مردم اصفهان حماسه آفریدند/ کاروان اهالی بهشت اتفاقی تاریخی بود

حضور گسترده مردم استان اصفهان در مراسم تشییع شهدای تازه تفحص شده برگی دیگر بر حماسه‌آفرینی این مردم ثبت کرد و مهر تاییدی بر شعار "ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم" بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) تعداد ۲۵ شهید گمنام و تفحص شده دفاع مقدس در شهر اصفهان تشیع شدند. کاروان شهدا از ۱۰ روز قبل در جای جای اصفهان حضور یافت و مردم این استان حماسه‌ای دیگر رقم زدند.

مراسم تشییع پیکر پاک ۲۶ شهید تازه تفحص‌شده فضایی وصف ناشدنی را در شهرستان‌های استان اصفهان ایجاد کرده است. گردهمایی بزرگی که خیلی زود تبدیل به اتفاقی تاریخی و بی‌سابقه در تاریخ معاصر اصفهان شد.

با وجود همه پیش‌بینی‌ها مبنی بر استقبال وسیع مردمی از تشییع شهدای گمنام، حضور مردمی در مراسم تشییع پیکر شهدا غیر قابل باور بود. جمعیت فراوانی در شهرستان‌های استان برای پاسداشت ۲۷۰ شهید دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره آرمان آنها گرد هم آمدند؛ رویدادی که سند افتخار دیگری بر پایبندی به آرمان امام (ره) و رهبری بود.

در همین رابطه با سرهنگ حسن امینی، معاون هماهنگی لشکر ۱۴ امام حسین (ع) و مسلم نبی، معاون فرهنگی لشکر ١۴ امام حسین (ع)؛ به گفت‌وگو پرداختیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

هدف از تشکیل کاروان اهالی بهشت و وجه تسمیه آن چه بوده است؟

در آستانه هفته بصیرت و ایام‌الله ۹ دی و همچنین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهادت حضرت زهرا (س)، توفیق میزبانی و میهمانی شهدای تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس را داشتیم به طوری که بیش از ۱۰ شبانه‌روز این کاروان در شهرستان‌های استان اصفهان حضور یافت و مرد و زن، کودکان و بزرگسالان برای همراهی با این شهدا به صحنه آمدند.

حضور این شهدا مانند سونامی فرهنگی است که مجدداً موج فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه پر رنگ می‌کند، طی سال‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا مراسمات مذهبی کاهش یافته بود، اما با انجام واکسیناسیون این بیماری کنترل شد و کاروان اهالی بهشت شکل گرفت.

بنا بود کاروانی از ۱۵۰ شهید در تهران تشییع شود اما با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از شهدا که اهل اصفهان بودند درخواستی ارسال شد که شهدای استان اصفهان در همین استان تشییع شوند.

با توجه به تجربه‌های پیشین در حوزه تشییع با این درخواست موافقت شد و شهدای استان اصفهان به صورت یک کاروان مجزا تشییع شدند، تنها استانی که این کار را در مدت ۱۰ روز انجام داد اصفهان بود و هدف از آن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به ویژه در بین نوجوانان بود.

پس از کم‌رنگ شدن هیئت‌های مذهبی در مدت شیوع کرونا، حضور شهدا نشان داد، مردم به رغم همه مشکلات همچنان پای نظام هستند. در هر شهر و روستایی که شهدا تشییع می‌شدند حضور مردم بیش از پیش می‌شد.

مراسمی در خور حاج قاسم سلیمانی با حضور شهدا در اصفهان برگزار شد و شهدا جمعیت مردم را در صحنه حاضر کرده و مردم نشان دادند به شعار " ما ملت امام حسینیم، ما ملت شهادتیم" پایبند هستند و مهر تأییدی بر آن زدند، با وجود شرایط سخت مردم پای کار آمده و نشان دادند پای انقلاب و شهدا ایستاده‌اند.

این شعار اکنون به یک شعار ملی تبدیل شده است و مردم آن را سر می‌دهند، حتی در بین دانش‌آموزان دبستانی هم این شعار وجود داشت و باری دیگر یک صدایی ملت به جهان مخابره شد.

مردم اصفهان حماسه آفریدند/ کاروان اهالی بهشت اتفاقی تاریخی بود

در رابطه با عملکرد مردم شرق اصفهان توضیحاتی ارائه دهید.

مردم شرق اصفهان در طول دوران دفاع مقدس و حتی دوران انقلاب شخصیت‌های بسیار بزرگ و ارزنده‌ای را به انقلاب تقدیم کرده‌اند، شرق اصفهان برگ زرینی در حوزه اعزام نیرو و پشتیبانی در دفاع مقدس داشته است.

به رغم وجود جمعیت روستایی و نبود وسع مالی، بیشترین کمک‌های مردمی در دوران دفاع مقدس از ناحیه شرق اصفهان بوده است. و بیشتر خانواده شهدا در این منطقه کشاورز هستند و وابستگی به حوضه زاینده‌رود اکنون این خانواده‌ها را با مشکلات اقتصادی بزرگی مواجه کرده است.

متأسفانه طی سال‌های گذشته بی مدیریتی در این منطقه مردم را در زیر بار مشقت قرار داده است. مردم شرق اصفهان همواره در بزنگاه‌های تاریخی به داد انقلاب رسیده‌اند، بیشترین درصد مشارکت در انتخابات در حوزه شرق اصفهان است. شاید این مردم از عملکرد بد مسئولان شاکی باشند اما هیچ‌گاه اتصال خود به نظام را از دست نداده و عملکرد مسئولان را به حساب نظام نگذاشته‌اند.

مردم شرق اصفهان همواره به راه ولایت متصل بوده‌اند و به دلیل خون‌های زیادی که در راه انقلاب داده‌اند از این انقلاب جدا نمی‌شوند. رسانه‌های بیگانه به دنبال آن بودند که با قرار گرفتن در بین مردم شرق اصفهان آنان را جدای از انقلاب نشان دهند.

در زمان تشییع شهدا قرار بود فقط یک روز در شرق اصفهان حضور داشته باشیم اما استقبال گسترده‌ای از کاروان شهدا شد، این کاروان در ۱۰۱ شهر و ۲۹۳ روستا و ۲۸ شهرستان اصفهان، هزار و ۵۳۶ هیئت، یادواره، شبی با شهدا و مراسماتی از این دست و ۲۰۰ نهاد دولتی به ویژه در هشت زندان استان حضور یافت و استقبال گرمی از کاروان شهدا در زندان‌ها شد. به اعتقاد یکی از علمای استان این تشییع پس از دفاع مقدس بی‌سابقه بوده است.

امنیت کاروان شهدا به چه صورتی تأمین شد؟

لشکر امام حسین (ع) تاریخچه‌ای به وسعت انقلاب از کوه‌های کردستان تا خط شیر و کربلای پنج داشته و همواره به عنوان نقطه قوت سپاس اسلام شناخته شده است. در تشییع کاروانی در دهه گذشته هم این لشگر همواره فعال بوده و تجربه خوبی دارد. اقدامات انجام شده هم به صورت روزنگاری کاملاً ثبت شده است.

با بررسی تشییع‌های پیشین و اطلاعاتی که در همه روستاها و شهرها با کمک بسیج کسب شد مقاصد کاروان رصد شد. همچنین نیروهای امنیتی نامحسوس هم در بین جمعیت حضور داشتند تا در صورت بروز مشکل از مردم دفاع کنند. البته این موضوعات از مردم پنهان شد تا اضطرابی به وجود نیاید. ناجا، ارتش و پلیس راهور در انجام این امر همکاری خوبی داشتند و از ظرفیت پایگاه بسیج و نواحی مقاومت هم در تأمین امنیت کاروان شهدا بهره برده شد.

مردم اصفهان حماسه آفریدند/ کاروان اهالی بهشت اتفاقی تاریخی بود


مسلم نبی، معاون فرهنگی لشکر ١٤ امام حسین (ع)؛ به سوال زیر پاسخ داد:

طراحی تریلرها امسال با سال‌های گذشته متفاوت بود، ایده این طرح از کجا بود؟

در اصفهان پیش از اتفاقاتی که در رابطه با کشاورزان افتاد پیگیر تشییع شهدای گمنام بودیم اما پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده بود. در تشییعی که گذشت هم بنا بر این بود که همه شهدا در تهران تشییع شوند و در نهایت با پیگیری‌های انجام شده، مسئولان تهران موافقت کردند که شهدای اصفهان در همین استان تشییع شوند.

طراحی تریلرها باید در شأن شهدا می‌بود، برای طراحی این کاروان از کمک سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان بهره بردیم و همه کارهای طراحی از جمله تأسیس و تجهیز خودرو به صورت مشارکتی و داوطلبانه انجام شد.

کد خبر 549995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.