حرف‌های طلایی در «سرزمین آواز»

بابک رجبی از هنرمندان موسیقی در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود آلبوم «سرزمین آواز» را در قالب یک مجموعه آموزشی با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با دستگاه‌های موسیقی ایرانی منتشر کرد.

به گزارش ایمنا، آلبوم «سرزمین آواز» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم‌های منتشر شده در بازار موسیقی است که با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با دستگاه‌های موسیقی ایرانی توسط بابک رجبی منتشر شده است. «قصه شور»، «قصه ماهور»، «قصه نوا»، «قصه همایون»، «قصه سه گاه»، «قصه چهارگاه» و «قصه راست پنجگاه» عنوان قطعات آلبوم سرزمین آواز است.

بابک رجبی در توضیح این آلبوم نوشته است:

"آلبوم سرزمین آواز با هدف آشنایی با ردیف موسیقی ایرانی و با استفاده از هفت قصه موزیکال در هفت دستگاه اصلی ساخته شده است.

در این اثر گوشه‌های اصلی که به صورت بالا رونده و با تغییرات نت شاهد به وجود می‌آیند، موسیقی تشکیل دهنده قصه‌ها هستند. در هر قصه اکثر گوشه‌ها را ابتدا به صورت آوازی با ریتم آزاد و سپس به صورت ترانه ضرباهنگ می‌شنویم.

شخصیت اصلی هفت قصه به نام «آچاکاتورا» به دستگاه‌های مختلف می‌رود و گوشه‌ها را مکاشفه می‌کند. «آچاکاتورا» در زبان ایتالیایی نت زینتی است که در ابتدای نت اصلی قرار می‌گیرد، ولی فاقد ارزش زمانی است.

من در دوران دانشجویی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه همیشه به این فکر بودم که چگونه می‌توان از شیوه‌های آموزشی برای موسیقی سنتی ایران استفاده کرد و حالا که در همین دانشگاه تدریس می‌کنم خوشحالم که این آرزو جامه عمل پوشیده و در مقابل ما است. در این مسیر از زهرا حق‌جویی برای نوشتن ترانه‌ها و داریوش طلایی برای ترغیب و حمایت بنده سپاسگزارم."

منبع: مهر

کد خبر 550384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.