، می‌توان در مقابل نقشه او برنامه‌های خود را اجرایی کنیم. بصیرت‌افزایی در حوزه‌های دیگر مانند سبک زندگی اسلامی نیز اهمیت دارد. سبک زندگی اسلامی در بین خانواده‌ها باید بصیرت‌افزایی داشته باشد و خانواده‌ها باید در رابطه با سبک زندگی، طوری عمل کنند که مانند خانواده‌های غربی نشوند. اگر انسان تفکر کند، به این نتیجه خواهد رسید که یک خانواده اسلامی باید چگونه زندگی کند و آن شیوه را در برنامه روزمره زندگی خود به کار ببرد تا به هدف اصلی برسد.

کمک‌های مومنانه در چند مرحله صورت گرفته است؟

کمک‌های مردمی از طریق خود مردم جمع‌آوری و در چند دوره انجام شده است. هشتمین دوره کمک‌های مالی و معنوی نیز صورت گرفته و میان خانواده‌های هدف در پایگاه، خارج از پایگاه و خانواده‌های غیرنظامی داخل شهر تقسیم شد.

کد خبر 551303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.