مناطق آزاد واحدهای عملیاتی خنثی‌کننده جنگ اقتصادی است

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اهمیت ویژه حکم‌رانی یکپارچه در مناطق آزاد، گفت: این مناطق از ظرفیت گسترده‌ای برای خنثی‌سازی جنگ اقتصادی برخوردار است که باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای استفاده از این ظرفیت در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار غلامرضا جلالی در دیدار «سعید محمد» دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که به میزبانی دبیرخانه این شورا انجام شد، به تبیین نکاتی درباره اهمیت موضوع پدافند غیرعامل پرداخت و اظهار کرد: پدافند غیرعامل از جمله موضوع‌هایی است که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) همواره بر اهمیت آن و ضرورت همکاری مسئولان دستگاه‌های اجرایی با سازمان پدافند غیرعامل کشور، تاکید داشته‌اند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه به تشریح اهمیت نقش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان واحدهای عملیاتی خنثی کننده جنگ اقتصادی و تحریم‌های دشمن پرداخت و افزود: در این حوزه ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌توان از آن جهت برنامه‌ریزی عملیاتی رفع چالش‌های اقتصادی کشور بهره برد.

لزوم تمرکز مناطق آزاد بر استفاده از ظرفیت‌های بانک‌های بین‌المللی

جلالی با اشاره به نقش شورای عالی مناطق آزاد در استفاده از ظرفیت‌های بانک‌های بین‌المللی، گفت: باید همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و جهانی به سمت حذف دلار و استفاده از ظرفیت تبادلات مالی دوجانبه سوق پیدا کند.

مناطق آزاد دروازه ورود تکنولوژی‌های مدرن و کارآمد به کشور

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری از سخنان خود، مناطق آزاد را دروازه ورود تکنولوژی‌های مدرن و کارآمد به کشور دانست و افزود: این مناطق می‌تواند نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت کشور ایفا کند. البته باید از تبدیل شدن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دروازه واردات و قاچاق غیر رسمی جلوگیری شود.

توجه به ملاحظات پدافند غیرعامل در صنایع مستقر در مناطق آزاد

جلالی با اشاره به لزوم استقرار ضابطه‌مند صنایع در مناطق آزاد و درنظرگرفتن ملاحظات پدافند غیرعامل عنوان کرد: باید در کنار توسعه، به ایمنی و امنیت آن نیز توجه و آمادگی‌های لازم جهت جلوگیری از مخاطرات صنعتی و امنیتی در آن‌ها لحاظ شود.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی جهت رفع آسیب‌پذیری‌های زیرساختی مناطق آزاد و پیش‌بینی برنامه‌های سالیانه جهت آموزش، فرهنگ‌سازی و تدوین طرح‌های عملیاتی و برگزاری مانورهای ارتقای آمادگی برابر تهدیدها از دیگر موضوع‌های مطرح شده توسط رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بود.

برنامه مناطق آزاد برای ایجاد تحول اقتصادی و فرهنگی

سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در ادامه این دیدار به ارائه گزارشی از وضعیت فعلی مناطق آزاد و مقایسه تطبیقی آن با وضعیت مناطق آزاد موفق در دنیا و چالش‌های این حوزه در سنوات گذشته پرداخت.

وی بر عزم دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر ایجاد تحول در مدیریت این مناطق در جهت حرکت در مسیر رسالت اصلی تعیین شده تاکید کرد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در ادامه به تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر ایجاد تحول اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی‌هایی در راستای تحقق این مهم و سرمایه‌گذاری در جهت تولید، صادرات، ارزآوری، تأمین کالای اساسی و توسعه تکنولوژی و فناوری در مناطق آزاد در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته محمد، پیش‌نیاز دست‌یابی به همه اهداف راهبردی در مناطق آزاد پیاده‌سازی حکم‌رانی یکپارچه ابلاغ شده در ماده ۶۵ قانون احکام توسعه دائمی است.

کد خبر 550392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.