گلایه آتش‌نشانان تهرانی از نداشتن سختی کار و بی‌توجهی مسئولان

جمعی از آتش‌نشانان تهرانی در اعتراض به نداشتن حقوق سختی کار، مشکلات معیشتی و شرایط نامناسب کاری مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر تهران تجمع کردند.

به گزارش ایمنا، جمعی از آتش‌نشانان تهرانی صبح امروز _چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه_ در مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر تهران تجمع کردند؛ این تجمع کنندگان پلاکاردهایی با موضوع مشکلات معیشتی و مسکن و با عناوین «سختی کار حق ماست، حاصل دست رنج ماست» و «شورای انقلابی، حمایت حمایت» در دست داشتند.

یکی از تجمع کنندگان که لباس آتش‌نشانی به تن داشت، درباره علت تجمع امروز آتش‌نشانان گفت: به دلیل مشکل معیشتی و شغلی، این تعداد از آتش نشانان امروز اینجا تجمع کرده‌اند و خواستار حق و حقوق کاملاً قانونی‌شان هستند.

وی با بیان اینکه ساده‌ترین مسئله، موضوع سختی کار آتش‌نشان‌های تهران است، افزود: کار آتش‌نشان‌ها هنوز جز مشاغل سخت محسوب نمی‌شود و موجب شده هزینه‌هایی که به عنوان حق و حقوق باید به آتش نشان‌ها بدهند، به طور کامل و احسن پرداخت نشود.

این معترض خاطرنشان کرد: حقوق پایه‌ای که برای آتش نشانان تهران بزرگ در نظر گرفته‌اند، با توجه به اینکه در یک کلانشهر بزرگ هستیم و با تورم فعلی و افزایش قیمت‌های لحظه‌ای، واقعاً ناچیز است و مسئولان حقوقی را که در شأن آتش نشانان باشد هنوز به آن‌ها اختصاص نداده‌اند.

وی ادامه داد: میانگین دریافتی آتش‌نشان‌های تهران بین هشت و نیم تا ۹ و نیم میلیون تومان است که به نسبت مشاغل دیگر که حقوق‌های دوازده یا سیزده تومانی دارند، این حقوق کم است و در حق آتش‌نشان‌ها با این فشار کاری و استرس ظلم می‌شود.

این آتش‌نشان گفت: اکثر کارکنان آتش‌نشانی تهرانی در حومه تهران ساکن هستند و این خود معضل بزرگی است؛ در واقع این یک آسیب اجتماعی است که نیروهای آتش‌نشان خارج از تهران سکونت می‌کنند و به وقت ضرورت نمی‌توان از این نیروها استفاده کرد.

وی تاکید کرد: حتی با وجود مدیرعاملی که احساس می‌کردیم از جنس آتش‌نشان‌ها است و خوشحال بودیم کسی از جنس آتش‌نشان‌ها به عنوان مدیرعامل سازمان منصوب شده است، اما متأسفانه در این چهار سالی که ایشان در این منصب بوده‌اند، اقدامی برای آتش نشانان انجام ندادند.

یکی دیگر از آتش‌نشانان که در این تجمع حضور داشت، در ارتباط با وضعیت حقوقی آتش نشانان شهر تهران، گفت: «حقوق آتش‌نشانان در اسلام‌شهر و کرج بیشتر از حقوق آتش‌نشانان در تهران است. با کمترین حقوق سر می‌کنیم. حقوق مدیران بماند که بالا است. مشکل مسکن هم از مهم‌ترین خواسته ماست. من خودم با ۱۰ یا ۱۱ سال کار در تهران مستأجر هستم و حقوقم در حدود هفت میلیون تومان است.»

آتش‌نشان دیگری که به همراه همسرش پلاکاردی با عنوان «مسکن» به دست گرفته بودند، تصریح کرد: «به علت بار گرانی مسکن اکثر آتش‌نشان‌ها از شهرهای اطراف، حتی از قزوین و بومهن هم به اینجا می‌آیند و نمی‌توانند در تهران ساکن باشند.»

وی ادامه داد: «تورم به حدی شده که آتش‌نشان‌ها حقوقشان را که می‌گیرند تا دهم ماه هم کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهند و بعد از آن مسافرکشی می‌کنند و شغل دوم دارند. در صورتی که باید تمام فکر ما معطوف به کارمان باشد اما اصلاً انگیزه‌ای برای نیروها نمانده است. طوری شده است که همه قبلاً عرق این را داشتیم که ۳۰ سال اینجا خدمت کنیم، اما الان به شکلی شده است که همه دوست دارند سر ۲۰ سال از این شغل بیرون بیایند. بی‌انگیزگی آتش‌نشان‌ها باعث شده وقتی فرمانده‌ای از عملکردشان سوال می‌کنند، بگویند ما با چه انگیزه‌ای کار کنیم.»

این آتش‌نشان اظهار کرد: مدیر فعلی اصلاً به فکر معیشت آتش‌نشانان نیست، جالب‌تر اینکه تازه ایشان اولین مدیری است که از جنس خود آتش‌نشانی بوده است، مدیران قبلی از ایشان بهتر بودند.

یکی دیگر از آتش نشانان حاضر در این تجمع نیز گفت: «تا پنج سال پیش حقوق ما ۱۲۰۰ دلار بود، درصورتی‌که در آسیا حتی در کشورهای اطراف ایران مانند عراق و افغانستان کمترین حقوق آتش‌نشانان ۳۵۰۰ دلار بوده است، در حال حاضر حقوق یک آتش‌نشان در تهران هشت میلیون تومان است یعنی ۲۰۰ یا ۳۰۰ دلار بیش‌تر نمی‌گیریم، این نیروها در حالی که با جانشان بازی می‌کنند، اما با قدرت خرید پنج سال قبل‌شان هم فاصله دارند. تمام بچه‌ها از ناحیه زانو، مفاصل، کمر و ریه آسیب دیده‌اند. چینی بند زده‌ایم. هرکدام چند مورد تجربه سخت سقوط از ارتفاع و دود گرفتی تا سرحد مرگ داریم. می‌خواهیم سختی کار به ما تعلق بگیرد زیرا ما مانند پرستاران سختی کار نداریم.»

منبع: ایلنا

کد خبر 549850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.