سبزِ پایدار

بیمارستان سبز و سالم، بیمارستانی است که سلامت مردم را با کاهش مداوم پیامدهای زیست‌محیطی و برطرف کردن سهم خود در بار بیماری‌ها ارتقا دهد. بیمارستان سبز و سالم ارتباط بین سلامتی انسان و محیط‌زیست را می‌شناسد و این شناخت را از طریق نوع اداره کردن، استراتژی و عملیات خود نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه کشورهای جهان تصمیم گرفته‌اند به سمت کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر پیش بروند؛ از این‌رو مصرف بهینه انرژی و استفاده از تجهیزات مناسب عاملی در پیشرفت کشور و کاهش آلودگی هوا نیز می‌شود. به همین دلیل امروزه بحث ساختمان و بیمارستان سبز نیز مطرح است که براساس آن ساختمان یا بیمارستان از استانداردهایی پیروی می‌کند تا مقدار مصرف انرژی را کاهش و میزان بهره‌وری را افزایش دهد. برای بررسی بیشتر موضوع انرژی و آشنایی با معنای سبز شدن سازه با ساسان صفریان، کارشناس‌ارشد انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

انرژی در دنیا چه جایگاهی دارد؟

جایگاه انرژی در دنیا به اندازه‌ای حائز اهمیت است که اصلی‌ترین مبحث را به خود اختصاص داده است و چالش تمام کشورها به صفر رساندن مصرف انرژی فسیلی و رفتن به سوی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مطرح است که اروپا نیز در این راستا برنامه‌ریزی‌های خوبی داشته است و بسیاری از کشورها مانند فرانسه‌، اسکاندیناوی و آلمان در این راه موفق بوده‌اند.

مصرف انرژی در ساختمان‌ها طبق چه پروتکلی بررسی می‌شود؟

در ایران آخرین استانداردی که در حوزه انرژی به سازمان نظام مهندسی ابلاغ شده مبحث ۱۹ است و بسیاری از مقررات و استانداردها را در ساختمان به‌روز کرده است. مبحث ۱۹ موارد موجود در سازه را شرح می‌دهد؛ به طور مثال سازه باید به شکلی طراحی شود که انرژی داخل ساختمان از طریق پل به بیرون هدایت نشود، البته مقدار انرژی‌ای که از ساختمان خارج می‌شود زیاد نیست، اما اگر این مقدار را در سطح کشور محاسبه کنیم به عدد قابل توجهی می‌رسیم، علاوه بر آن پوسته ساختمان که جزو معماری محسوب می‌شود، پنجره‌ها و سایه‌بان‌ها نیز می‌تواند در کاهش مصرف انرژی مؤثر محسوب شود.

آیا در مبحث ۱۹ تشکیلات ساختمان نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

بله؛ در این مبحث بعد از پل‌های حرارتی و پوسته به تشکیلات داخلی ساختمان می‌رسیم که به دو بخش الکتریکال و مکانیکال تقسیم می‌شود. استفاده از چراغ‌های LED که انرژی کمی مصرف می‌کند و دارای روشنایی بسیار است، چشم‌های الکترونیک و هوشمندسازی ساختمان در حوزه الکتریکال محسوب می‌شود. در حوزه مکانیکال نیز بحث سرمایش و گرمایش ساختمان بسیار مطرح است و تجهیزات فوق‌العاده‌ای برای کمک به کاهش مصرف انرژی در مبحث ۱۹ اشاره شده است که می‌توان از این تجهیزات دیگ‌های چگالشی را نام برد که راندمان آن بیش از ۱۰۰ درصد است و خود می‌تواند تولید انرژی گرمایی کند. در حوزه سرمایشی نیز سیستم‌های بسیاری وجود دارد که اکثراً هوشمند بوده و یک تکنولوژی بسیار خاص است که می‌تواند با حداقل مصرف انرژی سرمایش ساختمان را تأمین کند؛ این تجهیزات در مبحث ۱۹ نیز ذکر شده و در کشور نیز موجود است که با استفاده از آن‌ها میزان مصرف انرژی داخل ساختمان به حداقل می‌رسد.

مشکل کنونی ایران در حوزه بهره‌وری مناسب از انرژی چیست؟

متأسفانه مشکلی که در حوزه انرژی کشور حاکم است کم بودن تعداد شرکت‌هایی است که مصالح استاندارد تولید می‌کنند، به طور مثال در تولید پنجره دوجداره بیشتر شرکت‌ها استاندارد عمل نمی‌کنند و در نهایت محصول راندمان لازم را ندارد که این موضوع مشکل اساسی تولیدات کشور است و امیدواریم در سال‌های آینده با ارتقای سطح استاندارد به نقطه مطلوبی دست یابیم.

شرایط مصرف انرژی در زمینه بیمارستان سبز به چه صورت است؟

تفاوتی که سبز شدن بیمارستان با ساختمان دارد این است که در ساختمان انرژی را بر اساس متر مربع محاسبه می‌کنیم، اما در بیمارستان به طور مثال اتاق عمل که ۳۰ الی ۴۰ متر مساحت دارد با ساختمانی ۳۰۰ الی ۴۰۰ متری یک مقدار مصرف انرژی دارد به همین دلیل محاسبه انرژی بیمارستان‌ها بر اساس تعداد تخت موجود در آن انجام می‌شود.

سبز شدن بیمارستان به چه معنا است؟

هنگامی که یک مرکز درمانی می‌خواهد به سمت Green Hospital پیش برود شاید برخی تصور کنند که منظور ایجاد فضای سبز است، اما استفاده از گیاهان کم مصرف یکی از اهداف بیمارستان سبز است؛ در واقع سبز شدن بیمارستان به استانداردی آمریکایی اشاره می‌کند که در مبحث ۱۹ این استاندارد بومی‌سازی شده و بر اساس اقلیم کشور گواهی‌نامه آن تنظیم شده است.

برای سبز شدن بیمارستان چه ویژگی‌هایی مطرح است؟

در بیمارستان‌ها نیز مانند سایر ساختمان می‌توان از دیگ‌های چگالشی استفاده کرد. همچنین برای سرمایش نیز می‌توان از چیلرهای هوای خنک استفاده کنیم که در نقاطی که مشکل آب وجود دارد به بهترین شکل ممکن سرمایش ساختمان را تأمین می‌کند؛ هوشمندسازی موتورخانه و اجرای Smart Hospital در محیط بیمارستان نیز می‌تواند بهره‌برداری و بهره‌وری از انرژی مطلوب‌تر کند.

گواهی‌نامه بیمارستان سبز بر چه اساس تنظیم می‌شود؟

هنگامی که تمام موارد مطرح شده را در بیمارستان محاسبه کنیم به هر یک نمره‌ای اختصاص می‌یابد که حداقل آن سبز است. در واقع هر مقدار مصرف انرژی در بیمارستان کاهش یابد، سطح آن افزایش می‌یابد؛ به شکلی که اگر سطح مصرف انرژی تا ۴۵ درصد کاهش یابد بیمارستان سبز، تا ۶۵ درصد برنز، تا ۷۵ درصد نقره و بالای ۸۰ درصد طلایی می‌شود که در سطح طلایی بیمارستان کمترین مصرف انرژی و بیشترین بهره‌وری از طبیعت را دارد.

آیا تجهیزات مورد نیاز برای بیماستان‌های سبز در ایران تولید می‌شود؟

بله. تقریباً بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌های سبز یا تولید داخل بوده یا در داخل مونتاژ شده است و امیدواریم طی سال‌های آتی تمام تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور تولید شود تا وابسته به خارج از کشور نباشیم.

آیا برای رسیدن به سطح بیمارستان سبز رعایت شرایط ذکر شده کافی است؟

خیر. هنگامی که بیمارستان از نظر پوسته، پل‌های حرارتی، تجهیزات مکانیک و الکتریکی در سطح مطلوب تنظیم شد مبحث انرژی‌های تجدیدپذیر مطرح می‌شود که نمره بسیار بالایی در رتبه‌بندی دارد؛ استفاده از آب گرم‌کن‌های خورشیدی و تأمین بخشی انرژی با پنل‌های خورشیدی دارای نمره است، همچنین با استفاده از آن‌ها در مصرف انرژی به حداقل ممکن رسیده و بازدهی بهتری خواهیم داشت. تمام این موارد با یکدیگر جمع و تبدیل به یک گواهی‌نامه شده که بر اساس آن سبز بودن یک ساختمان یا بیمارستان تأیید می‌شود.

بیمارستان سبز علاوه بر گواهی‌نامه مدارک دیگری نیاز دارد؟

بله. علاوه بر موارد گفته شده، گواهی‌نامه بیمارستان سبز ملزم به دریافت دو استاندارد دیگر نیز می‌شود؛ یکی از آن‌ها استاندارد ایزو ۵۰ هزار است که مربوط به مدیریت انرژی می‌شود که بیمارستان‌هایی با زیرساخت خوب از نظر چارت سازمانی می‌تواند این استاندارد را اخذ کند، دیگری استاندارد ۱۶ هزار است که مربوط به موتورخانه و رعایت پروتکل‌های تولید مونوکسیدکربن در بخش گرمایش است. همچنین علاوه بر این دو استاندارد ایزو ۱۴ هزار نیز وجود دارد که مربوط به حفاظت از محیط زیست و پسماند بیمارستان‌ها است.

آیا در ایران مواردی از بیمارستان‌های سبز وجود دارد؟

بله؛ نمونه این بیمارستان‌ها در آمریکا و اروپا بسیار است، اما اگر بخواهیم در ایران و اصفهان بررسی کنیم، دانشگاه علوم پزشکی تعدادی از بیمارستان‌ها را به این سمت هدایت کرده است و طی سال‌های آتی، حداقل سه بیمارستان در شهرستان اصفهان و اطراف آن می‌توانند این استاندارد را دریافت کنند.

کد خبر 550258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.