نگاه جدید مدیران شهری به توسعه تعاونی مصرف؛ الگویی برای کشور

«تغییرهای بزرگ و منحصربه‌فردی در محل جدید شرکت تعاونی کارمندان شهرداری اصفهان ایجاد شده تا براساس استانداردهای موجود خدمات کاملی به کارکنان شهرداری در جهت رفع نیازشان ارائه شود؛ اما در این مسیر چالش‌های فراوانی وجود داشته است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر نهاد و ارگانی در تلاش است تا خدمات رفاهی به کارمندان خود ارائه دهد، شهرداری اصفهان نیز سال‌ها است این اقدام را برای کارمندان خود انجام داده و در حال توسعه تعاونی کارمندان خود و جابه‌جایی آن به محلی مناسب‌تر است تا بتواند خدمات بهتر و بیشتری را به کارمندان خود ارائه دهد.

وجود استانداردهای لازم برای داشتن شرکت تعاونی که بتواند خدمات مورد نیاز مراجعان خود را تأمین کند، بسیار مهم است. به‌طورقطع در این مسیر چالش‌ها و معضل‌های فراوانی وجود دارد که مسئولان امر باید با برنامه‌ریزی و تلاش از آن عبور کنند تا با پیشرفت به هدف نهایی که ارائه خدمات کامل و مورد نیاز به کارکنان است، دست یابند.

یکی از مشکل‌های بزرگ محل فعلی شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری، جای پارک و فضای کم آن بود که راه‌اندازی ساختمان جدید در زمینی به وسعت ۹ هزار مترمربع با مشارکت بخش خصوصی، نقطه‌عطفی در رفاه کارکنان شهرداری و سهام‌داران شرکت تعاونی خواهد بود تا حتی سایر شهروندان نیز به راحتی ارزاق، مواد پروتئینی، میوه و تره‌بار، پوشاک، لوازم‌خانگی، صنایع چوبی و منسوجات مورد نیاز خود را با کمترین قیمت از این فروشگاه تهیه کنند.

شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری در مسیر توسعه

سعید خاکی، مدیرعامل شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری اصفهان می‌گوید: حدود ۳۵ سال پیش شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری به همت جمعی از کارمندان با خریدن سهام تأسیس شد و در زمینه‌های مختلف مورد نیاز از جمله لوازم‌خانگی، پوشاک و ارزاق عمومی به کارمندان شهرداری خدماتی ارائه می‌دهد و در تلاش برای رفع نیازهای کارمندان است.

وی با بیان اینکه شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری در قالب بن کالا، اصفهان‌کارت، خرید اقساطی و نقدی امکان خرید را برای کارمندان فراهم کرده است، ادامه می‌دهد: ساختمان شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری در ابتدا روبه‌روی هتل عباسی بود و با تلاش و همت هیئت مدیره به تدریج توسعه یافت و به محدوده احمدآباد منتقل شد. ارائه خدمات رفاهی بهتر و بیشتر به کارمندان شهرداری، همیشه دغدغه تمام شهرداران وقت اصفهان و مناطق بوده و در این راستا روزبه‌روز شاهد پیشرفت و توسعه تعاونی بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: در سال ۹۳ براساس پیشنهاد اعضای هیئت مدیره تعاونی، سمت مدیرعاملی شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری اصفهان را پذیرفتم؛ زیرا جنس خدمت در این عرصه را با سایر موارد متفاوت و فرصت را برای خدمت به خانواده بزرگ شهرداری مغتنم دانستم و در این مسیر گام برداشتم تا با بهبود وضعیت، زمینه را برای ارتقای سطح کیفی ارائه خدمات ایجاد کنم.

رفع نقاط ضعف و رسیدن به تعالی

وی با اشاره به چالش‌هایی شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری اصفهان، تصریح می‌کند: در ابتدا یکی از گلایه‌های پرتکرار مجموعه کارمندان شهرداری و شهروندان این بود که راه‌اندازی بازارهای کوثر، موجب ضعیف شدن شرکت‌های تعاونی و اصناف شده، اما چالش‌هایی در زمینه ارائه خدمات وجود داشت که راه‌اندازی بازارهای کوثر آن را رفع و سطح کیفی خدمات را ارتقا می‌داد.

خاکی ادامه می‌دهد: شرکت تعاونی نقاط ضعفی از جمله کافی نبودن ساعات ارائه خدمت داشت و زمان لازم برای خرید کارمندان و شهروندان در طول روز فراهم نبود؛ به طوری که روزهای پنج‌شنبه و تعطیل شرکت تعاونی نیز خدماتی ارائه نمی‌کرد و تعطیل بود. البته نقاط ضعفی هم در ظاهر شرکت تعاونی وجود داشت؛ زیرا چیدمان محصولات و نوع خدمات به‌روز نبود.

وی با بیان اینکه در تلاش برای جلب رضایت خاطر ارباب‌رجوع بوده و هستیم، می‌گوید: بیشتر فروشگاه‌های سطح شهر به سرعت در حال پیشرفت در تمام زمینه‌ها بودند؛ درحالی‌که شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری گامی در مسیر پیشرفت برنداشته و برنامه‌ای برای تغییرات نداشت،؛بنابراین تلاش کردیم درخصوص قیمت‌گذاری، ارائه خدمات و تسهیلات به کارمندان تغییراتی ایجاد و به‌روز عمل کنیم تا شاهد پیشرفت شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری باشیم.

نگاه جدید مدیران شهری به توسعه تعاونی مصرف، الگویی برای کشور

مدیرعامل شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری اصفهان درخصوص ایجاد تغییرات این شرکت، می‌افزاید: تأمین ارزاق عمومی شهروندان تعطیل‌بردار نیست؛ بنابراین ساعات بازگشایی شرکت تعاونی را افزایش دادیم. تغییرات اساسی نیز در نیروی انسانی در حال خدمت ایجاد و براساس آن در انتخاب کارمندان شرکت تعاونی تحولات مؤثری به وجود آمد، زیرا در گذشته آن دسته از نیروهایی انسانی که حدود ۲۸ سال در شهرداری خدمت کرده و به نوعی فرسوده و خسته بودند، به شرکت تعاونی منتقل می‌شدند و این موضوع نقطه‌ضعف بزرگی بود.

ایجاد خودکفایی در تأمین هزینه‌های جاری

وی با تاکید بر اینکه شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری، درحال‌حاضر برای تأمین هزینه‌های جاری خودکفا شده و تمام هزینه‌ها برعهده شرکت تعاونی است و تقریباً به صورت خودگردان اداره می‌شود، اضافه کرد: پس از تغییراتی که در به‌کارگیری نیروی انسانی در شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری انجام شد، میزان فروش طی دو ماه نخست حدود ۱۰ برابر رشد کرد و این پیشرفت مهم با تلاش فراوان حاصل شد.

خاکی با بیان اینکه فضای شرکت تعاونی فعلی پاسخ‌گوی نیاز و خواسته کارمندان نبود، اظهار می‌کند: برای ارتقای سطح کیفی ارائه خدمات، باید فضای شرکت تعاونی نیز گسترده‌تر و استاندار می‌شد و ظاهر آن نیز براساس چارچوب اصولی فروشگاه‌های به روز تغییر می‌کرد.

وی تاکید می‌کند: برخورداری از فضای استاندارد در تمام زمینه‌ها از جمله جای پارک، انبار، ایجاد دمای مناسب در فروشگاه، ارتفاع مناسب ضرورتی بود که باید برای دست‌یابی به آن تلاش می‌کردیم؛ لذا برای تأمین نقدینگی لازم جهت خرید زمین مناسب برای احداث محل جدید شرکت تعاونی مصرف کارمندان در قالب پروژه‌های مشارکتی وارد عمل شدیم.

ویژگی‌های فضای جدید شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری

مدیرعامل شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری اصفهان می‌گوید: در فضای جدید با وسعت ۹ هزار مترمربع، حدود پنج هزار مترمربع برای قسمت فروشگاهی به همراه انبار و سردخانه و پارکینگی با ظرفیت حدود ۵۰۰ جای پارک که بهترین شاخص‌ها و استانداردهای فروشگاه‌های را دارد، ایجاد کردیم به طوری که محل جدید شرکت تعاونی مصرف قابل رقابت با بهترین فروشگاه‌ها خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تمام کارمندان شهرداری در شرکت تعاونی مصرف عضویت دارند، تصریح می‌کند: کارمندان شهرداری به سه دسته کارمند رسمی، قراردادی و حجمی تقسیم می‌شوند؛ البته نیروهای خدماتی نیز داریم و به طور کلی حدود ۲۰ هزار نفر از خدمات شرکت تعاونی بهره می‌برند که در بعضی موارد، تعدادی از افراد به‌غم اینکه عضویت ندارند، از خدمات شرکت تعاونی استفاده می‌کنند؛ به طوری که حدود شش هزار نفر عضو شرکت تعاونی مصرف کارمندان هستند، اما در واقع حدود ۱۰ هزار نفر از شرکت تعاونی مصرف کارمندان و کارگران شهرداری خدمات دریافت می‌کنند که تعدادی از آن‌ها عضو شرکت تعاونی نیستند.

خاکی با اشاره به لزوم ادغام شرکت تعاونی مصرف کارمندان و کارگران شهرداری، اضافه می‌کند: طی برنامه‌ریزی‌هایی که در شرکت تعاونی مصرف کارکنان شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم، یک جامعه مخاطب ۲۰ هزار نفری را دیده‌ایم و در پی آن هستیم که در آینده نزدیک این دو شرکت تعاونی را ادغام کنیم و معتقدیم ایجاد فروشگاهی با استانداردهای کامل، موجب گرایش کارمندان شهرداری اعم از کارمندان و کارگران می‌شود و خودبه‌خود این ادغام در عمل صورت می‌گیرد؛ زیرا کارکنان شهرداری با وجود یک فروشگاه بزرگ و کامل، دیگر به سراغ فروشگاه‌های تعاونی قبلی نخواهند رفت و قطعاً بهبود فضایی و مهندسی‌ساز، موجب بهبود عملکرد در ارائه خدمت به کارکنان شهرداری خواهد شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های محل جدید شرکت تعاونی مصرف کارکنان شهرداری، می‌گوید: محل جدید شرکت تعاونی حدود چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع قسمت فروشگاهی، ۵۰۰ متر انبار و سردخانه، فضای بسیار وسیع پارکینگی و سیستم سرمایشی و گرمایشی استاندارد دارد. همچنین یک فضای ۴۰ متری برای کودکان زیر هفت سال در نظر گرفته شده تا فرزندان مراجعه‌کنندگان در طول مدت زمان خرید در این فضا به تفریح و بازی بپردازند.

مدیرعامل شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: دسترسی بسیار مناسب برای خریداران، سیستم استقرار فروشی فوق‌العاده، سیستم پیش‌سرد مناسب برای برخی از محصولات، استقرار پله‌های برقی، فضای مناسب بین قفسه‌ای برای تردد، قرارداد با بهترین کارخانه‌ها، خرید بهترین محصولات و تجهیزات انبارداری و فروشگاهی از دیگر ویژگی‌های محل جدید شرکت تعاونی است.

تلاش برای افتتاح رسمی تا قبل از پایان سال

وی درخصوص افتتاح رسمی فروشگاه و چالش‌های پیش‌رو در این زمینه، می‌افزاید: آمادگی لازم را برای بازگشایی فروشگاه و چیدمان کالا در قفسه‌ها داریم. البته چالش‌هایی مانند عدم استقرار پله‌های برقی که درگیر مشکلات گمرکی شده است، وجود دارد که افتتاح مجموعه را به تعویق انداخته و نیاز است این چالش‌ها رفع شود تا بتوان به بازگشایی هر چه سریع‌تر فروشگاه اندیشید.

خاکی با بیان اینکه درصدد هستیم تا براساس برنامه‌ریزی‌هایی که با مدیریت شهری داشته‌ایم، طی تاریخ ۲۲ بهمن سال‌جاری یا در نهایت قبل از پایان سال این مجموعه را به طور رسمی افتتاح کنیم، می‌گوید: دغدغه اصلی به‌رغم آنکه بیش از ۹۵ درصد فروشگاه از لحاظ فنی و چیدمان کامل شده، این است که زمانی افتتاح انجام شود که مباحث کامل ایمنی مانند امکان اطفای حریق در فروشگاه، تأمین و مورد تأیید سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط مانند آتش‌نشانی قرار گرفته باشد.

وی با بیان اینکه افتتاح و راه‌اندازی فروشگاه بزرگ شرکت تعاونی مصرف کارمندان، حدود یک دهه و چهار دوره مدیریتی مختلف شهری را تجربه کرده است، خاطرنشان می‌کند: برای به سرانجام رسیدن این ابرپروژه ملی در تمام دوره‌های مدیریتی شهرداری شاهد همکاری‌های لازم جهت ایجاد زیرساخت‌ها بوده‌ایم و مسئولان اقدامات لازم را در این زمینه انجام دادند.

نگاه جدید مدیران شهری به توسعه تعاونی مصرف، الگویی برای کشور

مدیرعامل شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری اصفهان با اشاره به هزینه‌های احداث و تجهیز این فروشگاه، اظهار می‌کند: تاکنون حدود ۱۵ میلیارد تومان تجهیزات خریداری شده که اگر امروز قصد خرید آن‌ها را داشته باشیم حداقل باید سه برابر این قیمت هزینه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ ریالی از سرمایه کارمندان در این مسیر هزینه نشده و شهرداری اصفهان بودجه لازم را تأمین کرده است، ادامه می‌دهد: حدود متری ۲۵ میلیون تومان در بخش پنج هزار متری فروشگاه سهم شهرداری در پروژه مشارکتی است و برای فضای ساخته شده پارکینگ نیز هزینه‌هایی انجام شده است؛ اما درمجموع برای خرید تجهیزات ۲۰۰ میلیارد تومان در زمان خود هزینه شده که با شرایط فعلی اگر انجام این اقدامات را داشتیم باید دو برابر هزینه می‌کردیم.

خاکی با اشاره به لزوم وجود طرح‌هایی برای فروش کالاها زیر قیمت، می‌گوید: لازم است پس از بهره‌برداری در موارد متعددی مانند برگزاری جشنواره‌های تشویقی و تکریم کارمندان، فروش کالا زیر قیمت خرید را مانند گذشته انجام دهیم؛ تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا کارمندان شهرداری اصفهان و خانواده آن‌ها لذت کامل را از خرید ببرند. همچنین در نظر داریم تا بیشتر خدمات رفاهی کارمندان شهرداری را روی این فروشگاه بارگذاری کنیم.

ضرورت تبدیل شدن به اهرم تنظیم بازار

وی با تاکید بر اینکه در آینده نزدیک، این فروشگاه یکی از مهم‌ترین اهرم‌های تنظیم بازار از لحاظ کسب‌وکار خواهد بود، اظهار می‌کند: با وجود فروشگاهی که استاندارهای لازم را دارد از نظر فرهنگی نیز می‌توانیم در سطح شهر تأثیرگذار باشیم. یکی از موارد مهم در فروشگاه جدید شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری، این است که به عموم شهروندان خدمت ارائه شود؛ زیرا فروش بیشتر زمینه‌ساز سود و منفعت بیشتری برای سهام‌داران (که همان کارمندان شهرداری هستند) خواهد بود و این منفعت با ارائه خدمت به عموم مردم حاصل می‌شود.

مدیرعامل شرکت مصرف تعاونی کارمندان شهرداری اصفهان درخصوص برگزاری انتخابات هیئت مدیره شرکت تعاونی مصرف کارمندان، می‌گوید: به دلیل شیوع کرونا عملاً با مجوز از سوی اداره تعاون استان به مدت دو سال منع برگزاری انتخابات داشتیم و بسیاری از کارها ازجمله امور بانکی با چالش مواجه بود؛ درنهایت اخیراً فرصتی پیدا شد تا بتوانیم مجوز لازم برای برگزاری انتخابات و برگزاری مجمع عمومی را به دست آوردیم که با اطلاع‌رسانی عمومی در رسانه روزنامه اصفهان زیبا و با عنایت و نظر مثبت اعضای هیئت‌امنا در آذرماه، بار دیگر مسئولیت اداره شرکت تعاونی را عهده‌دار شدم.

وی می‌افزاید: در مسیر پیشرفت و توسعه برای ارائه خدمات بهتر، با کارمندانی سخت‌کوش توانستیم این ابرپروژه را پیش ببریم. در صورت بهره‌برداری فروشگاه جدید و فراهم شدن امکان سوددهی مالی و شاخص اجتماعی، محل فعلی شرکت تعاونی مصرف کارمندان در میدان احمدآباد، ابتدای خیابان ولی‌عصر (عج) به عنوان شعبه ۲ فعالیت خواهد کرد.

خاکی با قدردانی از کارکنان محل فعلی شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری اصفهان که به‌رغم شرایط سخت فروشگاهی، بهترین خدمات و تکریم ارباب‌رجوع را داشته‌اند، اظهار می‌کند: از اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری آقایان آخوندی، امامی، کلاهدوزان، ترمه‌باف و اسدالهی که در مسیر تعالی این شرکت از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند، قدردانی می‌کنیم.

کد خبر 550254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.