تاثیر استفاده از تکنولوژی در راندمان دستگاه سرمایشی

از جمله مهمترین مواردی که در زمان خرید دستگاه‌های سرمایشی در نظر گرفته می‌شود میزان مصرف انرژی دستگاه‌ها است.

بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز دنیا در تولید تجهیزات سرمایشی علاوه بر تأثیر بسزایی که بر مصرف انرژی این دستگاه‌ها می‌گذارد در افزایش راندمان و بهره‌وری آنها نیز بسیار مؤثر است. در این نوشته به بررسی تأثیرات استفاده از تکنولوژی‌های نوین بر راندمان و بهره‌وری دستگاه‌های سرمایشی خواهیم پرداخت.

آبسردکن ها:

آبسردکن از جمله پراستفاده ترین دستگاه‌های سرمایشی می‌باشند که در فصول گرم سال و به منظور تولید آب خنک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها به دلیل تنوع بسیار بالایی که دارند از تکنولوژی‌های مختلفی به منظور تولید سرما استفاده می‌کنند. مرسوم ترین روش مورد استفاده، بهره‌مندی از کندانسور، اواپراتور و کمپرسور مخصوص می‌باشد که در این حالت سیم‌های مسی کمپرسور دور تا دور مخزن آب را گرفته و با خنک شدن این سیم‌ها مخزن خنک شده و در نتیجه آب داخل مخزن نیز خنک می‌شود.

به منظور افزایش بهره‌وری در این سیستم می‌توان از لوله‌هایی با درصد بالاتری از مس استفاده کرد. همچنین جنس مخزن نیز در این مورد بسیار اهمیت دارد. در برخی از موارد که نیاز به آب بسیار خنک در محیطی گرم وجود دارد تکنولوژی‌های جدید می‌تواند کمک بسیاری به کاربران کند. در جدیدترین تکنولوژی که بیشتر در دستگاه‌های سفارشی و گران قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد، اواپراتور مخصوصی به صورت مستقیم در داخل مخزن ابسردکن قرار می‌گیرد. بدین ترتیب انتقال سرما با سرعت بالاتری اتفاق افتاده و از سوی دیگر سرمای بیشتری نیز منتقل می‌شود. همانطور که اشاره شد این روش بیشتر در دستگاه‌هایی که در مناطق گرمسیری با دمای بالا قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت آبسردکن Eig شاپ بسته به ظرفیت مخزن و همینطور نوع تکنولوژی مورد استفاده در دستگاه متفاوت می‌باشد. اما این تولید کننده سعی کرده است که همواره با وارد کردن تکنولوژی‌های نوین به داخل کشور، هزینه‌ی کلی خرید محصولات را کاهش دهد.

همچنین در مدل‌های جدیدتر آبسردکن ها، امکان استفاده از آبسردکن و آبگرم کن در کنار همدیگر فراهم شده است. این مدل‌ها که به آبسردکن های دوکاره معروف است، بیشتر برای استفاده در ادارات، مطب پزشک و … مناسب می‌باشد.

یخساز ها:

یخساز ها از دیگر ابزارهای سرمایشی می‌باشند که با ورود تکنولوژی به تولید آنها مصرف انرژی دستگاه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. استفاده از یخساز در صنایع مختلف همچون بچینگ بتن یا صنایع شیلات و … بسیار مرسوم بوده و لزوم تولید سریع یخ و همینطور یخ‌هایی با ساختار مشخص بسیار ضروری می‌باشد. از این رو استفاده از شیوه‌های جدید تولید سرما در این دستگاه‌ها و همینطور امکان تولید انواع اشکال یخ به صورت‌هایی همچون انباشته، پولکی، قالبی، حبه‌ای و… کمک بسیاری در تولید یخ مناسب خواهد کرد.

تاثیر استفاده از تکنولوژی در راندمان دستگاه سرمایشی

در یخساز ها نیز بیشتر از سیستم‌های مرسوم و معمولی موجود در آبسردکن ها شامل اواپراتور، کندانسور و کمپرسور استفاده می‌شود و بیشتر بخش بدنه‌ی داخلی و استفاده از شیوه‌های برش و تولید یخ در آنها مدنظر می‌باشد.

سردخانه جسد:

سردخانه جسد دستگاهی به منظور نگهداری جسد به صورت سالم می‌باشد که با توجه به کاهش دما به مقداری مشخص هم از فروپاشی بافت بدن جلوگیری می‌کند و هم از یخ زدگی آن جلوگیری خواهد کرد.

سردخانه جسد بیشتر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، آرامستان ها و به طور کلی مکان‌هایی که نیازمند نگهداری اجساد می‌باشند مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم‌های سرمایشی مورد استفاده در این دستگاه‌ها شباهت بسیاری به سیستم‌های مورد استفاده در آبسردکن های معمولی دارد با این تفاوت که درجه اهمیت استفاده از بدنه مناسب و همینطور عایق بندی مناسب در این دستگاه‌ها بسیار بالا می‌باشد.

اهمیت عایق بندی مناسب در این دستگاه‌ها از دو جنبه مهم می‌باشد:

- یک این که در صورت قطع برق و نبود سیستم‌های جایگزین برای تولید برق، اگر سیستم عایق بندی مناسبی داشته باشد، امکان اینکه دما را برای مدت زمان بیشتری خنک نگه دارد بالا خواهد بود.

- دوم اینکه جلوگیری از کاهش سریع دما می‌تواند به سیستم اجازه دهد که موتور را برای مدت زمان بیشتری در حالت آماده به کار قرار دهد و از این رو طول عمر سیستم بیشتر از پیش افزایش پیدا خواهد کرد.

مورد دوم با توجه به یک سیستم کنترل دما تنظیم می‌شود. در این سیستم دمای حداکثر و حداقلی که مد نظر اپراتور می‌باشد تعیین شده و سپس دستگاه روشن می‌شود. با توجه به استفاده از سیستم عایق بندی مناسب در دستگاه‌ها، کنترلر مخصوص زمانی که دما به کمترین مقدار تعیین شده می‌رسد سیستم را خاموش می‌کند. سپس تا زمانی که این دما به بیشترین دمای تعیین شده برسد سیستم در حالت آماده به کار بوده و موتور خاموش باقی خواهد ماند. خاموش شدن موتور هم در کاهش مصرف انرژی تأثیر گذار است و هم اینکه طول عمر دستگاه را افزایش خواهد داد.

سخن پایانی:

بهبود ساختار دستگاه‌های سرمایشی قدیمی، فقط شامل استفاده از موتورها و یا کمپرسورهای مدرن نمی‌شود. به نوعی می‌توان گفت کاهش هدررفت انرژی با استفاده از افزایش توان عایق بودن دستگاه، تأثیر بسیاری بر کاهش هدررفت انرژی داشته و از سویی دیگر تأثیر بسیاری در عملکرد صحیح موتور و سایر متعلقات آن خواهد داشت.

کد خبر 550998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.