۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
پادماده چیست؟

یک کارشناس‌ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده گفت: ذرات بنیادی در فیزیک به دو دسته ذره و پادذره تقسیم می‌شود. پادذره‌ها جرمی برابر با ذره متناظر خود و بار الکتریکی مخالف با آن را دارد. درواقع در پادذره، بار هسته منفی و بار مدار مثبت بوده؛ ولی در ذره این مسئله کاملاً برعکس است.

احسان تمنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تمام اجسام مشاهده شده توسط بشر از ماده تشکیل شده است، اظهار کرد: اکنون دانشمندان به دنبال دنیایی هستند که ما از وجود آن بی‌خبر هستیم، اما چنین مکانی وجود دارد و در ابعاد اتمی و مولکولی براساس پادماده توصیف می‌شود.

وی افزود: در اوایل قرن بیستم، فیزیک تحت تأثیر دو نظریه نسبیت خاص و مکانیک کوانتومی قرار گرفت و انقلابی در زمینه فکری ایجاد شد. نسبیت خاص آلبرت انیشتین سرعت نور را در خلأ به عنوان بالاترین حد سرعت ماده توصیف کرد و مکانیک کوانتومی که هایزنبرگ، شرودینگر و انیشتین در شکل‌گیری آن نقش داشته‌اند، توصیفی از دنیایی در مقیاس زیر اتمی ارائه می‌دهد.

تمنده ادامه داد: پس از ارائه این دو نظریه، دیراک فیزیکدان انگلیسی موفق به ادغام نسبیت خاص و مکانیک کوانتومی شد و معادله‌ای به‌دست آورد که به وسیله آن وضعیت اجسام در حال حرکت پرسرعت در ریز مقیاس مشخص می‌شد.

وی در رابطه با معادله دیراک گفت: دیراک با معادلاتی که به دست آورد، توانست رفتار الکترون‌هایی را که نزدیک به سرعت نور است به خوبی توصیف کند و در آینده متوجه شد این معادله برای ذراتی مانند الکترون و با بار مثبت نیز صدق می‌کند؛ اما در ابتدا تصور کرد محاسباتش اشتباه و بی‌ارزش است.

تمنده اضافه کرد: با گذشت زمان، دیراک متوجه شد محاسباتی که انجام داده درست است و وجود دسته‌ای جدید از ذرات را پیش‌بینی کرد. وی نتیجه گرفت هر ذره دارای پادذره‌ای کاملاً مشابه خود، اما با بار الکتریکی مخالف است و پس از آن کارل اندرسون نیز توانست با بررسی ذرات باقی مانده از پرتوهای کیهانی در اتاق ابر وجود الکترون با بار مثبت را اثبات کند.

وی خاطرنشان کرد: الکترونی با بار مثبت به پوزیترون یا پادالکترون شناخته می‌شود و کشف اندرسون باعث شد پادماده از یک نظریه به واقعیت تبدیل شود؛ البته تشخیص یک توده پادماده از ماده امکان‌پذیر نیست و برای این کار تنها باید به درون اتم‌ها برویم و آن‌ها را به صورت جدا از هم بررسی کنیم.

این کارشناس‌ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده ادامه داد: ذرات بنیادی در فیزیک به دو دسته ذره و پادذره تقسیم می‌شود که پادذره‌ها جرمی برابر با ذره متناظر خود و بار الکتریکی مخالف با آن را دارد؛ در واقع در پادذره بار هسته منفی و بار مدار مثبت است درصورتی‌که در ذره این مسئله کاملاً برعکس است.

کد خبر 551016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.