جدیدترین تکنولوژی‌های مدیریت هوشمند بازیافت شهری

بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که میزان انباشتگی ضایعات در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ به بیش از چهار میلیارد تن در سال برسد. تدابیر هوشمندانه‌ای برای مدیریت این حجم از ضایعات لازم است که بدون شک، بخش اعظم آن از طریق پیشرفت تکنولوژی محقق خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جمعیت شهرهای سراسر جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه با سرعتی باورنکردنی رو به افزایش است که این پدیده به سهم خود، الگوهای مصرف و در نتیجه افزایش ضایعات را تحت تأثیر قرار داده است و به نظر می‌رسد که دیگر رو به کاهش نهد. بدون شک در پی انباشتگی مواد زائد در گوشه و کنار کره آبی، محیط زیست، کیفیت هوا و تغییرات اقلیمی لطمه‌هایی جبران‌ناپذیر را تجربه خواهد کرد که این اتفاق، در تهدید سلامت بشر نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. البته به نظر می‌رسد که مدیران شهرهای سراسر جهان به مراتب بیشتر از گذشته ذهن خود را بر مدیریت ضایعات متمرکز کرده و بهره‌مندی از تکنولوژی و شیوه‌های هوشمند را در این راستا بسیار حائز اهیمت دانسته‌اند. در ادامه به معرفی جدیدترین تکنولوژی‌های هوشمند مدیریت ضایعات در سراسر جهان پرداخته می‌شود.

جدیدترین تکنولوژی‌های مدیریت هوشمند بازیافت شهری

سنسورهای تعیین میزان سطح ضایعات

خانه‌ها و مراکز تجاری در اغلب نقاط دنیا دارای برنامه خاصی برای بیرون گذاشتن مواد زائد خود هستند که توسط شهرداری‌ها مشخص می‌شود. خدمات روزانه و هفتگی شهرداری‌ها برای جمع‌آوری زباله‌ها و مواد قابل بازیافت در اغلب نقاط دنیا رایج است که با این حال، در بعضی از شهرها این کارآمدی خدمات رضایت‌بخش نیست.

اخیراً بسیاری از مدیران شهری به منظور کاهش تردد بین دفن‌گاه‌های زباله و مناطق شهری به مردم و کمپانی‌ها پیشنهاد داده‌اند سنسورهایی دیجیتالی را روی سطل‌های زباله با هر اندازه‌ای نصب کنند و از این طریق به داده‌های لازم در خصوص میزان زباله جمع‌آوری شده دسترسی پیدا کنند که این کار به سهم خود می‌تواند مقامات مسئول را از زمان تقریبی پر شدن سطل‌ها در هر محله شهری آگاه می‌کند و آن‌ها را به ارائه خدمات در زمان واقعی سوق می‌دهد. نتیجه عمل کاملاً مشهود است؛ سطل‌های زباله در بهترین زمان ممکن یعنی به هنگام پر شدن کامل و قبل از سرریزی ضایعات جمع‌آوری می‌شود و همین امر رفت‌وآمدها را به دفن‌گاه‌های زباله در خارج شهر که خود در انتشار گازهای آلاینده ناشی از دود وسایل نقلیه سهیم است، بهینه می‌کند.

جدیدترین تکنولوژی‌های مدیریت هوشمند بازیافت شهری

ربات‌های بازیافت هوش مصنوعی

بدیهی است که مراکز بازیافت، نقشی بسیار حیاتی در کاهش مقدار ضایعات انباشته در دفن‌گاه‌های زباله و آبراه‌های شهری ایفا می‌کند. البته کارکرد این مراکز طی دوران شیوع بیماری کووید -۱۹ با مشکلات بسیاری مواجه شده؛ چراکه بخش اعظم نیروی کار خود را از دست داده است. اما خبر خوش اینکه ربات‌های بازیافت که نیروی لازم خود را به شیوه هوش مصنوعی تأمین می‌کند، طی این روزهای بحرانی به کمک مدیران شهری آمده و در بازیافت ضایعات نقش مهمی را به عهده گرفته است.

این ربات‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که به خوبی و درستی مواد زائد را دسته‌بندی می‌کند و نیاز به نیروی کار انسانی را برای انجام اقدام مشابه به حداقل می‌رساند. این استراتژی نه تنها در درازمدت هزینه بازیافت را کاهش خواهد داد بلکه به تفکیک بهتر ضایعات کمک زیادی خواهد کرد و این امر به سهم خود در کاهش انباشتگی مواد زائد در دفن‌گاه‌های زباله نقش مهمی به عهده خواهد داشت.

جدیدترین تکنولوژی‌های مدیریت هوشمند بازیافت شهری

مکانیسم‌های تعیین وزن کامیون‌های زباله

مکانیسم‌های وزن‌گیری همچون سنسورهای تعیین سطح زباله‌ها عمل می‌کند؛ به این صورت که روی کامیون‌ها نصب می‌شود و مدیران را در ارزیابی زمان پر شدن هر کامیون از ضایعات آگاه می‌کند. در واقع، این مکانیسم‌ها، وزن ضایعات موجود در هر کامیون را به طور لحظه‌ای به مرکز پردازش اطلاعات خبر می‌دهد که در نتیجه آن، مقامات مسئول از زمان تقریبی پر شدن کامیون‌ها باخبر می‌شوند و برای تخلیه آن، راننده را آگاه می‌کنند. مدیران شهری می‌توانند از این تکنولوژی برای تعیین زمان دقیق فرستادن کامیون‌ها به دفن‌گاه‌های زباله در خارج از شهرها اقدام کنند تا رفت و آمد زودهنگام آن‌ها و انتشار گازهای آلاینده را به حداقل برسانند.

جدیدترین تکنولوژی‌های مدیریت هوشمند بازیافت شهری

لوله‌های زباله پنوماتیک

در پی افزایش قابل توجه جمعیت شهرها، نیاز به یافتن رویکردهایی برای مدیریت ضایعات بیشتر می‌شود؛ زیرا عکس این قضیه یعنی سهل‌انگاری در مدیریت مواد زائد می‌تواند به انباشته شدن ضایعات حتی در کوچه پس کوچه‌های شهری منجر شود که البته تبعات منفی این رویداد بر همگان آشکار است. کارکنان شهرداری در بعضی از نقاط دنیا در تلاش هستند از طریق نصب سطل‌های زباله پنوماتیک که مجموعه‌ای از لوله‌های زیرزمینی را به هم وصل می‌کند، این بحران را به حداقل برسانند و در جمع‌آوری ضایعات نقش مهمی ایفا کنند. در این تکنولوژی، ضایعات از طریق لوله‌های نصب شده در زیرزمین به سمت مرکز دفن ضایعات هدایت می‌شود و در نتیجه، وجود مواد زائد در سطح معابر عمومی شهری به حداقل می‌رسد.

جدیدترین تکنولوژی‌های مدیریت هوشمند بازیافت شهری

سطل‌های فشرده‌ساز ضایعات

کمپانی Ecube Labs که به تولید سطل‌های زباله هوشمند و دستگاه‌های جمع کننده زباله قابل حمل با انرژی خورشیدی می‌پردازد، اخیراً نوعی سطل زباله هوشمند با اندازه کوچک ایجاد کرده است که ضایعات را پس از فشرده کردن به داخل سطل هدایت می‌کند و جالب اینکه نیروی لازم برای این کار را از انرژی خورشیدی می‌گیرد. از دیگر قابلیت‌های این سطل‌های زباله می‌توان به ارسال داده‌ها به مرکز در هنگام پر شدن آن‌ها اشاره کرد که این کار از سرریز شدن ضایعات خودداری به عمل می‌آورد.

جدیدترین تکنولوژی‌های مدیریت هوشمند بازیافت شهری

کد خبر 550598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.