توسعه اقتصاد شهرها در گرو تربیت نیروهای متخصص است

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: جامعه‌ای از لحاظ علمی و تربیت شهری پویا و رو به ترقی خواهد رفت که نظام آموزشی و پرورشی آن برتر باشد که در ایران توجهی به این نظام نمی‌شود در حالی که اساس توسعه اقتصاد شهرها در پرتو تربیت نیروهای متخصص است.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر نقش آموزش و پرورش در تربیت نیروهای متخصص و شهروندان، اظهار کرد: جامعه‌ای از لحاظ علمی و تربیت شهری پویا و رو به ترقی خواهد رفت که نظام آموزشی و پرورشی آن نفر اول باشد، کما اینکه متأسفانه در مجلس آخرین وزارتخانه‌ای که وزیرش انتخاب شده وزارت آموزش و پرورش بود در حالی که اساس توسعه اقتصاد شهرها در پرتو تربیت نیروهای متخصص است.

وی افزود: تربیت شهری نه تنها یک مقوله مهم بلکه وابسته به نظام آموزشی کشور است؛ زیرا از ابتدای آموزش فرهنگ تربیت شهری دانش آموزان، به عنوان مدیران آینده در شهر و کشور آموزش دیده و تربیت می‌شوند، اگر این آموزش با نقصی روبرو باشد؛ قطعاً با مدیرانی کم‌کارآمد در اداره شهرها و کشور مواجه خواهیم شد.

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه با انتقاد از نظام رتبه بندی معلمان گفت: با اجرای نظام رتبه بندی معلمان در واقع یک قشر مؤثر در فرهنگ و تربیت شهری آسیب می‌بیند؛ زیرا این نظام با قوانینی که برای دریافت حقوق و مزایا و افزایش آن گذاشته است عملاً شامل حال اکثریت فرهنگیان نمی‌شود و با توجه به کثرت فرهنگیان با تجربه این نظام یک توهین به ساحت فرهنگ و ادب کشور به حساب می‌آید.

طباطبایی اضافه کرد: در حالی که ممکن است یک معلم از منظر تجربه و مدرک تحصیلی با یک کارمند یکسان باشد، پرداخت حقوق و مزایای آنها با یکدیگر متفاوت است، فرزندان ما از مجموعه فرهنگیان کشور آموزش دیده و خروجی آموزششان مدیران شهری و مدیران کشوری در آینده خواهد بود، این در حالی است که در برخی موارد مشاهده شده که قشر فرهنگی قشری ضعیف در کشور جلوه داده می‌شود.

پیرامون تربیت شهری ارتباط مستقیمی با نظام رتبه بندی معلمان دارد

وی با تاکید بر اینکه پیرامون تربیت شهری ارتباط مستقیمی با نظام رتبه بندی معلمان دارد، ادامه داد: موفقیت مدیران شهری در سطح شهرها و کشور قابل مشاهده است که ناشی از آموزش صحیحی است که در نظام آموزشی کشور دیده‌اند.

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به بررسی نظام رتبه بندی معلمان در کشورهای دیگر پرداخته و گفت: نردبان شغلی معلمان در سال‌های اخیر در کشور استونی توسعه یافته است. استانداردهای جدید حرفه‌ای تدریس در سال ۲۰۰۵ منتشر شد و در سال ۲۰۱۳ مورد بازنگری قرار گرفت.

رتبه بندی معلمان یا نردبان شغلی در کشورهای جهان

طباطبایی با بیان اینکه معلمان ژاپنی در طی دوره شغلی خود قادر به ارتقا در خود مدارس هستند و مستقیم‌ترین مسیر معلم، رئیس معلم و سپس مدیر اصلی است، تصریح کرد: در هر یک از این مراحل، بر اساس عملکرد و تجربه، چندین درجه حقوق و دستمزد وجود دارد.

وی افزود: ۳۶ مرحله در سطح معلم، ۲۰ مرحله در سطح معلم سرپرست و ۱۵ سطح در سطح اصلی وجود دارد. ممکن است بعضی از معلمان هرگز به عنوان سرپرست معلم ارتقا ندهند، اما آنها می‌توانند شاهد افزایش حقوق و دستمزد خود از ۲۹،۰۰۰ دلار آمریکا به بیش از ۶۰،۰۰۰ دلار آمریکا در طول زندگی باشند.

وی همچنین پیرامون نظام آموزشی معلمان در کشور فنلاند گفت: از آنجا که سیستم آموزش فنلاندی تأکید زیادی بر استقلال مدرسه و معلمان می‌کند، نردبان شغلی به طور دقیق مشخص نشده است. معلمان کنترل کلاس‌های درس، برنامه درسی و ساعات خارج از تدریس را کنترل می‌کنند.

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: معلمان موفق ممکن است، مدیرانی خواهند شد که توسط مقامات محلی تعیین می‌شوند، مدیران برای تصمیم‌گیری در بودجه مدرسه مسئولیت‌های تصمیم‌گیری دارند، اما اقتدار زیادی نسبت به معلمان ندارند؛ هیچ روشی نیست که مدیران از معلمان برای ارزیابی آنها استفاده کنند در مدارس کوچک‌تر، اغلب مدیران علاوه بر سایر وظایف خود، دارای تدریس خود هستند.

کد خبر 551159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.