سلامت مردم نصف جهان فدای چرخش صنعت

با وجود آنکه مسئولان استان اصفهان همواره تأکید بر آن داشته‌اند که حتی در زمان کمبود گاز هم از مازوت استفاده نخواهیم کرد، اما بر اساس اظهارات موجود، هم‌اکنون مشعل‌های مازوت سوز نیروگاه شهید منتظری این استان فعال است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با وجود مخالفت‌های مکرر مسئولان استان اصفهان از هفته گذشته به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، نیروگاه شهید منتظری با مجوز شورای عالی امنیت ملی شروع به مازوت سوزی کرد و ۱۳ عدد از مشعل‌های نیروگاه شهید منتظری که از سال ۹۳ پلمب شده بود از گاز به مازوت تغییر پیدا کرد.

آلاینده‌های ناشی از مصرف مازوت در هوا بسیار به زیان مردم است و سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد. به دلیل مازوت سوزی در سال‌های اخیر کیفیت هوای اصفهان به شدت کاهش پیدا کرده است؛ به طوری که در سال گذشته یک روز هم به عنوان هوای پاک برای اصفهان ثبت نشده است.

با وجود اینکه قیمت مازوت از گاز بیشتر است اما نیروگاه‌ها به دلیل افزایش مصرف گاز در فصل زمستان مجبور به مازوت سوزی می‌شوند؛ البته می‌توان میزان آلایندگی ناشی از مازوت سوزی را با سرمایه‌گذاری در فیلترها کاهش داد.

همان‌طور که اشاره شد با وجود آنکه بارها بر عدم مازوت سوزی در نیروگاه‌های اصفهان تأکید شده بود اما تقریباً از اواخر دی‌ماه، بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی مازوت سوزی یکی از نیروگاه‌های استان مجوز گرفت.

سلامت مردم نصف جهان فدای چرخش صنعت

در این خصوص، ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: همچون سایر شهروندان موضوع مازوت‌سوزی در نیروگاه اصفهان را از طریق رسانه‌ها مطلع شدیم و مقامات رسمی در این خصوص اطلاع‌رسانی نکردند؛ اما واقعیت این بود که مازوت‌سوزی انجام شده است.

وی ادامه داد: هر چند مسئولان بر موقتی بودن مازوت‌سوزی در اصفهان تاکید دارند و اینکه تا بر طرف شدن شدت سرما ممکن است ادامه داشته باشد و پس از مشعل‌های مازوت‌سوز بسته خواهد شد، اما به عنوان نمایندگان شورای اسلامی شهر این موضوع را دائماً رصد می‌کنیم و با هماهنگی نمایندگان مجلس از طریق مراجع قانونی ذی‌ربط پیگیری خواهیم کرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حتی ممکن است موضوع را از طریق کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری و درخواست کنیم نسبت به موضوع ورود کنند؛ زیرا قبلاً مشعل‌های مازوت‌سوز به دستور مقام قضائی پلمپ شده و قطعاً باز شدن آن نیز باید براساس دستور مقام قضائی باشد.

وی ادامه داد: در جلساتی با استاندار اصفهان و نمایندگان مجلس، مازوت‌سوزی را به طور جدی دنبال خواهیم کرد و مطالبه بحق شهروندان را از ناحیه آن‌ها پیگیری می‌کنیم.

قربانی با تاکید بر اینکه مازوت‌سوزی در نیروگاه اصفهان هر چه زودتر باید متوقف شود، خاطرنشان کرد: هر چند مسئولان اعلام کردند که مازوت‌سوزی تا سه روز آینده با توجه به برودت هوا ادامه خواهد داشت و پس از آن متوقف می‌شود.

واکنش‌های نمایندگان استان اصفهان در خصوص مصرف مازوت

عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیش‌تر گفته بود: من گلایه دارم که چرا آن زمان که مشعل‌های مازوت‌سوز را پلمب کردند، اکنون دوباره بازگشایی شده است تا مازوت بسوزاند.

وی با بیان اینکه مازوت در هوا گم نمی‌شود، بلکه در ریه‌ها و نفس‌های مردم جا پیدا می‌کند، تاکید کرده بود: در حقیقت نخستین خواسته مردم در خصوص تأمین اصفهان آب و هوای سالم است؛ اکنون باید هوای مردم را داشته باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان شهرستان اصفهان اضافه کرده بود: تمام مسئولان در سطح استان، مخالف سوزاندن مازوت توسط صنایع بودند. بر این اساس طی جلسه‌ای که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی داشتیم و اعضای کمیسیون امنیت ملی هم حضور داشتند، موضوع مازوت‌سوزی به صورت اجمالی مطرح و مطرح کردیم که نباید این اتفاق رخ دهد.

وی تاکید کرده بود: استاندار اصفهان متولی موضوع مازوت‌سوزی در استان است؛ اگرچه وی هم‌نظر با ما است اما به عنوان مدیر باید پیگیر این اقدامات باشد.

مقتدایی در واکنش به فک پلمب مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه شهید منتظری، روز یکم بهمن‌ماه سال جاری در نامه‌ای به حجت‌الاسلام شجاعی‌علی‌آبادی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی ضمن درخواست توقف فوری مازوت‌سوزی در این نیروگاه، از طرز بازگشایی مشعل‌های مازوت‌سوز و نقض حکم قضائی شکایت کرد.

سلامت مردم نصف جهان فدای چرخش صنعت

در مقابل مازوت سوزی نیروگاه‌های اصفهان سکوت نخواهیم کرد

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در واکنش به استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های اصفهان می‌گوید: طبق اطلاعات واصله از منابع قانونی و رسمی متأسفانه نیروگاه شهید محمد منتظری دو سوم از میزان مصرف سوخت خود را از مازوت استفاده می‌کند که این تکلیفی است که شورای عالی امنیت ملی به نیروگاه اعلام کرده است.

او با بیان اینکه متأسفانه در تصمیم‌گیری‌ها آن گونه که باید و شاید موقعیت‌های مکانی مجموعه‌های صنعتی مدنظر قرار نمی‌گیرد، ادامه می‌دهد: در حال حاضر شهر اصفهان از حیث ذرات معلق رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: علاوه بر اینکه پالایشگاه شهید محمد منتظری مکلف به استفاده از این میزان مصرف سوخت مازوت شده است، نیروگاه اصفهان هم نسبت به استفاده از مازوت تحت فشار قرار دارد که تداوم این وضعیت در استان اصفهان نگران‌کننده است.

وی با بیان اینکه صنایع آلاینده روی محیط زیست و باغات شهرستان خمینی‌شهر تأثیرات مخربی بر جای گذاشته است، اضافه می‌کند: زمانی باغات و درختان باطراوتی در شهرستان خمینی‌شهر وجود داشتند که اکنون در حال خشک شدن است که ناشی از اثرات مستقیم آلاینده‌ها است.

حجت الاسلام نقدعلی ادامه می‌دهد: توصیه‌ای که به شورایعالی عالی امنیت ملی داریم این است که تمام صنایع و مجموعه‌ها را به یک چوب نرانند زیرا بعضی از این صنایع در مناطقی واقع شدند که متراکم از جمعیت هستند.

وی می‌گوید: تراکم جمعیتی که در اصفهان و خمینی‌شهر و شهرهای حاشیه‌ای وجود دارد شرایط ویژه‌ای را به وجود آورده است که به نظر من باید شورای عالی امنیت ملی الزام به قانون و تکلیف قانونی برای استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها را در نواحی دیگر صنعتی به کار ببرد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: از این رو مراتب اعتراض خود را نسبت به استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های شهید منتظری و اصفهان با شکایت به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم و در جلسات مربوطه حضور پیدا خواهیم کرد تا مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های اصفهان متوقف شود.

سلامت مردم نصف جهان فدای چرخش صنعت

دلایل استفاده از سوخت دوم در اصفهان

محمدرضا نوحی، سخنگوی صنعت برق استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا با تأکید بر افزایش مصرف گاز در کشور اظهار می‌کند: به دلیل سرمای هوا و نیاز به مصرف بیشتر گاز، شرکت گاز محدودیت‌هایی برای صنایع مقرر کرد و نیروگاه‌ها هم که جزئی از صنایع محسوب می‌شوند مشمول چنین محدودیت‌هایی شدند. در نتیجه تولید برق نیروگاه‌ها کاهش پیدا کرد که با نبود برق صنایع و در نهایت مصرف‌کنندگان خانگی دچار خاموشی می‌شدند.

وی ادامه داد: بر این اساس با تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشور، مجوز مازوت سوزی مبنی بر اینکه نیروگاه‌هایی که قابلیت تولید با سوخت مازوت را دارند به فعالیت خود ادامه دهند، صادر شد که نیروگاه شهید منتظری اصفهان هم یکی از آن‌ها بود.

سخنگوی صنعت برق استان اصفهان یادآور می‌شود: این تصمیم در حالی به اجرا گذاشته شد که از سال ۹۳ بخش مازوت سوزی نیروگاه شهید منتظری پلمپ شده بود اما اکنون با توجه به شرایط اضطراری کمبود گاز و کاهش تولید برق شورای امنیت ملی چنین اجازه‌ای را صادر نمود. هم‌اکنون ۴ واحد از این نیروگاه با ظرفیت ۷۵ درصد در حال استفاده از مازوت است که قرار است ۲۰ روز تا ۱ ماه ادامه داشته باشد. قطعاً با کاهش برودت هوا و کاهش مصرف گاز، مازوت سوزی متوقف خواهد شد.

مردم اصفهان، آلاینده‌های خطرناکی را تنفس می‌کنند

اما جدای از دلایل و توجیهات موجود برای لزوم مازوت سوزی در نیروگاه‌ها، سوال اساسی آن است که اکنون هوای اصفهان از دیدگاه کارشناسان بهداشت و محیط‌زیست در چه شرایطی قرار دارد؟

محمدمهدی امین، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: هوای اصفهان در شرایط کنونی با مصرف مازوت در نیروگاه آلوده‌تر شده و یکی از مشخصات مازوت وجود درصد بالای گوگرد در آن است و آلاینده‌های مختلف و دی‌اکسیدهای گوگرد و ذرات معلق، خطرات جدی برای سلامت شهروندان به دنبال دارد.

وی در باره خطرات آلودگی هوای اصفهان و بروز بیماری‌ها، اظهار می‌کند: هوای اصفهان در شرایط کنونی با مصرف مازوت در نیروگاه آلوده‌تر شده و یکی از مشخصات مازوت وجود درصد بالای گوگرد در آن است و آلاینده‌های مختلف و دی‌اکسیدهای گوگرد و ذرات معلق خطرات جدی برای سلامتی شهروندان به دنبال دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌افزاید: افراد مسن، کودکان و افراد مبتلابه آسم در ابتلاء به بیماری‌ها مستعدتر هستند و بیماری‌هایی که برای این نوع آلاینده‌ها وجود دارد باعث مرگ زودرس و ابتلاء به بیماری‌های ریوی و افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و ریوی می‌شود. همچنین آلودگی هوا افزایش ابتلاء به آسم را در پی دارد و از دیگر عوارض هوای آلوده تغییر در عملکرد ریه، زایمان زودرس، مرگ زودرس نوزادان و افزایش ابتلاء به دیابت است.

سلامت مردم نصف جهان فدای چرخش صنعت

مازوت سوزی مترادف با تزریق گوگرد در هواست

بهروز مولایی، کارشناس محیط‌زیست نیز با بیان آنکه مازوت سوزی مترادف با تزریق گوگرد در هواست به ایمنا می‌گوید: متأسفانه چند روزی است که مجوز مازوت سوزی برای نیروگاه‌ها صادر شده است که نیروگاه شهید منتظری اصفهان را هم شامل می‌شود. در پاسخ اعتراضات نسبت به این مسئله گفته می‌شود در غیر این صورت با کمبود برق مواجه می‌شویم.

وی تصریح می‌کند: سوال ما از مسئولان آن است آیا باید مردم اصفهان، خسارت کمبود برق دیگر نقاط کشور را بدهند؟ از طرفی هم دلیل آورده می‌شود به دلیل آنکه صنایع این استان، مصرف گاز بالایی دارند باید از مازوت هم استفاده شود. باز هم ابهامی که وجود دارد آن است که مردم این استان تا چه میزان از منافع این صنایع استفاده می‌برند؟ جبران کمبود گاز صنایعی که سودآوری آن مرتبط با کل کشور است با تهدید سلامت مردم اصفهان امکان‌پذیر شده است؟ شهری که در انواع بیماری‌ها مانند سرطان، ام اس و.. رتبه نخست را دارد دلیلی جز تنفس آلاینده‌های خطرناک ندارد.

به گفته این کارشناس با وجود صنایعی که در اصفهان است بعید به نظر می‌آید که بتوان با مازوت سوزی مقابله کرد؛ زیرا هر بار با بهانه‌ای نیروگاه‌ها مجوز سوخت مازوت را دریافت می‌کنند. در حالی که امسال اغلب مسئولان استان وعده عدم تحقق این موضوع را داده بودند اما سرانجام چاره‌ای جز آن نماند. به طوری که اکنون هوای اصفهان آلوده به عناصر آلاینده ناشی از سوخت مازوت است.

مولایی یادآور می‌شود: موضوع مهم‌تر آن است که علاوه بر مشکل مازوت سوزی، این نیروگاه‌ها اقدام به نصب فیلتر هم نکرده‌اند. به طوری که مشعل‌های مازوت سوز بدون فیلتر کار می‌کنند و این یعنی عمق فاجعه برای سلامت مردم اصفهان که در این دیار تنفس می‌کنند.

به گفته وی این اتفاقات در حالی رخ داده است که صنایع جدای از مازوت سوزی، به خودی خود آلاینده هستند؛ زیرا قبل از چنین اقدامی هم شاخص آلودگی هوای اصفهان بسیار بالا بود و واضح است اکنون بسیار شدیدتر شده است.

این کارشناس تصریح می‌کند: نباید غافل از دیگر متهمان آلودگی هوای اصفهان بود. به غیر از صنایع، خودروهایی که از فن‌آوری پایینی برخوردار بوده و استانداردهای لازم را ندارند نقش مهمی در آلودگی هوا دارند که به این مورد هم باید توجه داشت.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 551279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.