ایران - چین‌تایپه/ فرصت شگفتی‌سازی برای دختران ایران در راند پایانی

تیم‌ملی فوتبال زنان ایران برای صعود تاریخی به مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا به‌ مصاف چین‌تایپه می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیستمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا با تمام ۱۹ دوره قبل متفاوت است و نقطه تفاوت آن هم حضور تیم‌ملی کشورمان در این تورنمنت است؛ شاگردان مریم ایراندوست که با تاریخ‌سازی پا به هند گذاشتند، دو دیدار ابتدایی‌شان را انجام دادند و حالا برای صعود رویایی به جمع هشت تیم برتر، باید در برابر چین‌تایپه صف‌آرایی کنند.

این رقابت‌ها برای تیم ملی ایران با جدال برابر هندِ میزبان در روز پنجشنبه _۳۰ دی‌ماه_ آغاز شد؛ یک دیدار بسیار نفس‌گیر و جذاب که با درخشش ستاره‌های ایران در زمین دی‌وای پاتیل، خصوصاً مدافعان و واکنش‌های معرکه زهره کودایی همراه شد تا زنان فوتبالیست کشورمان در اولین دیدارشان در جام ملت‌های آسیا نخستین امتیاز را کسب کنند.

باخت بد به چین مدعی!

دختران پارسی که طلسم‌شکنی‌شان بر سر زبان‌ها قرار گرفته است در دومین مصاف‌شان باید یکشنبه_سوم بهمن‌ماه_ با پرافتخارترین و قدرتمندترین تیم آسیا روبه‌رو می‌شدند؛ یک بازی کاملاً نابرابر که در آن ایران و چین هیچ ارتباطی به یکدیگر نداشتند. بچه‌های ایران تا دقیقه ۲۸ دوام آوردند اما در نهایت با نتیجه هفت بر صفر مغلوب قهرمان هشت دوره این مسابقات شدند،؛ اما هیچکدام از بازیکنان تیم ملی و کادر فنی در این شکست مقصر نبودند؛ هیچکدام از مردم سرزمین‌مان هم چنین اعتقادی نداشتند و چیزی جز تحسین را لایق این قهرمانان نمی‌دانستند.

این دوره جام ملت‌های آسیا فقط برای زنان فوتبال ایران، تجربه‌ای است تا حضور در بین برترین‌های فوتبال آسیا آن‌ها را پخته‌تر و با انگیزه‌تر کند و بتوانیم در دوره‌های آینده با توجه بیشتر به این دختران و در اختیار گذاشتن تمام امکانات لازم به پله جهانی که به هیچ وجه دور از دسترس نیست نیز برسیم.

ایران - چین‌تایپه/ فرصت شگفتی‌سازی برای دختران ایران در راند پایانی

حذف میزبان رقابت‌ها و بررسی احتمالات صعود

دو روز گذشته بود که با اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا و نامه ویندزور جان، دبیرکل این کنفدراسیون اعلام کرد تیم ملی فوتبال زنان هند از مسابقات جام ملت‌های ۲۰۲۲ آسیا کنار گذاشته شد. بر اساس نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا؛ ابتلای ۱۳ نفر از بازیکنان تیم ملی هند باعث لغو مسابقه روز یکشنبه _سوم بهمن‌ماه_ برابر تیم چین‌تایپه شد.

همچنین طبق تصمیم نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای این مسئله؛ مطابق ماده ۴.۱، تیم‌ملی فوتبال هند از گردونه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا کنار گذاشته شد و با حذف هند، بازی نخست تیم‌ملی فوتبال بانوان ایران هم باطل شد تا تنها امتیاز تاریخ ایران در مسابقات جام ملت‌های آسیا پاک شود و شاگردان ایراندوست برای کسب نخستین امتیاز چشم به بازی با چین‌تایپه بدوزند.

در ادامه براساس آئین‌نامه برگزاری مسابقات، با توجه به حذف تیم چهارم از گروه ایران، در روز پایانی برای انتخاب دو تیم برتر حاضر در رتبه سوم در میان سه گروه، نتایج مسابقات با تیم‌های چهارم حذف می‌شود؛ چیزی شبیه به اتفاقی که در مرحله قبل مقدماتی جام جهانی مردان بعد از انصراف کره‌شمالی افتاد. به این ترتیب تیم ایران اکنون با شکست هفت بر صفر مقابل چین و تفاضل گل کمتر نسبت به چین تایپه در رتبه سوم جدول رده‌بندی گروه اول قرار دارد و پس از چین صعود کرده، تکلیف دومین تیم صعودکننده از این گروه نیز چهارشنبه، _ششم بهمن‌ماه_ و در دیدار ایران و چین‌تایپه مشخص خواهد شد.

در این شرایط، در گروه دوم، تیم‌ملی اندونزی و فیلیپین که بدون امتیاز هستند در روز آخر با یکدیگر بازی خواهند کرد اما فارغ از هر نتیجه‌ای این بازی حساب نمی‌شود و فیلیپین با تفاضل گل منفی سه، در جایگاه سوم گروه خود می‌ماند. در گروه سوم نیز داستان به همین ترتیب است، روز آخر میانمار و ویتنام با هم دیدار می‌کنند اما میانماری‌ها که تفاضل‌شان منفی شش است و در جایگاه سوم را در اختیار می‌گیرند هیچکدام امتیازی کسب نکرده‌اند؛ با این تفاسیر تنها راه صعود بانوان تیم‌ملی کشورمان به دور بعدی، پیروزی و یا کسب تساوی در مقابل چین‌تایپه است تا با یک امتیاز به عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم گروه به مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کند.

چین تایپه که یکی از سرسخت‌ترین رقبای ایران به‌شمار می‌رود تا به اینجا چهاردهمین حضورش در جام ملت‌های آسیا را پشت سر می‌گذارد؛ تیمی که در رده‌بندی آسیا هشتم و در رده‌بندی جهانی سی‌ونهم دنیا است و همچنین در سال‌های ۱۹۷۷، ۱۹۷۹ و ۱۹۸۱ سه بار متوالی قهرمان آسیا شده است. چین تایپه به‌لطف بردهایش مقابل لائوس با نتیجه چهار بر صفر و برتری دو بر صفر مقابل بحرین به جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۲ صعود کرده است. آن‌ها در نخستین دیدار خود در این تورنمنت مقابل چین چهار بر صفر شکست خوردند و بازی‌شان مقابل هند نیز لغو شده است؛ چین‌تایپه بیشتر استراحت کرده و شرایط بهتری هم دارد.

ایران - چین‌تایپه/ فرصت شگفتی‌سازی برای دختران ایران در راند پایانی

ویروس کرونا؛ مهمان ناخوانده اردوی ایران

در کنار تمام این اتفاقات، ویروس کرونا مانند همیشه سرزده و بدموقع گریبان این رقابت‌ها را گرفت؛ طبق اعلام فریناز فهیمی‌پور، پزشک تیم‌ملی فوتبال بانوان، از آنجا که بر اساس پروتکل‌ها هر ۷۲ ساعت تیم‌ها باید تست کرونا بدهند پس از تست کرونای تمام اعضای تیم‌ملی فوتبال در روز دوشنبه، نتیجه آن در روز گذشته از سوی مسئولین برگزارکننده مسابقات جام ملت‌های آسیا اعلام شد که تست چهار بازیکن ایران مثبت شده بود و بر این اساس بازیکنان ثنا صادقی، نگین زندی، سمانه چهکندی، مرضیه نیکخواه و فاطمه علیپور، سرپرست تیم به دلیل مثبت اعلام‌شدن تست کرونایشان به مدت هفت روز در اتاق‌های خود ایزوله شدند و آن‌ها را در دیدار با چین در اختیار نخواهیم داشت. خوشبختانه سایر بازیکنان در سلامت کامل به‌سر می‌برند.

آخرین تمرین شاگردان مریم ایراندوست روز گذشته از ساعت ۱۹:۳۰ به‌وقت محلی در زمین شماره دو ورزشگاه cidco به مدت ۶۰ دقیقه انجام شد و بازیکنان به‌مرور تمرینات تکنیکی، تاکتیکی و کار جمعی پرداختند. ضمن اینکه مرور ماموریت‌های مدافعان و مهاجمان در ضربات ایستگاهی و کرنرها بخش پایانی این تمرین بود که مریم ایراندوست و کادرفنی‌اش به‌طور جدی روی آن تاکید داشتند.

غیرت بانوان ایرانی، زبانزد است و همه ما به این تیم افتخار می‌کنیم؛ انتظار صعود هم نداریم و تا همین جا آن‌ها را قهرمان می‌دانیم؛ البته امیدواریم با نمایش فوق‌العاده در مقابل چین شاهد یک تاریخ‌سازی دیگر باشیم و همچنان در هند بمانیم و تحقق رویاهای بچه‌های ایران را ببینیم.

به گزارش ایمنا، تیم ملی فوتبال بانوان ایران امروز _چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه_ از ساعت ۱۹:۳۰ به‌وقت محلی و ۱۷:۳۰ به‌وقت تهران در ورزشگاه دی‌وای پاتیل شهر ناوی‌مومبای به مصاف چین‌تایپه می‌رود.

کد خبر 551296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.