حاشیه‌های ناتمام کشتارگاه نور

کشتارگاه شهرستان نور با چالش‌ها و حاشیه‌های فراوان، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد؛ کشتارگاهی که پس از چندین بار تذکر در سال‌های گذشته به دلیل رعایت نشدن بهداشت، پلمب شده و پس از ورود نهادهای مسئول، با شرط‌های گوناگون فک پلمب می‌شود، اما همچنان این مشکلات ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماجرای پرحاشیه کشتارگاه شهرستان نور همچنان ادامه دارد، توجه نکردن به مسائل بهداشتی در این کشتارگاه، با توجه به نزدیک بودن دو مرکز دانشگاهی و قطب جمعیتی شهرستان و همچنین وجود یک آبندان تأمین کننده مصارف کشاورزی، می‌تواند بسیار خطرناک باشد، علاوه بر این موارد متأسفانه ساختمان کشتارگاه قدیمی بوده و برای رسیدن به یک کشتارگاه صنعتی فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

به دلیل مشکلات شدید در سیستم تصفیه کشتارگاه و همچنین مشکلات زیست محیطی که کشتارگاه به وجود آورده بارها اخطار داده شده است و حتی یک بار در سال ۹۷ نسبت به تعطیلی این واحد اقدام شد که به دلیل ضرورت توزیع گوشت و به وجود نیامدن بحران به دستور قضائی بازگشایی صورت گرفت.

با توجه به اینکه شهرستان نور یکی از قطب‌های دامپروری در استان مازندران است، تنها کشتارگاه نیمه صنعتی این شهرستان نقش مهمی در سلامت شهروندان دارد و مسائل مربوط به کشتارگاه نیازمند توجه جدی شهرداری است. مجموعه کشتارگاهی شهرستان نور که در استان مازندران واقع شده است اگرچه در مرحله فعالیت و ارائه خدمت قرار دارد اما تکمیل نشدن بخش‌هایی از آن در فصول پرتردد به این شهر گردشگری، خدمات‌رسانی غذایی منطقه را با مشکلاتی مواجه کرده است.

در شهرهای استان مازندران به دلیل حضور گردشگران و نیز تأمین نیاز شهروندان، تجهیز و ارائه خدمات در مجموعه‌های کشتارگاهی از نیازهای ضروری به‌شمار می‌آید که دارا بودن آن می‌تواند نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی و سلامت و بهداشت شهروندان ایفا کند.

به دنبال رفع نواقص هستیم

مهدی توکلی، شهردار نور در این باره به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: نواقصی در روند فعالیت کشتارگاه از گذشته وجود داشته و شهرداری در تلاش است با همکاری پیمانکار کشتارگاه تمام نواقص مربوط به این مجموعه را رفع کند.

وی با بیان اینکه تلاش در جهت کمبودها جز برنامه‌های اولویت‌دار ما در مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر نور است، ادامه می‌دهد: اجرای عملیات نصب موزائیک کف راهروها، سربندی ضلع شرقی مجموعه، بهسازی و تعویض درب‌های پیش‌سردکن کشتارگاه در راستای بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها از اقداماتی بود که به اجرا در آمد.

مهمترین دغدغه ما داشتن پیش سردکن گوسفندی است

قوام مقصودی، پیمانکار کشتارگاه نیمه صنعتی شهرستان نور نیز با بیان اینکه داشتن کشتارگاه بهداشتی برای تولید گوشت سالم و بهداشتی حق شهروندان است، اظهار می‌کند: از سال ۹۳ تاکنون با وقفه‌ای ۱۱ ماهه پیمانکار این مجموعه هستیم.

وی تصریح می‌کند: سال ۹۳ در حالی که کشتارگاه به دستور دامپزشکی و عوامل بهداشتی استان در حال پلمب شدن و خارج شدن از مجموعه کشتارگاه استان بود با رایزنی‌های شهردار وقت به من واگذار شد، پس از قبول این مسئولیت با پرداخت هزینه‌های جانبی توانستیم این مکان را از حالت پلمب خارج کرده و هزینه‌هایی که خارج از توان شهرداری بود را پرداخت کردیم و بار دیگر این مکان راه‌اندازی شد تا قصابان برای کشتار خود به شهرهای همجوار مراجعه نکنند.

پیمانکار کشتارگاه نیمه‌صنعتی شهرستان نور با تاکید بر اینکه در حال حاضر این مجموعه با ۸۰ نیرو به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت است، می‌افزاید: اهمیت سلامت و بهداشت مردم برایمان در اولویت است، در این مدت مشکلاتی در این مجموعه داشتیم که مشکلات عمده‌ای نیست و با حمایت شهرداری این مشکلات در حال مرتفع شدن است.

وی ادامه می‌دهد: مهمترین دغدغه و مشکل اساسی ما در حال حاضر داشتن پیش‌سردکن گوسفندی است که در ایام تعطیلات جوابگوی ما نیست.

مقصودی با بیان اینکه چندین بار مسئولان به صورت سرزده از این مکان بازدید داشته‌اند، تصریح می‌کند: مشکلات کشتارگاه از سوی مسئولان رصد و بررسی شده است و ما نیز برای حل این مشکلات تا حد توان تلاش کرده‌ایم و امیدواریم با حمایت شهرداری و شورای اسلامی شهر نور هرچه زودتر مشکلات مرتفع شود تا بتوانیم خدمات‌رسانی این مجموعه را کامل کنیم.

کد خبر 551197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.