۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
«پرتو کرمانشاهی» درگذشت

علی‌اشرف نوبتی، شاعر کرمانشاهی ملقب به «پرتو کرمانشاهی» درگذشت.

به گزارش ایمنا، علی‌اشرف نوبتی، ششم مهرماه ۱۳۱۰ در کرمانشاه متولد شد و امروز پنجم بهمن‌ماه در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

وی که به «پرتو کرمانشاهی» ملقب بود، به دو زبان فارسی و کردی شعر سروده است و مجموعه اشعار او در کتابی به نام «کوچه‌باغی‌ها» به چاپ رسیده است. همچنین در کنگره مشاهیر کُرد در سنندج از او به‌عنوان یکی از مفاخر زنده کُرد تقدیر شد.

مجموعه اشعار پرتو کرمانشاهی با نام «کوچه‌باغی‌ها» در سال ۱۳۷۷ به همت محمدعلی سلطانی به چاپ رسیده است. بیشتر اشعار این دیوان به صورت شعر کلاسیک و به زبان فارسی است، اما چندین غزل کردی نیز در انتهای کتاب به چاپ رسیده که در زمان انتشار به عنوان نمونه‌های برجسته‌ای از شعر کردی کرمانشاهی مورد توجه قرار گرفت. در چاپ سوم کتاب در سال ۱۳۸۹ تعدادی شعر به لهجه فارسی کرمانشاهی نیز به انتهای کتاب افزوده شد.

پرتو در زمینه اشعار کردی موفق شد تا ضمن سرایش شعر کردی بر وزن عروضی، به لحاظ زبانی نیز خلوص زبانی را حفظ کند و برای انطباق شعر خود با عروض، واژگان فارسی را به شعر خود وارد نکند.

زبان اشعار وی کُردی کرمانشاهی است؛ با این حال بسیاری از ویژگی‌های کردی کلهری نیز در اشعار پرتو به چشم می‌خورد. پرتو اشعاری نیز در وصف افغانستان برای مردم آن سروده است. معروف‌ترین شعر کردی پرتو، غزل ارمنی است.

به پاس تکریم از این شاعر کرمانشاهی، یکی از کوچه‌های این شهر با نام پرتو کرمانشاهی نام‌گذاری شده است.

نمونه‌ای از شعر پرتو در مجموعه کوچه باغی‌ها:

خورشید سر به خاک خفتن دارد / ماه از افق آهنگ شکفتن دارد

شب را که ز راه می‌رسد دریابید / شاید سخنی برای گفتن دارد

کد خبر 551114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.