کسری ۴۱۸ میلیون متر مکعبی آبخوان مهیار/فعالیت راه‌آهن با وجود تهدید فرونشست

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به رفت‌ و آمد روزانه ۱۰ قطار مسافربری و باری در منطقه مهیار با وجود وضعیت بحرانی، ‌گفت: مخزن آبخوان در دشت مهیار ۴۱۸ میلیون متر مکعب کسری آب دارد و میزان افت سطح آب در منطقه نیز نسبت به میانگین بلندمدت ۴۷ متر کاهش را نشان می‌دهد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ۱۰۰ کیلومتر از راه‌آهن استان اصفهان از منطقه مهیار و شهرضا عبور می‌کند که تحت حوزه مدیریتی راه‌آهن استان اصفهان و فارس قرار دارد و پنج ایستگاه نیز در این مسیر وجود دارد.

وی با اشاره به رفت و آمد روزانه سه قطار مسافربری و دو قطار باری در منطقه مهیار، ادامه داد: می‌توان گفت روزانه ۱۰ ترن در این محور رفت و آمد دارند و با توجه به گزارشی که درباره شکاف زمین‌های اطراف راه‌آهن منتشر شده بود، تیم‌های زمین‌شناسی در اطراف منطقه مستقر شدند و پس از بازدید، بررسی‌های لازم حفاظت و ایمنی خطوط ریلی در برابر فرونشست انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اجرای مانور عملیاتی امدادی در یک ماه اخیر را یکی از اقدامات انجام شده در زمینه فرونشست این منطقه دانست و گفت: به اداره راه‌آهن فارس نیز اعلام کردیم تا مطالعات فرونشست زمین و تأثیر آن در شبکه ریلی را بررسی کند.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین در منطقه مهیار تاکنون خسارتی نداشته است، ادامه داد: شکاف‌هایی که در زمین‌های اطراف کنار ریل در بعضی مناطق گزارش شد، از سوی عوامل راه‌آهن بررسی میدانی شد و کنترل‌های لازم صورت گرفته است همچنین اداره راه‌آهن موظف شد علاوه بر سرعت بخشیدن به انجام مطالعات فرونشست زمین در این منطقه، تاب‌آوری و حفاظت از شبکه ریلی در برابر حوادث احتمالی را نیز اجرا کند.

فرونشست ۱۷ سانتی‌متری زمین در دشت مهیار

شیشه‌فروش دلیل فرونشست زمین در دشت‌های استان را برداشت‌های بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی دانست و ادامه داد: در بررسی‌هایی که سازمان زمین‌شناسی انجام داده است، نرخ سالانه فرونشست در دشت مهیار شمالی به حدود ۱۷ سانتی‌متر رسیده و برای بررسی وضعیت فرونشست در این منطقه، ایستگاه‌های جی‌پی‌اس نیز نصب شده است.

وی درباره تأسیسات زیربنایی دیگری که در دشت مهیار وجود دارد، گفت: نگرانی‌هایی درباره وضعیت دکل‌های برق منطقه نیز وجود داشت و مقرر شد شرکت برق برای رفع خطر در آن منطقه، با جابه‌جایی و استانداردسازی سیستم‌ها و تاب‌آوری شبکه‌های برق اقدامات لازم را انجام دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان یکی از مصوبات شورای عالی آب را اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی به منابع آب معرفی کرد و یادآور شد: در استان اصفهان ۳۵ محدوده مطالعاتی شناسایی شده است که ۲۷ محدوده از این تعداد، تحت تأثیر فرونشست زمین قرار دارند و شامل مناطقی مانند دشت کاشان، آران و بیدگل، بادرود و اردستان، دشت اصفهان–مهیار، اصفهان–برخوار می‌شود.

مسدود کردن هفت هزار و ۵۴۷ حلقه چاه غیرمجاز از سال ۱۳۸۴ تاکنون

وی میزان کسری مخزن آبخوان در دشت مهیار را ۴۱۸ میلیون متر مکعب دانست و افزود: میزان افت سطح آب در منطقه نیز نسبت به میانگین بلندمدت ۴۷ متر کاهش را نشان می‌دهد، بر همین اساس، وظایف همه بخش‌ها درباره فرونشست تعیین و به دستگاه‌ها ابلاغ شده و در حال پیگیری است.

شیشه‌فروش مسدود کردن هفت هزار و ۵۴۷ حلقه چاه غیرمجاز از سال ۱۳۸۴ تاکنون در استان اصفهان را یکی از اقدامات انجام شده برای کاهش پیامدهای فرونشست زمین دانست و گفت: در این حدود هفت هزار کنتور هوشمند نیز بر روی چاه‌های آب استان نصب شد.

انجام مطالعات فرونشست زمین و اجرای طرح‌های تاب‌آوری سیستم‌ها

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ادامه فعالیت راه‌آهن در دشت مهیار با وجود تهدید فرونشست زمین، مشکلی ایجاد نمی‌کند، توضیح داد: نشست تخصصی با مشاوران و استادان دانشگاه برای تصمیم‌گیری در این باره برگزار شده است و تاب‌آوری سیستم‌ها را به همه دستگاه‌ها اعلام کردیم تا تأسیسات خود را در برابر حوادث محتمل، تاب‌آور و ایمن‌سازی کنند، دستورالعملی نیز به همه بخش‌ها ابلاغ شده است که مطابق با آن مطالعات اقدامات لازم انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره برآورد بودجه مورد نیاز اجرای طرح‌های پیشگیری و کنترل فرونشست زمین، افزود: خطوط ریلی که از منطقه مهیار می‌گذرد، تحت مدیریت راه‌آهن استان‌های یزد، فارس و اصفهان است که این دستگاه‌ها در کنار شرکت‌های آب، برق و گاز، مکلف شدند در انجام مطالعات فرونشست زمین و اجرای طرح‌های تاب‌آوری سیستم‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

کد خبر 550860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.