Wasp 103 B شبیه توپ راگبی شده است

یک کارشناس فضایی گفت: طی مشاهدات اخیر ماهواره مخصوص سیارات فراخورشیدی اروپا، Wasp 103 B به دلیل کشش گرانشی بسیار زیاد مانند یک توپ راگبی شده است.

عرفان تمنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه سیاره Wasp 103 B در فاصله ۳۵ سال نوری از منظومه شمسی قرار گرفته است، اظهار کرد: موقعیت این سیاره در صورت فلکی هرکول واقع شده و توسط آژانس فضایی اروپا شناسایی شد.

وی افزود: Wasp 103 B تقریباً دو برابر مشتری جرم دارد و در کمتر از یک روز به دور ستاره مادرش می‌چرخد؛ در شناسایی و نام‌گذاری سیارات معمولاً ابتدا ستاره میزبان کشف و نام‌گذاری شده و سپس سیارات آن بررسی و بر اساس ستاره مادر نام‌گذاری می‌شود.

این کارشناس فضایی ادامه داد: ویژگی خاص این سیاره نزدیکی غیر قابل معمول به ستاره مادرش است به طوری که در مشاهدات اولیه محققان وجود کشش جزر و مد قدرتمند از سوی ستاره میزبان را ممکن دانستند، اما نتوانستند آن را اثبات کنند.

وی در رابطه با شکل ظاهری این سیاره گفت: طی مشاهدات اخیر ماهواره مخصوص سیارات فراخورشیدی اروپا، Wasp 103 B به دلیل کشش گرانشی بسیار زیاد مانند یک توپ راگبی شده است.

تمنده ادامه داد: این کشش گرانشی درواقع نیرویی است که در زمین نیز به واسطه ماه ایجاد و باعث جزر و مد آب در اقیانوس‌ها می‌شود؛ البته خورشید نیز این نیرو را به زمین وارد می‌کند، اما به دلیل فاصله بسیار آن قابل لمس نیست و اثر آنچنانی ندارد.

وی تاکید کرد: این مسئله برای سیاره Wasp 103 B متفاوت است و به دلیل اندازه و نزدیکی به ستاره نیروهای تکانه شدیدی به آن وارد و فرم سیاره تغییر می‌کند؛ البته به دلیل اینکه تا کنون تنها یک ماهواره آن را ثبت کرده است جزئیات بسیاری از شرایط فعلی سیاره در دسترس نیست و محققان منتظر دریافت جزئیات بیشتر مخصوصاً به واسطه تلسکوپ جیمز وب هستند.

این کارشناس فضایی در رابطه با شرایط خاص این سیاره گفت: هنگامی که یک سیاره دو برابر مشتری جرم داشته و در فاصله‌ای کم از یک ستاره حرکت می‌کند، انتظار می‌رود کشش به وجود آمده نیروی گریز از مرکز و مایل به مرکز سیاره با اختلال در مدار توسط ستاره بلعیده شود، اما سیاره مذکور نه تنها به ستاره خود نزدیک نمی‌شود بلکه به مرور زمان از آن دور می‌شود.

وی اشاره کرد: دلیل این پدیده تا کنون مشخص نیست و محققان در رابطه با آن در شک و تردید هستند، همچنین برخی می‌گویند شاید این سیاره دارای یک ستاره همدم است، اما این موضوع تنها یک نظریه بوده و اثبات نشده است.

کد خبر 549835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.