امسال در نمایشگاه گردشگری آش نمی‌فروشیم

معاون گردشگری کشور درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه پانزدهم گردشگری تهران با بیان این‌ که روزهای نمایشگاه برای همه نمایشگاه‌های گردشگری توسط متولی قانونی یعنی شرکت‌ها و نمایشگاه‌ها تعیین و ابلاغ شده است، گفت: در نمایشگاه گردشگری امسال الزاماً آش نمی‌فروشیم.

به گزارش ایمنا، نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته و سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ظهر امروز _پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۰_ در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با حضور معاونان گردشگری و صنایع دستی و مدیران کل برگزار شد.

در این نشست علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اظهار کرد: امسال در نمایشگاه گردشگری الزاماً آش نمی‌فروشیم. نمایشگاه امسال در حالی برگزار می‌شود که شاهد توفیق در واکسیناسیون عمومی و کاهش تلفات ناشی از شیوع ویروس کرونا هستیم ولی هنوز نگرانی‌ها درباره شیوع سویه اومیکرون مرتفع نشده و در روزهای اخیر شاهد افزایش آمار مبتلایان هستیم. این موضوع از ابتدای برنامه‌ریزی نمایشگاه مورد توجه قرار گرفت. به همین دلیل نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی با رعایت پروتکل‌های مورد نظر ستاد کرونا برگزار خواهد شد.

وی افزود: ما امسال حضور نهادهای مختلف، اتاق‌های بازرگانی و شهرداری‌ها را در غرفه‌های استانی پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین تلاش این است که ایده‌های نو و اقدامات ارزشمندی که کمتر مورد توجه قرار داده شده بودند در نمایشگاه امسال ظهور و بروز داشته باشند مانند فعالیت‌هایی که در حوزه زیرساخت‌ها انجام شده و افرادی که کارشناس بودند اما تریبون نداشتند این فرصت را به دست آورده‌اند که در نمایشگاه فعال‌تر شوند. همچنین بسته‌های سرمایه گذاری در حوزه پارک‌ها و جنگل‌ها تهیه شده که در روزهای اول نمایشگاه از آن رونمایی خواهد شد.

شالبافیان اضافه کرد: تلاش ما ایجاد هماهنگی و همکاری در بین ذی‌نفعان گردشگری بود تا این نمایشگاه بتواند محلی برای نشان دادن فعالیت‌های آن‌ها باشد. به همین منظور تفاهم‌نامه‌های مختلفی در حاشیه این نمایشگاه بسته خواهد شد؛ ضمن اینکه سالن مجزایی برای مذاکرات B۲B اختصاص خواهیم داد. همچنین تجمع در غرفه‌ها را به دلیل شیوع بیماری به حداقل خواهیم رساند. ما سامانه‌ای را فراهم آورده‌ایم که بتوانیم غرفه‌های مجازی را نیز داشته باشیم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: از کشورهای پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، عمان، عراق و افغانستان هیئت‌های تجاری حضور پیدا کرده‌اند البته نمی‌توان انتظار داشت که از بازارهای دورتر حضور فیزیکی در این نمایشگاه داشته باشند اما نشست‌های تجاری مجازی را برای آن‌ها به‌خصوص برای چین و برخی کشورهای اروپایی در حوزه گردشگری سلامت برگزار کرده‌ایم.

وی افزود: نمایشگاه‌های سال‌های آینده با مرتفع شدن دغدغه کرونا باید به سمتی برود که تنوعی در بازارهای ما فراهم کند و حضور فیزیکی این بازارها در نمایشگاه‌ها تسهیل شود تا بتوانیم در زمینه جذب گردشگران ورودی موفق‌تر عمل کنیم. ما باید تسهیل کننده و کمک کننده به کسب و کارهای گردشگری باشیم. تلاشمان این بوده که بتوانیم اگر موانعی در این راه وجود دارد آن را حل کنیم.

ارائه تقویم رویدادهای منطقه‌ای در نمایشگاه

شالبافیان ادامه داد: همه اداره‌ها موظف شده‌اند که آسیب دیدگان کرونا و کسانی که امکان حضور دارند را به این نمایشگاه معرفی کنند. همچنین برای برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های منطقه‌ای برنامه داریم. نگاه ما این است که صرفاً برگزاری نمایشگاه تهران جبران آسیب دیدگی کرونا را نمی‌کند. بنابراین برای تحریک گردشگری داخلی نیازمند رویدادهای منطقه‌ای هستیم. بنابراین تقویم این رویدادها در نمایشگاه ارائه خواهد شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: تلاش ما این است که این نمایشگاه واقعی باشد به همین دلیل حمایت از استارتاپ‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم. حتی اگر کسب و کاری امکان حضور مستقل ندارد می‌تواند به کمک ادارات استانی در این نمایشگاه فعال باشد.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی از طریق ستادهای استانی و ملی باید انجام شود. ما بین واژه‌های تخصصی و خصوصی فرق می‌گذاریم. نمایشگاه گردشگری نمایشگاه تخصصی سفر است نه خصوصی. نمایشگاه تخصصی یعنی اینکه بتوان ذی‌نفعان گردشگری از جمله کسب و کارها و مردم را در آن مشارکت داد. قائل نیستیم که در نمایشگاه گردشگری اقداماتی انجام شود که شأن گردشگری در جایگاه مردم و سیاست گذاران کاهش پیدا کند. البته به همین جهت برنامه‌های جانبی نیز به شیوه تخصصی برنامه‌ریزی شده است.

شالبافیان گفت: روزهای نمایشگاه نه تنها برای نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری بلکه برای همه نمایشگاه‌های گردشگری توسط متولی قانونی یعنی شرکت‌ها و نمایشگاه‌ها در اول سال تعیین و ابلاغ شده است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی افزود: بنابراین نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی امسال در چهار روز اول هفته برگزار خواهد شد ضمن اینکه از ابتدای سال تقویم نمایشگاه‌های کشور اعلام شده بود. امسال با توجه به مصوبه شورای عالی ترافیک، ساعات نمایشگاه از چهار صبح تا ۱۵ تعیین شده است. اما با پیگیری‌هایی که انجام شد و اجازه موردی که توانست بگیریم دو ساعت به ساعت نمایشگاه افزوده شد. بنابراین ساعت نمایشگاه از هشت صبح تا ۱۷ خواهد بود اما این موضوع برای نمایشگاه‌های دیگر صدق نخواهد کرد.

شالبافیان گفت: از شرکت‌کنندگان و مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را در این نمایشگاه رعایت کنند.

منبع: مهر

کد خبر 551211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.