پویش کودکان سایبری؛ راهکار کاهش اثرات منفی فضای مجازی

در دو دهه گذشته شاهد رشد چشمگیر کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بودیم؛ کاربرانی که طیف‌های مختلف سنی از کودکان و نوجوانان گرفته تا افراد مسن را دربرمی‌گیرند، به‌ویژه این روزها آموزش کودکان ما به استفاده از اینترنت و حضور در فضای مجازی وابستگی بیشتری پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این نیمه پر لیوان است؛ اما آیا این رشد چشمگیر فضای مجازی و استفاده کودکان و نوجوانان از آن ضرر و زیانی هم داشته است؟ مسلماً پاسخ این سوال مثبت است؛ به‌ویژه وقتی صحبت از کودکان کم‌سن‌وسال باشد. زورگویی سایبری یا اینترنتی، رواج پورنوگرافی، دوری از اجتماع و میل به گوشه‌گیری، کم‌تحرکی یا بی‌تحرکی شامل نشستن بیش از حد و نداشتن فعالیت، همگی از زیان‌هایی است که رشد چشمگیر استفاده از فضای مجازی به‌ویژه برای کودکان درپی داشته است. در این زمینه استان اصفهان به راه‌اندازی پویش مردمی کودکان سایبری اقدام کرده است که در این زمینه با سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی رئیس پلیس فتا استان اصفهان گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

پویش مردمی کودکان سایبری چه پویشی است و اثرات آن در کاهش آسیب فضای مجازی چیست؟

با شروع دوران کرونا استفاده بیشتر کودکان از فضای مجازی مورد توجه ما بوده است که با هدف ارتقای مهارت کودکان و والدین، افزایش سطح مهارت، فرهنگ استفاده از فضای مجازی و کاهش آسیب پذیری با پویش مردمی کودکان سایبری تلاش کردیم تا گام بزرگی در این زمینه برداریم. امسال مرحله دوم این پویش به صورت یک دوره هفت روزه برگزار شد و این پویش روزانه یک موضوع مشخص کرده و انتشار محتوا را در فضای مجازی انجام می‌دهیم.

موضوعاتی را که در پویش کودکان سایبری در نظر گرفتیم روز اول به والدگری در فضای مجازی اختصاص داده شده، در واقع هدف ما ارتقای سطح مهارت و مدیریت بهتر والد کودکان است. روز دوم مسئله آموزش مجازی و کودکان سایبری با هدف انتقال برخی تکنیک‌ها و مهارت‌های فضای مجازی برای کودکان، روز سوم مسئولیت اجتماعی، روز چهارم نقد حریم خصوصی را در دستور کار قرار دادیم با این هدف که به کودکان انتقال دهیم که سایر کاربران هم حقوقی دارند و ما ملزم هستیم که حقوق دیگر کاربران را هم رعایت کنیم.

مسئله اعتیاد اینترنتی را به عنوان موضوع روز پنجم با هدف تغییر فعالیت‌های روزانه از نظر محتوایی، زمانی و حتی کیفی کودکان از اینترنت، در دستور کار داریم، مسئله بازی‌های اینترنتی هم که به عنوان یک موضوع مهم است و بیشترین زمان کودکان روی این مسئله می‌گذرد به عنوان موضوع ششم است با این هدف که هم عوارض استفاده بیش از حد از بازی‌های رایانه‌ای را به آنها انتقال داده و هم شرایط و خصوصیات یک بازی سالم را به آنها معرفی می‌کنیم همچنین والدین را هم در مورد بازی اینترنتی برای انتخاب یک بازی خوب مورد آموزش قرار می‌دهیم نهایتاً روز هفتم هم مسئله پلیس و کودکان نامگذاری شده است که به عنوان معرفی پلیس تحت عنوان یک حمایت کننده و مراقبت کننده در حوزه قانون انتظارمان از کانون فضای مجازی، خبرگزاری‌ها، مطبوعات این است که همکاری خود را با پلیس فتا در تولید و انتشار محتوا بیشتر و بهتر بکنند تا بتوانیم این پویش را با عمق بیشتری به مرحله پایانی برسانیم.

با توجه به روند روبه رشد استفاده کودکان از فضای مجازی چه فعالیت‌هایی باید انجام شود؟

موضوع فضای مجازی و زندگی ما انسان‌ها به هم آمیخته شده و یک فضای زندگی رسانه‌ای برای ما شکل گرفته چه کودک، چه بزرگسال هیچ تفاوتی ندارد در حال حاضر مسئله مهارت سازی برای عصر حاضر مهم است و ما هم با هدف مهارت سازی بیشتر برای کاهش تأثیرات تنها راه برای استفاده خوب از این فضا آموزش است و هیچ راه دیگری به غیر از ارتقای سطح مهارت ندارد.

وظیفه خانواده‌ها در نظارت بر فرزندان چیست؟

خانواده‌ها برای کودکان در واقع یک محور اصلی هستند کودکان نه تنها در سنین کودکی متکی به پدر و مادر و خانواده هستند بلکه خانواده مربی‌هایی هستند که هم هدایت می‌کنند و هم آموزش و هم مراقبت می‌کنند، انتظار ما این است که با سپردن فضای مجازی به کودکان رهایشان نکنند، در کنارشان باشند و نحوه بهره برداری را ببینند که کودک در چه محیطی سیر می‌کند از چه ابزاری استفاده می‌کند چه محتوایی را می‌بیند و دقیقاً بر مبنای نظارت آموزش دهند و راهنمایی‌شان کنند، معیار زمانی، معیار مکانی و هدف برای آنها مشخص کنند و اجازه ندهند فرزندانشان از هدف اصلی تعیین شده به حاشیه هدف مهاجرت کنند.

توصیه‌های پلیس فتا در مورد کودکان و فضای مجازی چیست؟

رصد آمارها در حوزه جرایم نشان می‌دهد که ارتکاب جرم، بزه به سن پایین‌تر از ۱۲ و ۱۳ سال گرایش پیدا کرده و این یعنی خطر برای خانواده‌ها و به ویژه کودکان ما، تنها خواهشی که از والدین دارم این است که موضوعات جایگزین فضای مجازی را با جدیت پیگیری و به مرحله اجرا برسانند مسائلی مثل ورزش، کلاس‌های فوق‌العاده، کلاس‌های هنری، فرزندانشان را در محیط و شرایطی قرار ندهند که مجبور شوند فقط بازی رایانه‌ای کنند محیط‌های واقعی را بیشتر برایشان مهیا کنند و در ساعاتی مانند ساعات آموزش در فضای مجازی هم در کنارشان باشند.

با این پویش آگاهی دادن به خانواده‌ها در مورد فضای مجازی انجام می‌شود؟

ما یک ضعف بزرگ داریم آن هم ضعف محتواسازی در فضای مجازی است، هدف اصلی ما از این پویش محتوا سازی و رساندن محتوای آموزشی به والدین و کودکان است وقتی که انحرافات در فضای مجازی شکل می‌گیرد و نقطه پر خطر بزرگی در فضای مجازی است مجبوریم که از فرصت‌های همین فضا استفاده کنیم ما این قابلیت را نداریم که با تک تک شهروندان کلاس‌های آموزشی و کلاس‌های مهارتی رو در رو داشته باشیم پس بهترین فرصت آموزشی همین فضای مجازی در شکل‌های مختلف است و باید از مواردی همچون پویش‌ها، فراخوان‌های تولید محتوا و مسابقات استفاده کنیم.

این پویش تا چه اندازه می‌تواند کودکان را از آسیب فضای مجازی دور کند؟

این موضوع چیزی نیست که بلافاصله پایان هفت روز بتونیم ارزیابی و بازخوردگیری داشته باشیم اما به کامنت‌ها که مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم نظرات کاربران مثبت است، همین نظرات مثبت نشان می‌دهد که این پویش بی‌تأثیر نیست و انشااله که بتوانیم در مراحل دیگر این پویش را دوطرفه برگزار کنیم یعنی ضمن اینکه انتقال محتوا می‌دهیم، کاربران را تشویق کنیم تا دریافت محتوا هم داشته باشیم و با تحرک خود کاربران شاهد این ارتباط دوطرفه خواهیم بود.

کد خبر 550152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.