ساخت سریع‌ترین ابرکامپیوتر هوش مصنوعی توسط متا (فیس بوک)

شرکت متا (فیسبوک سابق) اولین فاز ساخت ابرکامپیوتر هوش مصنوعی که برای ایجاد بسترهای لازم دنیای متاورس است را به اتمام رسانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت متا (فیسبوک سابق) اولین فاز ساخت یک ابرکامپیوتر هوش مصنوعی را به اتمام رسانده است. بر اساس اعلام این شرکت روند ساخت این ابرکامپیوتر تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۲) به پایان می‌رسد و تبدیل به سریع‌ترین و هوشمندترین ابرکامپیوتر هوش مصنوعی جهان خواهد شد. متا (Meta) مدعی شده که محققان با بهره‌گیری از این سیستم پیشرفته می‌توانند مدل‌های هوش مصنوعی بسیار بهتری را توسعه دهند.

این ابرکامپیوتر پیشرفته در حال حاضر از ۷۶۰ سیستم DGX A۱۰۰ انویدیا بهره می‌برد که در مجموع از شش هزار و هشتاد پردازنده گرافیکی استفاده می‌کند. با وجود اینکه هنوز فرایند توسعه‌ی این سیستم نهایی نشده، اما یکی از سریع‌ترین ابرکامپیوترهای هوش مصنوعی جهان محسوب می‌شود. طبق اعلام شرکت متا، سرعت پردازش و تحلیل نسبت به نسل‌های قبلی ابرکامپیوترهای این شرکت تا ۲۰ برابر سرعت بیشتری ارائه می‌دهد.

ایجاد متاورس یکی از اولویت‌های اصلی شرکت متا محسوب می‌شود و این ابرکامپیوتر هم می‌تواند بخشی از بسترهای لازم برای این محیط را آماده کند. در زمینه‌ی ابرکامپیوترهای هوش مصنوعی، دو نهاد دولتی آمریکا مشغول ساخت چنین سیستمی هستند که عملکرد آن‌ها به ۲ اگزافلاپس خواهد رسید ولی متا اعلام کرده که سیستم آن‌ها از عملکرد ۵ اگزافلاپس بهره می‌برد و این یعنی نسبت به رقبا بسیار قوی‌تر است.

به گزارش ایمنا، متاورس شبکه‌ای گسترده از جهان‌ها و شبیه سازی‌های سه بعدی پایدار است که به صورت آنی و لحظه به لحظه پردازش می‌شوند و مرحله جدیدی از اینترنت است که عامل ترکیب واقعیت افزوده (AR)، واقعیت توسعه‌یافته (XR) و واقعیت مجازی (VR) با دنیای فیزیکی ما خواهد بود؛ متاورس نقطه اتصال زندگی واقعی و دیجیتالی است.

کد خبر 551173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.