ابعاد حایز اهمیت سفر رئیس‌جمهور به روسیه

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: هرچه مواضع ایران و روسیه به هم نزدیک باشد در پیشبرد خواسته‌های ایران در مذاکرات به ویژه رفع تحریم‌های آمریکا موثر خواهد بود.

به گزارش ایمنا، سیدرضا میرطاهر اظهار کرد: سفر آقای رییسی به مسکو در وهله اول همان طور که خودشان در زمان انتخابات و پس از آن به عنوان رییس جمهور در رئوس سیاست خارجی گفته بود، در چارچوب نگاه به شرق است و جایگاه خاصی دارد.

وی ادامه داد: بعد از قرارداد همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین، انتظار است همکاری راهبردی بین ایران و روسیه که درسال ۱۳۷۹ منعقد شده و مهلت آن نیز تمام شده است، بار دیگر تجدیدنظر شود تا مبنایی برای گسترش روابط دو کشور باشد.

این کارشناس مسایل استراتژیک گفت: در موقع کنونی سفر رییس جمهور از ابعاد دیگر هم حایز اهمیت است. به هر حال روسیه یک قدرت بین المللی است و نقش غیرقابل انکاری در سیاست‌های منطقه‌ای دارد و افزایش سطح رایزنی‌ها درباره مسایل مورد علاقه دو طرف می‌تواند حایز اهمیت باشد. یکی از مسایلی که در این راستا مورد گفت‌وگو است بحث مذاکرات وین و آینده برجام است که هرچه مواضع ایران و روسیه در این رابطه به هم نزدیک باشد در پیشبرد خواسته‌های ایران در مذاکرات به ویژه رفع تحریم‌های آمریکا موثر است. همچنین همکاری‌های دیگر ایران و ورسیه در بحث سوریه، عراق، یمن و دیگر مسایل منطقه‌ای حایز اهمیت است. در رابطه با حضور آمریکا و سیطره آمریکا و طرح‌هایی که غرب در منطقه دارد، ایران و روسیه تا حدی زیادی هم نظر هستند و به نظر گفت‌وگوهای مهمی در این‌باره خواهیم داشت.

میرطاهر گفت: گسترش روابط حوزه‌های تجاری، انرژی، اقتصادی، انرژی هسته‌ای و غیره از مسایلی است که در گفت‌وگوها مدنظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته هر چه تحریم‌های غرب علیه ایران افزایش یافت، توجه خاصی ایران در سال‌های اخیر به قدرت‌های دیگر از جمله روسیه و چین داشته است. این کشورها پتانسیل قوی دارد و به ویژه ایران می‌تواند این کشورها را به عنوان جایگزین اروپا برای صادرات انتخاب کند به علاوه که ایران هم بازار خوبی برای این کشورهاست. ایران به عنوان کشوری که موقعیت ژئوپلتیک خاصی دارد نقش مهمی در معادلات منطقه داشته از این رو قدرت‌های جهانی از جمله روسیه و چین نیز به ایران توجه ویژه دارند.

این کارشناس مسایل بین الملل تصریح کرد: در برهه کنونی تقابل نظامی روسیه و غرب و روسیه و امریکا بر سر اوکراین به جاهای باریک رسیده است و درباره مساله اوکراین برخی تحلیل گران از حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین سخن می‌گویند، هم چنین سفرهای مکرر مقام‌های اروپایی به روسیه نشان می‌دهد که تلاش دارند نسبت به عدم هرگونه درگیری و حمله به اوکراین از روسیه ضمانت دریافت کنند. البته این مساله کمتر به ایران ربط دارد، اما اگر این اتفاق بیفتد محیط بین‌المللی دچار تحولات بنیادین می‌شود و شاید جهان وارد عصر جدیدی از روابط بین‌المللی شود. در عین حال روس‌ها همواره نشان داده اند که با ابتکار عمل‌های زیادی به موضوعات مختلف وارد می‌شوند و این یک بعد مثبت دارد تا ما بتوانیم از توان دیپلماتیک روسیه برای منافع ملی و بین‌المللی خود استفاه کنیم.

میرطاهر گفت: که روس‌ها در تعاملات شان و در نگاه به کشورها، آن‌ها را شریک تجاری و سیاسی می‌بینند، طبیعی است که این شراکت‌ها موضعی و موقتی است از این رو نمی‌توان خیلی برای روابط تهران و مسکو بعد استراتژیک در نظر گرفت.

منبع: ایسنا

کد خبر 550198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.