تشدید بیماری آسم به‌واسطه آلایندگی ناشی مازوت

عضو هیئت علمی گروه ریه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: استفاده از سوخت‌های آلوده در کلانشهرهای ایران یکی از تهدیدکننده‌های کلی دستگاه تنفسی بدن در فصل سرما با پدیده وارونگی هوا است و باعث ایجاد سرفه‌های شدید شده و کسانی که دچار بیماری آسم هستند شدت بیماری آنها بیشتر از قبل می‌شود.

اسدالله اسدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تأثیر مازوت در شدت آلایندگی هوا و تهدید دستگاه تنفسی بدن انسان، اظهار کرد: متأسفانه استفاده از سوخت‌های آلوده در کلانشهرهای ایران یکی از تهدیدکننده‌های کلی دستگاه تنفسی بدن است و به خصوص در فصل سرما که پدیده وارونگی و دود مه اتفاق افتاده و این شرایط بر غلظت آلاینده‌های هوا اضافه می‌کند باعث بروز بیماری‌های متعدد کوتاه‌مدت و سرطان‌ها در بلندمدت می‌شود.

اثرات مازوت در سالمندان و کودکان

وی اضافه کرد: استفاده از سوخت‌هایی مثل مازوت درجات آلایندگی هوا را افزایش می‌دهد که اثرات فوری آن در بین کودکان، سالمندان و بیماران قلبی بسیار واضح‌تر است؛ در بین افراد سالم نیز درجاتی از علائم تنفسی مانند برونشیت حاد را ایجاد می‌کند همچنین غلظت آلایندگی هوا عوارض کوتاه‌مدتی مثل سرفه و خلط گلو را نیز ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی گروه ریه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: در اپیدمی کرونا و در شرایط سخت ابتلا به سویه و جهش‌های کرونا نیز قرار داریم؛ بسیاری از شهروندانی که دچار علائم تنفسی می‌شوند بر این باور هستند که به «اومیکرون» جهش جدید کرونا مبتلا شده‌اند، اما باید بدانند در شرایط فعلی آلایندگی هوا می‌تواند اثرات منفی را در دستگاه تنفسی آنها ایجاد کند که بعد از مدتی به صورت برونشیت حاد بروز پیدا کند.

اسدیان تصریح کرد: استفاده از مازوت در کلانشهرها باعث می‌شود شدت بیماری کسانی که دچار آسم هستند افزایش یابد. با افزایش آلایندگی افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند به دلیل اختلال در اکسیژن‌رسانی با تشدید بیماری خود مواجه می‌شوند که همه این موارد جزو عوارض کوتاه‌مدت آلودگی هوا است.

آلایندگی هوا عوارض درازمدت نیز دارد

عضو هیئت علمی گروه ریه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: آلایندگی هوا عوارض درازمدت نیز داشته و ایجاد برونشیت مزمن و بروز انواع سرطان‌های دستگاه تنفسی و درگیری سیستم‌های دیگر بدن را نیز به همراه دارد؛ یکی از آلاینده‌های مضر در بروز سرطان‌ها از جمله سرطان ریه در درازمدت سوخت مازوت است.

کد خبر 551002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.