لزوم گسترش فضای سبز برای ارتقای کیفیت زندگی شهری

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: نبود فضاهای باز و سبز در شهرهای پرازدحام و شلوغ امروزی، کیفیت زندگی شهری را کاهش می‌دهد و هزینه زیادی را بر مدیریت شهری و ساختارهای زیست‌محیطی شهر تحمیل می‌کند.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تعیین سرانه‌های شهری متناسب با جمعیت و جانمایی و مکان‌یابی صحیح آن‌ها از مهم‌ترین وظایف برنامه‌ریزان شهری است.

وی با بیان اینکه توجه به سرانه فضای سبز و حفظ تعادل‌های طبیعی در شهرها به خصوص شهرهای پرجمعیت و صنعتی اهمیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: سرانه‌های خدماتی ازجمله سرانه فضای سبز در طرح‌های شهری پیش‌بینی می‌شود؛ اما این سرانه‌های پیش‌بینی شده در اکثر موارد محقق نمی‌شود و تغییر کاربری اتفاق می‌افتد.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تاکید کرد: این مسئله درخصوص سرانه فضاهای آموزشی نیز مشهود است و دلیل آن نیز کم‌اهمیت قلمداد کردن سرانه برخی فضاهای شهری، نبود مدیریت واحد و نبود بسترهای قانونی است.

وی ادامه داد: فضاهای سبز نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و بهبود شرایط زیست‌محیطی شهرها دارد؛ اما امروزه چندان در طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهری مورد توجه نیست.

ابراهیمی تصریح کرد: حفظ و گسترش فضاهای سبز در سطح محلات و مناطق شهری، همچنین ایجاد بوستان‌های کوچک محلی نقش مهمی در افزایش سرانه فضای سبز شهر دارد و کیفیت زندگی را در سطح شهر و محلات آن افزایش می‌دهد.

وی گفت: نبود فضاهای باز و سبز در شهرهای پر ازدحام و شلوغ امروزی کیفیت زندگی شهری را کاهش می‌دهد و هزینه زیادی را بر مدیریت شهری و ساختارهای زیست محیطی شهر تحمیل می‌کند.

کد خبر 550428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.