شاخص اهدای خون بانوان ۵.۲ درصد است

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه شاخص اهدای خون مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) ۵۶ درصد و اهدای خون اهداکنندگان بار اولی ۱۵ درصد است، گفت: شاخص اهدای خون توسط بانوان در کشور پایین و در حد ۵.۲ درصد است.

به گزارش ایمنا، عباس صداقت اظهار کرد: گر چه شاخص اهدای خون توسط بانوان در کشور پایین است، اما بانوان در ترویج فرهنگ اهدای خون می‌توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند و به عنوان مروجان و سفیران این فرهنگ خانواده و جامعه را برای اهدای خون و نجات جان بیماران تشویق کنند.

وی ادامه داد: استان های لرستان با ۷.۹ درصد، قزوین با ۶.۷ درصد، کردستان با ۷.۸ درصد، خراسان جنوبی با هشت درصد و گلستان، خراسان شمالی و زنجان هر کدام با هفت درصد از بین استان ها دارای بیشترین شاخص اهدای خون توسط بانوان هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: از ابتدای فروردین تا پایان آذر سال جاری بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شرایط اهدا را داشتند و موفق به اهدای خون شدند.

صداقت خاطرنشان کرد: استان تهران با بیش از ۲۴۶ هزار نفر بیشترین آمار اهدای خون در کل کشور را دارد و بعد از آن، استان فارس با ۱۱۶ هزار نفر، استان خراسان رضوی با ۱۰۷ هزار نفر، استان اصفهان با ۹۷ هزار نفر و استان مازندران با ۹۵ هزار نفر اهدای خون بیشترین مشارکت های مردم را به تفکیک استان ها در تامین خون مورد نیاز بیماران و مراکز درمانی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: گرچه در این بازه زمانی در شرایط سخت و دشوار شیوع کرونا قرار داشتیم، اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اهدای خون ۷.۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ۱۵ درصد از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری را که در ۹ ماه گذشته امسال خون اهدا کردند، اهداکنندگان بار اولی تشکیل می دهد که برای اولین بار موفق به اهدای خون شدند. امیدواریم بتوانیم اهداکنندگان بار اولی و همین طور اهداکنندگان با سابقه را تبدیل به اهداکنندگان مستمر کنیم.

وی افزود: اهداکنندگان خون به دلیل اینکه به طور مستمر خون اهدا می کنند و بیش از افراد دیگر مراقب سلامتی خود هستند از سالمترین افراد محسوب می شوند و ضریب سلامت خون در آنها نیز بیشتر است و همیشه هم یاری‌گر سازمان انتقال خون و نجات دهنده جان بیماران هستند.

صداقت تاکید کرد: به رغم شروع سرما و فصل زمستان و کاهش آمار اهدا کنندگان خون و از سویی هم شیوع کرونا با همت، همکاری و حمایت هموطنان برای اهدای خون، خون مورد نیاز بیماران و مراکز درمانی و بیمارستان‌ها تامین می شود.

وی افزود: نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است و برخی بیماران مانند عزیزان تالاسمی‌ها و هموفیلی ها نیازمند همیشگی خون هستند و همچنین مادران باردار و مصدومان سوانح رانندگی و حوادث دیگر نیاز به خون دارند و در عین حال یک واحد خون می تواند نیاز سه بیمار نیازمند به خون را پاسخ دهد.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه مردم نوعدوست مانند همیشه اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار دهند، تاکید کرد: مردان به طور متوسط چهار بار در سال و زنان سه بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

صداقت خاطرنشان کرد: مردم مطمئن باشند که کارشناسان ما در مراکز اهدای خون با انجام مصاحبه و معاینات دقیق و اطمینان از سلامت افراد و اینکه اهدای خون هیچ آسیبی به آنها وارد نمی کند، هموطنان را برای اهدای خون دعوت می کنند.

وی گفت: همچنین به مردم اطمینان می دهیم که مراکز اهدای خون در سراسر کشور از سالمترین مراکز درمانی بوده و همه پروتکل های بهداشتی در آنها رعایت می شود با اطمینان برای اهدای خون اقدام کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 550203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.