کریپتون؛ سکوی پرتابی برای استارتاپ‌ها

یک دکترای شیمی آلی گفت: کریپتون به دلیل اینکه همیشه زیر سایه نئون، رادون و آرگون قرار می‌گرفت زیاد مورد توجه نبود، به همین دلیل تحقیق پیرامون این گاز می‌تواند سکوی پرتابی برای استارتاپ‌ها محسوب شود و با ترکیب آن با گازهای دیگر محصولات خوبی را ارائه دهند.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه کریپتون عنصر شماره ۳۶ جدول تناوبی است، اظهار کرد: این عنصر در گروهی به نام گازهای نجیب قرارگرفته است و ساختاری شبیه به عناصرهای قبل و بعد خود دارد.

وی افزود: این عنصر گازی بدون رنگ، بو، طعم و بسیار کم خطر است؛ تاریخچه پیدایش آن به اواخر سال ۱۸۹۵ الی ۱۸۹۸ بازمی‌گردد و توسط فردی انگلیسی کشف شد که با این اکتشاف توانست نوبل ۱۹۰۴ را به نام خود ثبت کند و این مسئله نشان می‌دهد اهمیت این گاز از ابتدا مورد توجه بوده است.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: تمامی گازهای نجیب به جز هلیوم خاصیت فلوئورسنت دارد و می‌تواند از خود نور ساطع کند به همین دلیل از گازهای نئون، آرگون و کریپتون در لامپ‌های LED در کاربردهای پزشکی استفاده می‌شود.

وی اشاره کرد: کریپتون می‌توان یک حلقه واسطه بین نئون، زنون و دیگر گازها شود تا کاربرد آن‌ها را افزایش دهد؛ در عکس‌برداری‌هایی مانند سونوگرافی، سی‌تی اسکن، MRI و غیره از لامپ‌هایی که به وسیله این گازها تولید شده است استفاده می‌شود که این تکنولوژی بسیار جدید و به‌روز است.

یوسفی در رابطه با خطرات کریپتون گفت: این گاز می‌تواند کمی خطرناک نیز محسوب شود و اگر میزان غلظتش در جو بیش از حد مطلوب شود باعث ایجاد حالت تهوع، استفراغ و کاهش هوشیاری شود و در مواقع بسیار کم ممکن است باعث مرگ نیز شود، اما این مورد بسیار کم دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: کریپتون به دلیل اینکه همیشه زیر سایه نئون، رادون و آرگون قرار می‌گرفت زیاد مورد توجه نبود، به همین دلیل تحقیق پیرامون این گاز می‌تواند سکوی پرتابی برای استارتاپ‌ها محسوب شود و با ترکیب آن با گازهای دیگر محصولات خوبی را ارائه دهد.

این دکترای شیمی آلی در رابطه با دیگر کاربرد کریپتون گفت: کریپتون در صنعت نیز کاربرد دارد و مقدار کمی می‌تواند در زمینه رادیواکتیو استفاده شود زیرا دارای ایزوتوپ است و حدود پنج الی ۶ عدد از ایزوتوپ‌های آن پایدار و دیگر ایزوتوپ‌ها ناپایدارند به همین دلیل در تلاشند که از آن در راکتور هسته‌ای و بمب اتم استفاده کنند و آن را از نجیب بودن خارج کنند.

وی اشاره کرد: هلیوم تا به امروز بسیار مطرح بوده و کاربرد آن در تمام سطح جامعه شناخته شده است، به همین دلیل بهتر است که استارتاپ‌ها تحقیقات خود را به سمت آرگون و کریپتون هدایت کنند و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند؛ البته به دلیل اینکه کریپتون عنصری ناشناخته است؛ به ناچار افراد باید عنصری در کنارش قرار دهند تا بهتر از خاصیت‌های آن استفاده کنند.

کد خبر 550809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.